Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F2040-8 med VVM320 - Elpatron gÃ¥r oerhört mycket  (läst 3081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Jakobsson

  • Gäst
Björn Jakobsson
NIBE F2040-8 med VVM320 - Elpatron går oerhört mycket
« skrivet: 31 januari 2019, 08:51:02 »
Hej,
Jag bor i ett hus från 68 med 109+109 (källare) och installerade en NIBE F2040-8 med VVM320 i höstas. Jag har konstaterat den hårda vägen att denna är underdimensionerad men jag tycker att elpatronen går för mycket ändå. Vi installerade allt klart i september och sen dess har elpatronen gått 406h. Detta gör att våra elräkningar skjuter i höjden. Igår, en halvkall dag drog huset 197 kwh.
Elpatronen kickar in redan vid -3 eller -4 vilket känns ologiskt. Jag förstår om en 8kw inte orkar värma huset vid -15 men borde orka vid -3 ?!

En annan sak; Vi eldar ofta både för mysfaktor men även för att slippa hög elförbrukning. Igår var det 26 grader inne enligt rumsgivaren (som är satt som styrande i min pump), men LIKFÖRBANNAT går tillsatsen på 6kw. Om det är 4 grader varmare inne än vad som är inställt, varför går ändå tillsatsen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F2040-8 med VVM320 - Elpatron går oerhört mycket
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2019, 11:07:47 »
Hej! I vilken av landet ligger huset? Svårare att räkna på det om man inte vet var och kan hitta DVUT. Enligt informationen på Polarpumpen för NIBE räcker en -8 för max 150 m2. Ni har 218 m2 och egentligen skulle det då varit en -16 som klarar upp till 250 m2. Men en -12 hade kanske varit en bra kompromiss och kanske låter man källaren vara några grader svalare än markvåningen. För en underdimensionerad värmepump kan det ofta vara så att kompressorn bara klarar ner till 0-gradigt innan el-patronen måste gå in. När det gäller rumsgivaren så kolla i menyn att den är rätt inställd. Kan vara så att den enbart visar temperaturen nu och inte är styrande.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

HR440

  • Gäst
HR440
SV: NIBE F2040-8 med VVM320 - Elpatron går oerhört mycket
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2019, 11:55:51 »
Hej, Höj blockering till- 15 exempelvis  och gradminuter -140 start differans 850, jag har 30 timmar tillats elpatron i vinter  nu 27 grader gäller Nibe 2120 F-16 det har gÃ¥tt 1300 KWH i januari kallare än i fjol finns i PiteÃ¥,jag har -22  Elpatron 850 startdiff  - 140 gradmin inga problem mycket nöjd med pumpen hÃ¥ller 22 grader varmt inne  blandat radiatorer och golvvärme  enrörssystem  och en UKV200

Björn Jakobsson

  • Gäst
Björn Jakobsson
SV: NIBE F2040-8 med VVM320 - Elpatron går oerhört mycket
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2019, 13:20:34 »
Hej,
Skulle jag ändra till -15 på blockering skulle jag snart minusgrader hemma :) jag har provat och satt den till -7 och då sjönk tempen till 19 ganska raskt.

jag bor i Gävle, så det är halvkallt här antar jag. Jag har kollat och dubbelkollat och den ska vara styrande, inte bara visa temperatur, och just därför jag är så fundersam

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NIBE F2040-8 med VVM320 - Elpatron går oerhört mycket
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2019, 13:36:25 »
Vad har du för rumsgivarpåverkan? Värmekurva? Har du aktiva termostater på radiatorer/golvvärme?
Du kan testa att sänka gradminuterna för när elpatronen ska gå in. Men det lär inte bli någon drastisk skillnad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F2040-8 med VVM320 - Elpatron går oerhört mycket
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2019, 14:03:34 »
Ok, Gävle har DVUT på -17,2 celcius, inte särskilt kallt. Körde NIBE's gamla dimensioneringsprogram med en effektuppskattning på huset och fick också resultatet att kompressorn räcker ner ca -4 celcius innan el-tillsatsen behöver gå in med F2040-8. Det fina med värmepumpar är att även en underdimensionerad värmepump kan ge en väldigt stor energibesparing. Kalkylen säger hela 24.000 kWh/år. En F2040-16 hade bara kunnat ge ytterligare max ca 2500 kWh/år energibesparing även om den klarat ner till ca -11 celcius utan el-patron. Antog då max 55 grader framledningstemperatur. I vissa hus kan det dock behövas mer och det påverkar kalkylen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bjolja

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F2040-8 med VVM320 - Elpatron går oerhört mycket
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2019, 14:33:48 »
Då hade det tagit många år att få igen den investeringen i ökat pris med andra ord. Tack för den kollen Josth.

Jag kommer inte åt service-menyn från Nibe Uplink så jag kan inte kolla rumsgivarinställningarna mer än att den står på 22 grader. Alla termostater står på fullt blås. Gamla vanliga analoga termostater.

En annan följdfråga; Skulle jag få någon vinst i att installera en luft/luft på övervåningen? Jag har öppen planlösning. Eller blir det nästan som direktverkande el när det börjar bli ner mot -10?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NIBE F2040-8 med VVM320 - Elpatron går oerhört mycket
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2019, 15:32:00 »
Luft/luft har oftast bättre COP än luft/vatten när det blir kallt, så det är ingen dum idé. Dessutom kommer den ju (förhoppningsvis) att ersätta elpatronproducerad värme med sämsta möjliga verkningsgrad en del av tiden, så kalkylen blir ännu bättre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bjofossen

  • Nibe VVM320 F2040-8. Gulvvarme. 110 kvm, 5 soner med termostat(Uponor)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • F2040 VVM320 110 kvm
SV: NIBE F2040-8 med VVM320 - Elpatron går oerhört mycket
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2021, 22:48:27 »
hei!
Jeg har en VVM320 og får utedel i november, F2040.
Fyrer kun i dag med elpatron

Settingene for start av elpatron for turledningstemp til gulvvarme er i setting.9.3. Settingen for start kompressor gjelder ikke da jeg har ikke har utedel.
Settingene er
Aktuell verdi -                     -180 GM
Start kompressor                  -60 GM
Startdifferanse tilleggsvarme 200 GM
diff. mellom tilleggv.trinn        60 GM

Når utedel montere, hvordan styrer man da når elpatron skal starte for selve varmtvannstanken ? Den teller jo ikke gradminutter, men maks / min temp, f ek 53 og 57.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!