Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten => Värmepumpar - Luft/vatten => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: Janne El-Energi skrivet 24 mars 2008, 15:24:21
-
Min mors VP IVT optima 1300 med rego 603 stoppar på HP. Jag har rengjort filter luftat av hennes värmesystem med ändå stoppar den efter ca 30 min gång med HP stop.
Det började med att jag såg VP gav ingen värme utan Hon fick köra med sin gamla oljepanna som är reserv värmekälla. VP går med VB cirkpump i läge II mot ack - tank. Radsystemets cirkpump går via shunt på oljepannan från acktanken.
Värde vid drift:
GT1.......32,7 radiator retur
GT2.......4,1 ute temp
GT3.......35 ack tank
GT4,5....Ej inkopplade
GT6.......77 kompressor temp
GT8.......35,6 Vb ut
GT9.......30,3 Vb in
GT10..... 30,6 kond temp
Jag försökte stypa så att framledn blev åtminstone 40 grader, men då stoppade pumpen direkt.
Även med inget rad förbrukning utan bara ack tank uppvärming får vi ej upp mer än 35 grader.
Avfrostningen har jag sett fungerar.
---Service behov och vad är det för fel----
Expansionsventil, torkfilter byte?
Vad är det annars- Köld medelbrist kan väl uteslutas pga ej LP stopp-
-
Hej Janne,
värdena ser bra ut så jag gissar på expansionsventilen.
-
Infoga citat mikaelanderlund
Hej Janne,
värdena ser bra ut så jag gissar på expansionsventilen
Ringer i morgon till service och hoppas de kan komma och hjälpa min gamla mor.
Tror också på ovanstående och ev lite skit i torkfilter.
Min lilla 6Kw klarar av bättre värme än den stora IVT VP. Återkommer med svar här Sc:,h
-
Eftersom min mors VP verkar vara kry och det endast var luft i systemet som spökade så bygger jag om det. Monterar in en back ventil och växelventil allt visas i blått.
Hennes system är lite speciellt påbyggt i flera omgångar. Sc:,h
Någon kommentar. --/
--Fungerar det att Rad retur går via tank direkt till VB retur eller måste man koppla ihop dessa?
Jag tror att kretslösn D är att föredra.
Ny avläsning den 22/4. VB-Cirkp hast II.
Gt1/GT3 40,8
GT2 ......8,5gr
GT6 ......91,4gr
GT8 ......47,7
GT9 ......40,3 det ger diff 7,4gr. ( bättre temp glide med 6-7 gr)
GT10 ....40,7gr