Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kräver Nibe VPA att ES (Eldriven Extern Varmvattenberedare) är igÃ¥ng?  (läst 679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla,

Systeminfo: Nibe F2025 med SMO10, VPA, ES, UKV, tillsats.elpanna, varmvattentank och utomhusgivare. Cirka 200m2 hushåll.

Växelventil slutar fungera, aktör är svår at få tag i, veckor senare upphör varmvatten till hushåll och jag startar extern varmvattenberedare som sitter i slinga efter VPA.

Aktör kallas in, växelventil byts till vridande typ. Det begärs att system ska vara i fungerande skick redo för vintermånader när aktör lämnar. Blir av aktör instruerad att korrekt drift är att stänga av externa varmvattenberedaren. Aktören lämnar, dagen efter har vi inget varmvatten.

Vi har nu bokat återbesök (bör vi betala för detta?) och aktören flackar mellan, samt kan inte ge rakt svar, om externa varmvattenberedaren ska vara igång. Någon här som har erfarenhet kring detta?

Stort tack,
« Senast ändrad: 14 januari 2020, 14:46:33 av KN4S »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Mysko, kollade övriga inlägg av KN4S och de är skrivna på korrekt svenska, detta verkar vara skrivet av google translate? ???
Eller skriver du bara sÃ¥ här KN4Sigt när du är upprörd?  ;)

Finns det inga ventiler för att stänga av mot den externa varmvattenberedaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med den 3-stegs-Captcha som finns på detta forum så är det väl sällsynt med Spam a:gl Lättare att följa med i stolpig text mot en med mycket utfyllnad tänker jag.

Ingen ventil i serie för att stänga av den externa varmvattenberedaren. Från VPA går vattnet förbi en inkommande, till röret anslutande, VCC-slinga. Därefter går VV genom den externa varmvattenberedaren. Min tanke är att VCC bör understödja för att cirkulera systemet, eller har jag fel?

VV-Systemet ser ut så här med mina begränsade konstnärliga kunskaper.

« Senast ändrad: 15 januari 2020, 12:07:15 av KN4S »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Extern VVB måste vara på för att det ska funka, som jag tolkar din ritning.
Det finns ingen möjlighet att koppla förbi den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!