Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattendropp frÃ¥n IVT Greenline  (läst 5730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vattendropp från IVT Greenline
« skrivet: 11 december 2004, 18:50:17 »
Jag skrev häromdagen om en god vän vars installatör hade placerat utomhusgivaren på södra väggen och fick många bra synpunkter.
Nu har min vän ringt igen och upptäckt att det droppar vatten ur mynningen på ett öppet rör som är anslutet till värmepumpen. Vattnet droppar rakt ner på betonggolvet där värmepumpen står placerad och fukten kan möjligen även ha spridit sig till intilliggande rum, vilket blir en fråga för försäkringsbolaget att klarlägga. Vad jag undrar är vad för vattendropp som kan, eller skall, komma från en IVT Greenline? Min egen värmepump från Alvatek saknar sådana "finesser" och IVT:ns avtappning för varmvattenberedaren sitter enligt uppgift någon annanstans. Kan det vara kondensvatten?
Naturligtvis ställer man sig frågan varför det öppna röret mynnar ner mot betonggolvet och inte är förbundet med en slang till golvbrunnen, e. dyl. men mot bakgrund av installatörens felaktiga placering av utegivaren kan man naturligtvis fundera.
Tacksam för synpunkter.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Vattendropp från IVT Greenline
« Svar #1 skrivet: 11 december 2004, 19:09:01 »
Låter som det är ett spillrör från någon säkerhetsventil ???
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vattendropp från IVT Greenline
« Svar #2 skrivet: 11 december 2004, 19:33:06 »
Kan vara inkommande kallvatten anslutningen...(ska finnas en säkerhetsventil)...som droppar när ex. "legionella" funktionen går in o värmer vattnet fort!! Men det bör ju inte komma några större mängder vatten ur systemet !! För mig droppade det just när vi körde igång anläggningen. (har rör draget till brunn)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vattendropp från IVT Greenline
« Svar #3 skrivet: 11 december 2004, 20:00:59 »
Tydligen droppar det varje dag och bara idag har det enligt uppgift kommit två (2) deciliter vatten ur röret.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Vattendropp från IVT Greenline
« Svar #4 skrivet: 11 december 2004, 20:32:06 »
Det är troligtvis säkerhetsventilen till varmvattenberedaren som släpper av lite tryck.
Det är normalt att den släpper ut lite vatten men 2dl om dan verkar lite mycket.

Vid varmvattenladdning så expanderar varmvattnet och öppnas ingen kran så kan säkerhetsventilen släppa ut lite övertryck.

Sen varierar det hur ofta det förekommer.
Har man högt vatten tryck in i huset så kan man behöva gå upp till en 10bars säkerhetsventil istället för 9bars som normalt sitter monterad.

Det kan även sitta nått skräp i ventilen som gör att den läcker igenom vatten.

Spillröret skall normalt ledas ned till närheten av en golvbrunn.

Finns ingen i närheten så får man sätta en spilltratt under röret och dra vidare med plastavloppsrör till en brunn. ( det finns en begränsning på hur många böjar man få göra på spillröret).

Slang på röret rekommenderar jag inte för att man ska kunna se om säkerhetsventilen löser ut plus ovan nämnda anledning.




Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vattendropp från IVT Greenline
« Svar #5 skrivet: 11 december 2004, 21:00:55 »
Hos mig läcker det bara när VV hettas upp till 65 grader (VV-spets mot Legionella).och då droppar det bara.
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

ville65

  • Gäst
ville65
Re:Vattendropp från IVT Greenline
« Svar #6 skrivet: 11 december 2004, 21:17:35 »
utomlands är det väldigt vanligt att man sätter en tryckreducerings-ventil på kallvatten-ledningen till Varmvattenberedaren,
Den brukar vara pÃ¥ 4 Bar ,  och pÃ¥ sÃ¥ sätt skall bara säkerhetsventilen lösa vid extremfall ,
Dvs om varmvattenberedaren kyls ned till 20-30 'C och sedan värms upp med med en gasbrännare till 60-70'C

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Vattendropp från IVT Greenline
« Svar #7 skrivet: 14 december 2004, 19:12:27 »
Det är inte bara utomlands det är vanligt med reducering på inkommande kallvattnet in i huset. Även här i landet är det vanligt förekommande i områden med högt tryck på inkommande vattnet. VA-verket får köra ut upp till 9bar på inkommande.
Rådet att byta till en säkerhetsventil med högre öppningstryck föregås givetvis av koll på hur mycket beredaren är godkänd för ;)

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Vattendropp från IVT Greenline
« Svar #8 skrivet: 14 december 2004, 19:17:03 »
Hur mycket s-ventilen släpper ut beror givetvis på hur mycket vatten som värms och hur många grader. Samt att systemet är tät.
Orkar inte räkna på det men någon som orkar kan säkert bidra med den biten.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vattendropp från IVT Greenline
« Svar #9 skrivet: 16 december 2004, 10:10:46 »
Jag leder ner mitt vatten i ett uppsamlingskärl och det blir nog c:a en liter på en vecka hos mig.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad BryggareBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Re:Vattendropp från IVT Greenline
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2006, 19:58:51 »
Det är troligtvis säkerhetsventilen till varmvattenberedaren som släpper av lite tryck.
Det är normalt att den släpper ut lite vatten men 2dl om dan verkar lite mycket.

Vid varmvattenladdning så expanderar varmvattnet och öppnas ingen kran så kan säkerhetsventilen släppa ut lite övertryck.

Sen varierar det hur ofta det förekommer.
Har man högt vatten tryck in i huset så kan man behöva gå upp till en 10bars säkerhetsventil istället för 9bars som normalt sitter monterad.

Det kan även sitta nått skräp i ventilen som gör att den läcker igenom vatten.

Spillröret skall normalt ledas ned till närheten av en golvbrunn.

Finns ingen i närheten så får man sätta en spilltratt under röret och dra vidare med plastavloppsrör till en brunn. ( det finns en begränsning på hur många böjar man få göra på spillröret).

Slang på röret rekommenderar jag inte för att man ska kunna se om säkerhetsventilen löser ut plus ovan nämnda anledning.


Hej!

Jag väcker liv i en gammal tråd för att få lite hjälp.
Jocke här skrev att det finns begränsningar på hur många böjar man får göra med spillröret.

Min plan var att leda bort vattnet med en 15mm pex-slang.
Är det ok? Är det någon som vet lite mer exakt hur man får göra med spillvattenrör?
Man vill ju att installationen ska bli korrekt enligt gällande författningar som ni förstår.

Tack på förhand,

/B.B.
Jag HAR installerat själv! :-D
Nibe 1130, VPA 200/70,VST,ETS.
150 meter aktivt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!