Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ES480 Kompressorras  (läst 2337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cavallari

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hatar es480!!!
ES480 Kompressorras
« skrivet: 08 september 2005, 14:28:34 »
 b00k
Har en ES480 från 1992 där säkrningen fas 1 går hela tiden. Har konstaterat att kondingen på 17uf till kompressorn  hade pajat, bytt denna och felet kvarstår.
Mäter på kompressorns tre kontakter, en blå, brun och svart, och den blå har en kortis direkt till jord. Inte bra, är det nån som vet eller har haft erfarenhet av detta, va kan det va?? måste jag byta kompressor? please help

Utloggad mali

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ES480 - -91 Paj. Nu cz s 50 (maj 06)
SV: ES480 Kompressorras
« Svar #1 skrivet: 08 september 2005, 20:56:21 »
Blå kabel brukar vara nollan och har samma potential som jord och kan vara ihopkopplade. Ring IVT och fråga vad felet beror på. Det kan vara fler komponenter som har gått...
/Mali

Utloggad Ankhati

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ES480 Kompressorras
« Svar #2 skrivet: 14 september 2005, 09:39:44 »
Jag mistänkar att kompressorn har lagt av, kanske det är dags att konvertera till R134A

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: ES480 Kompressorras
« Svar #3 skrivet: 21 september 2005, 22:41:14 »
Eftersom du tydligen har en kondesator inkopplad mÃ¥ste det vara en enfaskompressor du har. Har du mer än en säkring till VP är den ena till manöverspänningen och ev pumpar mm, samt en till kompressorn. Ev färger pÃ¥ kompressorns kontaktstift har inget med fas eller nolla att göra. Har du mellan nÃ¥got stift och jord för liten eller ingen resistans är kompressorn kass. Kan bero pÃ¥ syrabildning i systemet, vilken fräter bort issolationsskiktet pÃ¥ lindningarna. Det kan givetvis även bero pÃ¥ annat men att konvertera ett sÃ¥dant system är svÃ¥rt eftersom det mÃ¥ste sköljas extra noga. Jag hade skaffat en ny VP.  knUp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!