Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AppropÃ¥ snö  (läst 453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Appropå snö
« skrivet: 03 april 2024, 10:54:45 »
Vad är det för fel på folk som vistas i landets södra del? Fattar dom inte att det är näst intill omöjligt att ta sig fram med sommardäck (och ibland även med vinterdäck) när det kommer lite mer snö? Ingen normalt begåvad ger sig ut i trafiken när det kommit en par dm nysnö.
Men naturligtvis tycker dom att det är samhällets fel för samhället ska ju se till att folk inte behöver tänka själva.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Appropå snö
« Svar #1 skrivet: 03 april 2024, 12:14:23 »
Problemet är inte personbilarna utan lastbilar/långtradare som fastnar.
Dessa har inte vinterdäck och om förarna är ovana vid vinterväglag så fastnar de i uppförsbackarna.
Gissar själv på att det är övervägande EU-trailers (korta dragfordon med endast en drivaxel) som fastnar först.
Det kan även handla om dåliga däck på dragfordon eller lastbilar.
« Senast ändrad: 03 april 2024, 13:52:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 632
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Appropå snö
« Svar #2 skrivet: 03 april 2024, 12:44:31 »
Ca 40% av lastbilarna som trafikerar streckan Malmö Stockholm Göteborg är inte svenska.

Det räcker med att en sån viker sig på vägen så är det stopp.

Det andra är att Trafikverket eller vilka nu som plogar vill att det ska sluta snöa innan de åker ut. Genom detta så hamnar plogbilen längst bak.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Appropå snö
« Svar #3 skrivet: 03 april 2024, 14:00:00 »
Lustigt att man även ser en hel del personbilar som står, men dom har troligen inte en aning om vad följden blir av större snömängder.
Man tycker att dom borde förstå att det kommer och bli stopp och stanna där dom är och inte ge sig ut på vägarna.
Sedan tycker man att det borde vara lag på vinterdäck på ALLA bilar som färdas på vinterväglag.
Ps
Här där jag bor blir det aldrig kaos i trafiken oavsett snömängd, öststatslastbilar mm.
Ps. Ps
Vi har rätt många "utlänningar" som färdas till vårt grannland, men för att korsa gränsen så måste dom ha snökedjor med sig. Och då har dom ju en möjlighet att ta sig fram.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Appropå snö
« Svar #4 skrivet: 03 april 2024, 14:19:24 »
Polisen borde slå ned stenhårt på de lastbilar som orsakar stoppen, med de regelverk vi har i Sverige borde det nästan få döma dem till livstids fängelse om de verkligen gjorde vad de kunde för att sätta dit dem hårt.
Så vitt jag vet ska lastbilar som kör i Sverige, men när jag kollar så gäller ju inte reglerna för tillfället, bara fram till första mars.
Istället borde det vara krav fram till sista mars, och utan "sista datum" vid rådande vinterväglag.
Det blir ju intemindre farligt att framföra en tung lastbil på sommardäck om det snöar och är 3 April...
---------------------------------------------------------------------------------------
Vinterdäck 1 december–31 mars
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Definitionen av vinterväglag
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 632
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Appropå snö
« Svar #5 skrivet: 03 april 2024, 16:10:05 »
Problemet är trailerdragare. Det kan i vissa fall vara last som är ojämnt fördelat tyngdmässigt.

Man har en full last med gips. Man lastar av den främsta delen för nästa kund ska ha den last som är kvar. Ett vanligt senario när det gäller den typen av vagn. Lastbilen gör man så lätt som möjligt för att få mycket last.

Den typen med enkel bakaxel är den man kör med i andra delar av Europa. Har med längden att göra.

Har för mig att en lastbil med enkel bakaxel får väga 18ton och upp till 28? när det är dubbla bakaxlar.

Har själv sett hur trailerdragare står stilla i Bollebygdsbacken. Inte så ofta nu förtiden men händer.
« Senast ändrad: 03 april 2024, 20:58:52 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Appropå snö
« Svar #6 skrivet: 03 april 2024, 16:47:00 »
Att "polcker" inte fattar kan man förstÃ¥ men att Svenska yrkeschaufförer  inte är medveten om vinterföre är ju lite skrämmande. För det är ju inte enbart utländska fordon som kör fast.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!