Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energiförbrukning MELCloud  (läst 9625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jola2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energiförbrukning MELCloud
« Svar #15 skrivet: 15 februari 2019, 13:39:36 »
Tack för tipset.  Nu funkar det för mig.  Modellnumret pÃ¥ innedelen saknades.

Nu funkar det.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energiförbrukning MELCloud
« Svar #16 skrivet: 19 februari 2019, 17:12:15 »
Pumpen har dragit ca 60kWh på en vecka, men melcloud visar 14kWh oberoende av hur jag ställer datumen.
Det verkar som om melcloud bara visar förbrukningen under senaste dygnet.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Boo Nylander

  • Gäst
Boo Nylander
SV: Energiförbrukning MELCloud
« Svar #17 skrivet: 02 december 2019, 12:02:47 »
Hej har nu kollat energi förbrukningen under november (ganska mild) inställd på 20 grader och ca 85 m2 att värma, de har dragit 202,5 kW enligt Melcloud någon synpunkt på det?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Energiförbrukning MELCloud
« Svar #18 skrivet: 02 december 2019, 12:48:02 »
ingen synpunkt pÃ¥ själva förbrukningen men tänk pÃ¥ att det är beräknad förbrukning och därmed inte exakt sÃ¥ ni inte gÃ¥r stenhÃ¥rt pÃ¥ detta  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energiförbrukning MELCloud
« Svar #19 skrivet: 07 april 2020, 10:06:52 »
Energiförbrukning enligt MelCloud för det senaste året. Milda vintrar och en inte alltför varm sommar.
Inte alltför långt ifrån sanningen.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Energiförbrukning MELCloud
« Svar #20 skrivet: 07 april 2020, 12:11:18 »
Torrt , är det avfuktning du använt då ?

Borde jag själv veta men har inte mina egna uppkopplade  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Triax

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energiförbrukning MELCloud
« Svar #21 skrivet: 20 juni 2020, 11:40:07 »
Vart fundersam över elförbrukningen så jag monterade en elmätare.
Appen visar ca 55% av verkligheten. Då på värmning.
Mättid 45-60 dagar
Ln35
« Senast ändrad: 20 juni 2020, 11:42:00 av Triax »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Energiförbrukning MELCloud
« Svar #22 skrivet: 20 juni 2020, 12:39:05 »
En del elmätare av det billigare slaget visar inte direkt rätt heller dessvärre.
55% skillnad låter mycket och så hög felprocent har jag inte hört tidigare

Men hänger du på en tångamperemeter så kanske du kan se om den visar någorlunda rätt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Energiförbrukning MELCloud
« Svar #23 skrivet: 23 december 2021, 12:46:03 »
Intressant .. bumpar denna tråd lite, har tittat i min MELCloud app och det är ju sjukt liten förbrukning .. håller 13-14 grader i garaget på 45kvm. Man undrar ju hur den stämmer asså. Dock har jag endast innerdelen registrerad i MELCloud, hur har ni andra där ?

Frågan är vad man kan koppla in för att mäta den exakta förbrukningen, nån som har koll ?

Utloggad Rogjet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energiförbrukning MELCloud
« Svar #24 skrivet: 14 februari 2022, 09:21:05 »
Såg att Mitsubishi nu åtgärdat något fel med energiförbrukningen i appen MelCloud

MELCLOUD SERVICE UPPDATERING (1/2/22)
Vi har identifierat ett problem med energidata som rapporteras felaktigt i MELCloud för singel-splitaggregat, vi har nu uppdaterat logiken på våra servrar.

Om du har ett singel-splitaggregat, Stänga av systemet via MELCloud-appen i 10 minuter, denna åtgärd kommer att uppdatera och lösa problemet i ditt system.
Observera: Multi-split, Ecodan, Mr Slim och City Multi-system påverkas inte av detta problem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!