Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: kalla element inkl. lösningen  (läst 4105 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pegasodavid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
kalla element inkl. lösningen
« skrivet: 01 december 2010, 13:06:15 »
Kalla element + fläkt-konvektor + handukstork.

Har en vedpanna kopplad till en 750lit acctank med varmvattenbereredare i och en 1500lit acctank, två rörssystem och tryck på ca 1,2.
Huset är i 1,5 plan med källare, bygg år 1950.

Problemet är att vissa element är kalla, för att sedan fungera och något annat element är då kallt.
Ibland är det ett kallt element på övervåningen, men lika ofta på ett eller flera på markplan. Det har faktiskt hänt att alla element varit varma samtidigt.

Byggde ett badrum i källaren i somras och satte då in en fläkt-konvektor och en handukstork i badrummet, dessa två är det största problemet, de är alltid kalla!

Om jag stänger av alla element, förutom det som för stunden är kallt, och ökar cirkulationspumpen från läge 1 till 3, så blir det elementet varmt.
Så kan jag göra med alla 11 element och de blir då varma. När jag sedan öppnar alla element igen, blir något eller några kalla. Oberoende av detta så är badrummet i källaren fortfarande kallt.

Luft! Ja, jag luftar överallt så ofta jag kan, men det kommer ingen luft.

Då rören till badrummet har en ”högsta punkt” som inte går att lufta, så har jag provat att stänga övriga element och ”trycka” bort luften från den ”högsta punkten”, men det kommer ändå ingen luft.
Monterade in avluftare på den ”högsta punkten” och problemet är ändå kvar.

Verkar som om elementen fungerar bättre med ”ny eldad” panna och blir sämre när pannan/tankarna svalnar. Har provat att höja trycket, men det var inte lösningen.

Så hur gjorde jag för att fixa dessa två problem?  Svar får ni i morgon.
Prova! Går det så går det, annars går det åt h-vete.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: kalla element inkl. lösningen
« Svar #1 skrivet: 01 december 2010, 14:58:01 »
Schysst cliffhanger!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad pegasodavid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: kalla element inkl. lösningen
« Svar #2 skrivet: 02 december 2010, 17:52:32 »
Så enkelt, så enkelt!
Först surfade jag igenom forumet, något tips/ämne styrde mig mot
cirkulationspumpen! Skruvade bort skruven helt, snurrade den kärvande/fastlåsta
axeln med en skruvmejsel!
Vips! Alla element varma! Även de i badrummet!

Hur kunde jag missa cirkulationspumpen?? Jo, pumpen "låter" även om
axeln inte snurrar!
Prova! Går det så går det, annars går det åt h-vete.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kalla element inkl. lösningen
« Svar #3 skrivet: 02 december 2010, 18:13:15 »
Helt ovidkommande...
marknadsföring:

-Monterade en ny cirkulationspump typ Alpha 2 i veckan. Den har en display på framsidan som skall visa strömforbrukningen i Watt. (Idiotisk kromlist tänkte jag)

-Av en händelse upptäckte jag att displayen lyste upp och visade några watt när pumpen var monterad, men innan nätspänningen var ansluten. (Det spökar)

-Pumpen måste helt enkelt ha en liten generator inombords och displayen visar i praktiken varvtalet som rotorn snurrar med.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: kalla element inkl. lösningen
« Svar #4 skrivet: 05 december 2010, 05:44:15 »
-Pumpen måste helt enkelt ha en liten generator inombords och displayen visar i praktiken varvtalet som rotorn snurrar med.

Så vad du behöver nu är sextusen såna pumpar, koppla till VP så har du en evighetsmaskin!  studs
</skämt>

Har du flera Cpumpar, eller varför var det flöde genom pumpen?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!