Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera konvertering el till vatten  (läst 1548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sunkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimensionera konvertering el till vatten
« skrivet: 29 januari 2021, 21:40:22 »
Jag har precis köpt en 1.5 plan villa i Arvika på 138 m2 från -74 med direkt el samt luftvärmepump från 05.

Detta är ett dödsbo där energideklaration är på väg att göras.

 Vi är 2 vuxna samt 2 barn pÃ¥ 2 samt 6Ã¥r.

Jag skulle vilja ha hjälp att dimensionera ett vattenburet system samt bergvärmepump, så jag kan göra en kalkyl och se om det går att räkna hem en värmepump.

Konverteringen inomhus med element samt rördragning gör jag själv och lejer bort borrning, grävning, inkoppling brine sida av värmepumpen.   

Huset är från -74 med fönster bytta -10 till 3 glas. Altandörr samt dörr i tvättstuga bytt samtidigt, ytterdörr från -74.

Vägg mellan sov och tvättstuga kommer antagligen rivas för att få större tvättstuga.

Mått på fönster och dörr är innerkarmmått.

Prickade sträck är tänkt linje för måttangivelse/indelning rum, hela sträck är vägg.

Tips tankar och idéer tas tacksamt emot.
« Senast ändrad: 29 januari 2021, 21:44:31 av sunkan »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Dimensionera konvertering el till vatten
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2021, 21:55:50 »
Kör på bara! Se till att aktivt djup täcker även extra eventuellt garage. Luftvärmepump till garage skulle också funka bra och inte ha extra djupt hål.

Räkna noga på radiatorerna så det blir rätt storlek för varje rum. Jag hade dimensionerat alla en storlek extra för bättre COP/lägre framledning vid årets kallaste dag.
Planera att ha en liten arbetstank.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad sunkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera konvertering el till vatten
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2021, 22:58:34 »
Befintligt garage pÃ¥ 36m2 kommer rivas och bygge  nytt pÃ¥ befintlig platta. Tanken är oisolerat.

Beträffande värmepumpen har jag inget intresse av app styrning eller extra lull lull. Den kommer ställas in/pillas pÃ¥ i början sedan skall den bara stÃ¥ och tuffa pÃ¥. 



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!