Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utegivare larmar - vilken spänning pÃ¥ termistorn?  (läst 2267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kära värmepumpsbröder,

Jag har en Thermia Villa Classic från typ -98 som larmar för "ute givare fel" eller liknande särskrivning, och detta har den gjort sedan vi flyttade in i somras. Pumpen tror att det är 0 grader ute, och vi får såklart märkliga värmekurvor av detta.

Efter lite research online verkade det som att termistorn var problemet, så jag köpte en ny från den lokala installatören. (NTC-termistor på 150 ohm, + ny dosa)

Tyvärr löste inte detta problemet, samma fellarm med 0 grader kvarstår. Idag mätte jag spänningen över termistorn och fick ett resultat på ca 11 mV. Detta tyder ju på att det inte är ett kabelbrott, men:

  • Är det verkligen korrekt spänning?
  • Betyder det att givare-ingÃ¥ngen pÃ¥ pumpen är kass?
 

Pumpen är ett gammalt vrak och jag vill inte gärna lägga ner en förmögenhet på reservdelar och reparation... Hur går jag vidare?

Tack på förhand för tips och hjälp!

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Utegivare larmar - vilken spänning på termistorn?
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2019, 13:44:48 »
Prova med att koppla bort givaren igen och mät spänningen då det inte är anslutet någon givare,
nu skall det vara en högre spänning kanske runt 5V. Lite beroende vad det är för elektronik som mäter.
I annat fall kan det var ingången som bråkar eller ett kabelfel på vägen.
Att NTC motståndet skulle vara på 150 ohm låter märklig, ledningsresistansen kan lätt påverkar mätresultatet om det är någon form av CPU som mäter.

 
« Senast ändrad: 04 mars 2019, 14:40:29 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Utegivare larmar - vilken spänning på termistorn?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2019, 21:16:54 »
11mV är ju ingenting så kan mycket väl vara kabelbrott/dålig kontakt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Ta ett motstÃ¥nd pÃ¥ 150 ohm och koppla in istället för givaren, dels ute vid givarens plats och dels, istället för givarkabeln, direkt pÃ¥ värmepumpens skruvplint.  Om mätkretsen är i ordning sÃ¥ ska värmepumpen dÃ¥ visa +25 celcius utetemp.
Jag skulle nog gissa på en kabelskada i första hand.
Med givaren helt bortkopplad bör det bli knappt 5 V.

150 ohm NTC är vanligt som utegivare hos både Thermia och CTC (samma underleverantör har gjort styrsystemen till bägge).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utegivare larmar - vilken spänning på termistorn?
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2019, 19:24:08 »
Koppla lös kabeln vid pannan och mät motståndet. Borde vara runt 4-500 ohm när det är runt noll grader ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Prova med att koppla bort givaren igen och mät spänningen då det inte är anslutet någon givare,
nu skall det vara en högre spänning kanske runt 5V. Lite beroende vad det är för elektronik som mäter.
I annat fall kan det var ingången som bråkar eller ett kabelfel på vägen.
Att NTC motståndet skulle vara på 150 ohm låter märklig, ledningsresistansen kan lätt påverkar mätresultatet om det är någon form av CPU som mäter.

Hej alla och tack för svaren!
På grund av väder har det tagit längre tid än planerat att följa upp, men nu har jag varit ute och mätt igen:
Utan termistorn mäter jag mycket riktigt ca 5V mellan trÃ¥darna. Jag misstänker även att jag missade en nolla när jag mätte över termistorn tidigare, förmodligen var det 100mV jag menade...  .,;- Jag noterade ocksÃ¥ att med nÃ¥gra grader varmare ute hade spänningen över termistorn ökat nÃ¥got till 0.2V eller sÃ¥där. Känns i alla fall inte som ett kabelbrott...

Detta med 150 ohm var endast något jag hörde eller läste nånstans, tyckte det lät hyfsat rimligt, men nu när jag mäter på den gamla termistorn får jag ca 200 ohm i rumstemperatur, vilket går snabbt ner till ca 150 ohm om jag sätter fingrarna på termistorn. Verkar OK, eller?

11mV är ju ingenting så kan mycket väl vara kabelbrott/dålig kontakt.

Eh, ja, dÃ¥lig kontakt mellan synapserna kanske...  ::)

Ta ett motstÃ¥nd pÃ¥ 150 ohm och koppla in istället för givaren, dels ute vid givarens plats och dels, istället för givarkabeln, direkt pÃ¥ värmepumpens skruvplint.  Om mätkretsen är i ordning sÃ¥ ska värmepumpen dÃ¥ visa +25 celcius utetemp.
Jag skulle nog gissa på en kabelskada i första hand.
Med givaren helt bortkopplad bör det bli knappt 5 V.

150 ohm NTC är vanligt som utegivare hos både Thermia och CTC (samma underleverantör har gjort styrsystemen till bägge).

Detta blir nog nästa steg, även om det känns mer och mer som att själva mätkretsen är trasig...

Koppla lös kabeln vid pannan och mät motståndet. Borde vara runt 4-500 ohm när det är runt noll grader ute.

Lite över nollan ute nu, men mina mätningar i rumstemperatur indikerar (väl?) att motstÃ¥ndet (även det gamla) fungerar korrekt... Hur anges resistansen för termistorer? Är det högsta-möjliga, minsta-möjliga, eller hur  funkar det? Kan det vara 150 ohm trots allt?


Som sagt, stort tack för hjälpen hittills, hoppas att ni inte har givit upp ännu! Jag återkommer efter att jag hittat ett fast 150 ohm:s motstånd och skruvat det i plinten...
« Senast ändrad: 09 mars 2019, 16:21:03 av kaleidocore »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utegivare larmar - vilken spänning på termistorn?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2019, 08:15:16 »
Poängen med att mäta vid pannan är att du ser om det är fel på kabeln också. Plockar du lös själva termistorn och kontrollerar den så vet du ju inte om det är avbrott, glapp eller kortslutning på vägen dit.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!