Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP- Varmvatten pÃ¥ 79 grader och det stiger..  (läst 3070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« skrivet: 08 december 2019, 21:46:38 »
Helt plötsligt har pannan (Nibe F470) dragit iväg och varmvattnet visar 79 grader i pannan. Har aldrigt märkt att den skulle gjort det förut men blev nästan skållad i köket och gick då för att kolla. Finns tydligen en fabriksinställd schemalagt höjning var 14 dag men enligt loggen skulle den ha inträffat den 4/12 och nästa gång då den 18/12. Nu 8/12 har den alltså börjat höja tempen och det känns inte bra. Vågar man gå och lägga sig eller smällen den i natt?


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #1 skrivet: 09 december 2019, 05:47:06 »
Slå av och starta om till att börja med

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #2 skrivet: 09 december 2019, 05:55:18 »
Vi slog av och väntade ett par minuter och sen på igen men inget hände. Gick och la oss stod det 83 grader. Försökte hitta någon annan som haft liknande och försökte hitta vad en normal temp. Ör för legionellahöjning, men hittade inte det heller.

 Nu är det tidig morgon och stÃ¥r 101,6 grader sÃ¥ nu har vi slagit av den. Den mÃ¥ste va paj. LÃ¥ter det som det kokar i den, som poppar popcorn, och det gör väl det ocksÃ¥, kokar om 100 grader stämmer. Inte bra!

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #3 skrivet: 09 december 2019, 06:30:44 »
Ingen som har erfarenhet av detta?

Man tycker ju att det borde finnas ett system som gör att det slår av vid en viss temperatur? Varför går inget larm, eller är detta normalt för en panna?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #4 skrivet: 09 december 2019, 06:59:52 »
Kontaktorn som drar elpatron kan ha fastnat (Eller nåt annat fel), men det skall ju finnas ett överhettningsskydd på elpatron, troligen är även det ur funktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #5 skrivet: 09 december 2019, 08:29:18 »
Nu är det tidig morgon och står 101,6 grader så nu har vi slagit av den. Den måste va paj. Låter det som det kokar i den, som poppar popcorn, och det gör väl det också, kokar om 100 grader stämmer. Inte bra!

Oj, överhettningsskyddet funkar inte, det hade kunna smälla.  :o
Som sagt har troligen kontakorn för elpatron fastnat, och överhettningsskyddet måste bytas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #6 skrivet: 09 december 2019, 08:54:19 »
Det verkar även som att blandningsventilen saknas nått som ska sitta där så inte vv blir skållhett när vp höjer tempen lite extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #7 skrivet: 09 december 2019, 09:26:42 »
NIBE rationaliserade bort blandningsventilen på varmvattnet omkring årsmodell -01 i åtminstone dessa frånluftsvärmepumpar eftersom de normalt inte ska jobba högre än 60 grader. Om man ändrar fabriksinställningen i meny 5.1.1. till över 60 grader ska blandningsventil installeras.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #8 skrivet: 10 december 2019, 11:01:13 »
Blandningsventil är väl inget nibe levererar utan det brukar ju sitta utanför och har för mig att det är ett krav enligt BBR om inte det ändrats men även jag kör utan efter vp men har en som sitter för vp på grund av vedpannan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #9 skrivet: 10 december 2019, 11:10:46 »
Kollade i manualen det sitter blandningsventil monterad från fabrik blir vattnet skållhett är den trasig eller feljusterad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #10 skrivet: 10 december 2019, 12:56:37 »
VVS-kille har varit och felsökt. Han sa att ett kretskort förmodligen är paj och måste bytas men jag är inte helt nöjd där.

Efter det att vi stängt av pannan, alltså med strömbrytaren på pannan så tyckte jag att det fortsatta att bubbla och poppa i pannan. Efter 4 timmar slår jag på den igen bara för att kolla vilken tempertur den hade. Givaren visade 103 grader. Då bryter jag säkringarna i proppskåtet och då tystnad äntligen pannan.

Som ni flera är inne på så kan man undra hur det ens är möjligt för pannan att inte stoppa eller larma vid dessa höga temperaturer. Om nu överhettningsskyddet var trasigt, varför finns inget annat larm för höga temperturer, ljudligt larm eller röd lampa, ja vad som helst.

Den andra frågan är ju varför jag inte kunde stoppa med strömbrytaren.

Jag ställde lite frågor till VVS-killen men fick inte riktigt något bra svar. Jag har ringt Nibe-service och de ska ringa upp mig men vet inte riktigt vad jag kan begära. Jag vill ju försäkra mig om att det endast är ett trasigt kretskort och inte något annat el-fel eller blandarventil eller annat som kanske också är fel och felinstallerat från början. Pannan installerades 2014.


Utloggad Grumman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #11 skrivet: 10 december 2019, 13:05:53 »
Kontaktorn som ni skriver är det en svart "box" som sitter på kretskortet? Dvs byter man kretskort bytes kontaktorn också?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #12 skrivet: 10 december 2019, 13:59:14 »
Allt som har med elpatronen att göra sitter på elpatronkortet nere till vänster där också spänningsmatningen ansluts. På detta kretskort sitter ett tiotal reläer som styr de olika stegen i elpatronen och även ska bryta strömmen helt till elpatronen om temperaturbegränsaren löser ut. Det måste vara generalfel på detta kretskort nu. Kanske har liknande sak hänt tidigare eftersom man gjorde om elpatronen från 5,3 kW med 3x16 A säkringar till 4,6 kW för några år sedan?? Länk till elpatronskortet reservdel: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f470-cu-3x400v-066014/029-elpatrons-kort-3x400v.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #13 skrivet: 10 december 2019, 18:30:35 »
Kopplade servicekillen inte loss elanslutningarna till elpatronen ?
Stäng av innan det smäller.

Mvh
D

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: HJÄLP- Varmvatten på 79 grader och det stiger..
« Svar #14 skrivet: 10 december 2019, 18:57:01 »
Kanske brytaren bara är kopplad på en fas? Om skärmen var mörk då brytaren var bruten?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!