Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ser det ut under?  (läst 13034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skånes Tiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Hur ser det ut under?
« skrivet: 21 maj 2006, 16:20:42 »
Under min värmepump (utedelen) så rinner vattnet ner rakt på marken när pumpen frostar av. Jag har ännu inte gjort någon speciellt men jag har sett någon granne ställa ett litet kar under för att samla upp vattnet.

Tänkte höra med er om det är någon som gjort något speciellt och i så fall hur ni löst det så att det inte så för tråkigt ut. Ett stålkar under utedelen ser ju inte direkt vackert ut.

Jag var först inne på att gräva upp och lägga dräneringsrör+makadam men vad händer då på vinten?

Hrm, måste tänka lite till.
Ni som förstår vad jag menar kanske kan ge mig lite tips.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2006, 16:50:39 »
Personligen skulle jag gräva ner ett rör till närmaste stuprör och koppla ihop där.
Det skulle inte förvåna mig om det står i tidningarna snart om fuktskador som L/L
pumparna har orsakat.
Personligen skulle jag aldrig låta så stora mängder vatten rinna ner jämte husgrunden år efter år.
Vet en som hade sin växthus jämte huset och nu har han fuktskador på källarväggen där växthuset stod innan.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2006, 17:58:18 »
Under min värmepump (utedelen) så rinner vattnet ner rakt på marken när pumpen frostar av. Jag har ännu inte gjort någon speciellt men jag har sett någon granne ställa ett litet kar under för att samla upp vattnet.

Tänkte höra med er om det är någon som gjort något speciellt och i så fall hur ni löst det så att det inte så för tråkigt ut. Ett stålkar under utedelen ser ju inte direkt vackert ut.

Jag var först inne på att gräva upp och lägga dräneringsrör+makadam men vad händer då på vinten?

Hrm, måste tänka lite till.
Ni som förstår vad jag menar kanske kan ge mig lite tips.

Jag har själv inga stora problem med detta eftersom jag har plintad uteplats åt det hållet (marken under är täckt av plast). Ser dock på många hus en stor pissfläck på grunden under utedelen. När jag hade Anticimex på huskoll så körde han in fuktmätare i bottensyllen på båda sidor. Uteplatssidan: 9 %. Andra sidan med vanlig rabatt: 13 %. Han tyckte det inte var någon fara, men rådde mej ändå att inte ha jord mot bottenplattan.

Det är ju trots allt så att direktelshusen ofta har platta på mark, många har redan fuktproblem..

Jag tycker själv inte om att det stänker upp mot tegelväggen, så jag har ett par tegelpannor i vinkel för att styra ut droppet från väggen. Har även funderat på en plåt eller plast en liten bit upp på väggen för att slippa droppet helt och hållet. När det fryser och bygger på så stänker det ju ändå inåt... :(

MVH/Gano

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2006, 23:54:14 »
Jag skulle behöva lite råd eller tips om diverse.

När jag gjöt plintarna så var jag nere och grävde intill plattans drän-ledningen, den borde leda till dagvattenbrunnen nå'nstans.
Dock så var det inte särskilt djupt där, dränen låg på kanske 35-40 ca djup!
Det är nog högsta punkten i systemet åsså, det mesta sluttar lite lätt utför efter det.
Verkade inte vara direkt mycket tankearbete heller bakom dräneringen, gul slang intill grunden, låg i vad jag tolkar som sand. I mitt sinne verkade den inte direkt jättebra lösning.
Direkt utanför dränen var det riktigt stora bumlingar till stenar åsså....

Undra om man kan lita på att det är frostfritt där? Hade ju varit snajdigt om man drog ner en lätt uppvärmd iso-slang kopplad till dränen.....
Har vi nå'n byggkunnig på plats?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2006, 16:44:09 »
Under min värmepump (utedelen) så rinner vattnet ner rakt på marken när pumpen frostar av. Jag har ännu inte gjort någon speciellt men jag har sett någon granne ställa ett litet kar under för att samla upp vattnet.

Tänkte höra med er om det är någon som gjort något speciellt och i så fall hur ni löst det så att det inte så för tråkigt ut. Ett stålkar under utedelen ser ju inte direkt vackert ut.

Jag var först inne på att gräva upp och lägga dräneringsrör+makadam men vad händer då på vinten?

Hrm, måste tänka lite till.
Ni som förstår vad jag menar kanske kan ge mig lite tips.

Jag har 2 st maskiner som står bredvid varandra med konsol fastskruvad i betongväggen. Jag håller just nu på att göra ett dräneringssystem för kondensvattnet som kommer att ledas bort med 32 mm rör till en dräneringsbrunn. Jag har lagt ner en del tid på att detta ska bli en "snygg" installation. Den förra pumpen som är utbytt mot två nya gav en stor isfläck på vintern och detta vill jag inte se igen till kommande vinter. Jag kan höra av mig så fort arbetet är klart med lite bilder. Kommer även att göra en anordning som förhindra påfrysning av vattnet på vägen till brunnen och denna finess ska vara enkel att ta bort eller montera dit beroende på om den behövs eller ej.

Återkommer som sagt vad.

Vänligen

Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #5 skrivet: 26 maj 2006, 11:16:27 »

Jag lovade att återkomma med bilder och kommentarer efter att jag färdigställt en lösning för kondensvattenavledning. Bifogat kan ni också se en bild av lösningen för mina två maskiner.

Rörsystemet under maskinerna är 32 mm hårdplaströr tillsammans med en mer böjligt slang som till största delen är nergrävd och isolerade fram till anslutningspunkten mot en dagvattenanslutning. Det mest kniviga var att få till en bra lutning på hela systemet så att vattnet rinner hela vägen utan att "fastna" på vägen. Vattnet fångas upp av en uppsamlar tratt för varje maskin. Lösningen fungerar mycket bra och vattnet rinner lätt och ledigt ner till dagvattnet.

Jag är fullt medveten om att det kan behövas en värmekabel i rörsystemet under maskinerna och fram till markledningen. Detta har jag förberett genom att på den vänstar maskinens rörledning längst ut sätta en 90 grader rörböj rakt upp. På så vis kan jag lätt och smidigt trä i en självreglerande värmekabel fram till där slangen är under mark. Det går väldigt lätt att trä in värmekabeln som löper fint hela vägen. Bakom den vänstra maskinen finns ett 220 V stickproppsuttag som värmekabelns stickpropp ska kunna anslutas till.

90 graders rörböjen är dessutom perfekt för att då och då med hjälp av trädgårdsslangen på ett smidigt sätt kunna rensa bort eventuellt skräp i rörsystemet .

Bifogar en bild över lösningen.

Inte så dum lösning på kondensvattenproblemet, eller !??

 *vinkar*

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2006, 16:13:20 »
Jag är oerhört imponerad av din lösning.
Ett riktigt vackert bygge.

Med en värmekabel borde det ju funka kanon.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #7 skrivet: 27 maj 2006, 10:17:31 »
Ser mycket snyggt och prydligt ut!
Jag vill nog definitivt ha något liknande till min anläggning.

Har du några kalkyler på vad eluppvärmningen av rören kommer kosta??!
Kanske kan vara värt att isolera rören på utsidan?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #8 skrivet: 27 maj 2006, 17:37:45 »
Jag hade funderingar på att isolera på utsidan, men skippade detta då det skulle bli för "klumpig" lösning. Jag bor i Växjö och där är det inte så många dagar som vi behöver använda aktiv avfrostning av kondensvattnet. Jag misstänker att jag kanske inte alls behöver någon värmeslinga i kondensavledningen annat än när det är under cirkus minus 8 grader. Kanske inte alls ens då. Dock kände jag att en lösning där jag har möjlighet att komplettera med värmekabel måste till för att få en ”säker” lösning.

Jag var noga med att få till en bra avrinning för att vattnet ska komma i rörelse så fort det kommer ner till rörsystemet, vilket bidrar till att det inte ska frysa till så lätt.

När det gäller beräkning av den ”förlust” som jag gör om jag behöver en värmekabel så kan jag bara säga att jag anser den som mindre försumbar i det stora hela och är dessutom beredd att ta denna ”extra” kostnad för att få till en fungerande avrinning av kondensvattnet. Som syns på bilden har jag en källarvåning och det blir en hel del kondensvatten och detta är inte bra att få intill husgrunden. Dessutom så blir det en stor isfläck under vintern som blir väldigt hal och rent av livsfarlig och detta vill jag inte ha en vinter till.

Värmekabeln är en självreglerande värmekabel med effekt 10W/m vid + 5 grader, vilket innebär totalt 40 W då den är 4 m lång. Jag vet inte vad effekten är vid kallare väderlek då jag inte funnit några data för detta. Finns hos Clas Ohlson med artikelnummer 32-7997.

 *vinkar*

Utloggad Skånes Tiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #9 skrivet: 27 maj 2006, 23:30:37 »
Snyggt Genki

Ser ut som om du lagt både tid och tanke bakom detta projekt. Kan bara stämma in i hyllningskören och gratta dig till en bra och snygg lösning.

Problemet med mig är att jag troligen är för lat för att gå igång med något sådant och sökte lite mer "husmorstips". I mitt fall rör det sig om en sida på kåken vi (eller någon annan för den delen) knappt ser och vi har gräsmattan direkt under pumpen.

Kan man tänka sig någon annan lösning genom att t.ex gräva upp och på något fiffigt sätt få vattnet bort från grunden? Hur arbetar man bort faktum att marken fryser under vintern? Ett rör med tratt som insamlare av vattnet?

Kom gärna med fler förslag.

Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2006, 21:52:55 »
Snyggt Genki

Ser ut som om du lagt både tid och tanke bakom detta projekt. Kan bara stämma in i hyllningskören och gratta dig till en bra och snygg lösning.

Problemet med mig är att jag troligen är för lat för att gå igång med något sådant och sökte lite mer "husmorstips". I mitt fall rör det sig om en sida på kåken vi (eller någon annan för den delen) knappt ser och vi har gräsmattan direkt under pumpen.

Kan man tänka sig någon annan lösning genom att t.ex gräva upp och på något fiffigt sätt få vattnet bort från grunden? Hur arbetar man bort faktum att marken fryser under vintern? Ett rör med tratt som insamlare av vattnet?

Kom gärna med fler förslag.

Jo du, marken den fryser på marken och om kondensvattnet hamnar där så fryser det och blir en stor isfläck. Enklare lösning ?, ja, det skulle i så fall vara att du gräver ner en enklare mindre brunn, som t.ex. fins i källar-trapps-nedgångar för att dränera bort regnvatten, och sedan drar ett rör på 1,5-2 m ut från huset som slutar i en stenkista som kan ta hand om vattnet.

Jag tror inte det finns några enkla och bra lösningar för detta problem annat än om du kan acceptera ett plåt eller plast kärl under som du får gå och tömma, fast jag håller med om att det ser lite "billigt" och kanske inte så snyggt ut. Fast å andra sidan så spelar det mindre roll om pumpen är väl undangömd. Mina två maskiner är det inte.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2006, 15:40:48 »
Har en vinters erfarenhet av en lösning med en mark-avloppsbrunn rakt under utloppshålet på en E9DKE. Avloppsbrunnen är kopplad till dagavloppet från stuprör, och sitter cirka 110cm under. Det verkar som om värmekabeln i bottentråget värmer upp kondensvattnet någon grad och brunnen var isfri, utom när det var som kallast (-28).

Huset har hel uppvärmd källare, och dagavloppet ligger cirka 50 cm ner. Stockholmsområdet.

Enda problemet är att kondensvatten stänker upp från rillorna i brunnslocket till väggen. Funderar på en rostfri  plåt
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Hur ser det ut under och avledning av kondensvatten...
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2009, 20:09:15 »

Hej igen !

Bra tag sedan denna tråd var igång, men jag har en uppföljning att rapportera angående det avledningssystem för kondensvatten som jag byggt för mina två maskiner (se bilden till vänster). Detta gjorde jag våren 2006 och rörsystemet under utrustades med en självreglerande värmekabel för att inte vattnet skall frysa. I förra veckan var det som kallast för första gången med en temp på minus 12-14 grader. Tyvärr så frös vattnet i tratten som vattnet fångas upp av och som finns under varje pump. Värmeslingan går enbart inne i den horisontella rördelen. Detta förde med sig att dräneringshålet frös igen och kondensvattnet kunde inte rinna ut med som följd att bottenplatten fylldes med is. Som tur var märket jag detta i tid och har smält bort isen och för tillfället gått över till "hinkmetoden". Får tömma en gång per dygn. Nu måste jag fundera ut en kompletterande lösning så att systemet även klarar av att avleda vattnet under minus 10 grader. Har funderingar på att dra upp värmekabel upp genom tratten och mot dräneringshålet i bottenplattan och sedan ner i rörsystemet igen.

Vad tror ni ?, hur skulle jag kunna uppgradera det hela. Vill gärna behålla lösningen då den funderat fantastiskt bra fram till nu, men då under kyla som normalt aldrig når under minus 10 grader.

Kom gärna med kommentarer.

Vänligen

Genki

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2009, 21:54:41 »
Tjenare Genki!  Om jag var som du så skulle jag nog se till att resp värmekabel (om du nu har 2 st ev) går upp genom resp uppsamlingstratt också givetsvis, inkl att jag skulle försöka att isolera både rör och trattar på utsidan med skumplast eller liknande. För om det blir riktigt rejält kallt så riskerar du nog annars att det kan bli frostproppar i anläggningen/rören/trattarna.
Sen hur du skall lösa detta i detalj är väl en vansklig fråga, men jag hade nog tagit 1 st värmekabel från den första/vänstra maskinen och anpassat den så att den börjar inne i tråget och går ut genom avrinningshål och tratt och ganska exakt fram till nästa trattavrinning i röret. Sen hade jag gjort på samma sätt med högra pumpen 2, och tagit en anpassad värmekabel som där också börjar inne i tråget och går ut genom avrinningshål och tratt (precis där den första kabeln då slutar) och fortsätter ut i avslutande röret ned till dräneringsbrunnen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ser det ut under?
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2009, 23:26:38 »
Nja...Har modifierat min lösning

För att undvika vattenstänk på husfasaden så tog jag bort avloppsbrunnen och drog upp markavloppsröret (125mm dia) så att det slutade 5cm under utloppshålet på min Panasonic E9DKE. Bytte till en längre värmekabel som går ner 1,5m i avloppsröret.

Har samma lösning på min andra E9 (Källar/Garagepump). För garagepumpen fick jag slå på värmekabeln under veckan som gick. Men inte för min bostadspump. Sannolikt är avfrostnings-vattnet litet kallare från garagepumpen. Garaget håller 12-16 grader

« Senast ändrad: 08 januari 2009, 13:38:01 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 613
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!