Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur få bort intorkat mögel från fläkthjulet? Mögel i inneenhet i luftvärmepump  (läst 1655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hussmaskens

  • Gäst
Efter ett mögelangrepp i min inneenhet på min luftluft-värmepump, 2 år gammal bara använd till kyla (har fjärrvärme), så har jag svårt att få bort alla mögelrester från bladen på det cylindriska fläkthjulet. Fläkthjulet är bortmonterat.

Resterna sitter som en tunn torkad hinna och syns först bra när hjulet torkat och är torrt. Det finns cirka 300 enskilda små fläktblad på varje fläkthjul.

Har testat:
O Jula luftvärmepumpsrengöringsspray

O https://www.cillitbang.se/products/hygien/cillit-bang-super-cleaning-bleach/
ihop med en liten flaskborste (enormt arbetskrävande, 1-2 timmars jobb och det blev ändå inte rent)

O Ångtvätt med ångstråle med Kärcher SC 5 i starkaste läget med VapoHydro aktiverat, med powermunstycke monterat, ingen mekanisk nötning.



Idéer på saker att testa:
O Mikrofibertrasa på skruvmejsel, enligt:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75076.0

O https://www.cillitbang.se/products/badrum/cillit-bang-ultra-cleaning-foam/

O https://www.cillitbang.se/products/hygien/cillit-bang-black-mould-moegelborttagning/
nej det är nog inte svartmögel jag har, men en chansning är att de är effektivt mot flera typer av mögel

O Ångtvätt ovan med små runda borstar, den stora runda borsten, eller den stora "dukhållarborsten" så man samtidigt ångar och bearbetar mekaniskt, det finns även en som skall oscillera de små runda huvudena automatiskt via ångtrycket:
https://www.kaercher.com/se/tillbehoer/aangturboborste-28631590.html

O Koka fläkthjulet

O Avfettningsmedel

O Något speciellt mögeldödande och mögellösande medel?

O Högtryckstvätt, med någon kemikalie?

O Ultraljudsrengöring i industristorlek

O Lägga hjulet i vatten några dagar så det intorkade möglet löses upp.

O Köpa nytt fläkthjul eller inneenhet.

Helst vill jag använda en metod som inte bygger på mekanisk nötning då fläkthjulets utformning gör det dels mycket tidskrävande och dels mycket svårt att komma åt överallt, speciellt längst inne i hjulet.

Möglet skall i första hand alltså dö, om jag inte åstadkommit det ännu, men även helst försvinna, t.ex. lösas upp så det enkelt kan sköljas bort.

Vad tror du är bästa metod för att få bort mögelresterna?



Och vad tror du om att ställa in och köra hög värme ibland för att döda mögel i inneenheten? Dvs även på sommaren då man inte har värmebehov.



Jag vill i övrigt tipsa om den bästa "rengöringsfilmen" för hela luftvärmepumpen jag hitta:
Ductless Cleaning and Maintenance Start to Finish

Att ha på våtdammsugare samtidigt som man sprutar in rengöringsvätskan (och senare vatten) med dräneringstråget monterat är smart, för då gör man även rent dräneringsröret. Se bara upp så att inte rengöringsvätskan antänder våtdammsugaren! Om du likt mig får en flöjteffekt så kan du behöva hörselkåpor!

Utloggad hussmaskens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har även fått tips om:

O ättika

O https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/fortunning-och-rengoring/rengoring/alg-mogelborttagning-020957/

Jag vet dock inte om dessa två löser upp det fasttorkade möglet, och jag vet inte hur luften som åker ur inneenheten kommer att vara efter behandling, om det luktar kemikalier eller ättika. Någon som vet eller vill gissa?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
Om jag minns rätt och min källa hade rätt så finns det inget mögel som undersökts i labmiljö som kan överleva 124 grader. Dvs om du kör den i en tryckkokare (autoklav) så ska det vara dött. Om plasten överlever är en annan sak.

Men jag hade försökt få tak i nytt fläkthjul i första hand.

Boracol för inomhusbruk borde fungera.

70-75% alkohol ska man nog inte glömma bort. 96% är sämre på förstöra cellväggar än 70%. Men hur bra det är mot just mot mögel vet jag inte. Men "ändamålsgodkända lab" använder bara det för att rutinstäda och preppa inför nya odlingar på bänkytor etc, så det bör ju ha nån effekt på annat än bakterier.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Den här frågan har varit upp tidigare, och då ifrågasattes om det verkligen är mögel, troligen är det bara damm som fastnat på fläkthjulet, och oavsett vad det är så borde det lösas och och lossna om det för ligga i blöt tillräckligt länge.
Kan jag tycka.
Sen kanske man aldrig får ett gammalt fläkthjul som nytt igen, men det är ju en annan fråga.
Mycket kan nog alltså bero på vilka krav du har på rengöringen.
Om det bara syns när det torkar så kan det kanske vara oxid, om fläkthjulet är av aluminium, eller, om det är av plast, helt enkelt ett tecken på en viss "nedbrytning" av ytan på plasten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Rengöringsmedel med KLOR dödar allt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
JO, vanligt klorin borde kunna fungera bra om man är rädd för mögel.
Är fläkthjulet av aluminium skall du vara försiktig med högrtyckstvätt, det kan mycket väl skada fenorna och skapa obalans.
Jag skulle:
1. Lägga det i blöt i varmt vatten, typ kranvarmt i ett par timmar.
2. Ta upp det och spraya med klorin.
3. Spola av med vanlig dusch.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tänk på att det kan sitta små balanseringsvikter på dom små vingarna så inte dom ”tvättas” bort
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad hussmaskens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om jag minns rätt och min källa hade rätt så finns det inget mögel som undersökts i labmiljö som kan överleva 124 grader. Dvs om du kör den i en tryckkokare (autoklav) så ska det vara dött. Om plasten överlever är en annan sak.

Men jag hade försökt få tak i nytt fläkthjul i första hand.

Boracol för inomhusbruk borde fungera.

70-75% alkohol ska man nog inte glömma bort. 96% är sämre på förstöra cellväggar än 70%. Men hur bra det är mot just mot mögel vet jag inte. Men "ändamålsgodkända lab" använder bara det för att rutinstäda och preppa inför nya odlingar på bänkytor etc, så det bör ju ha nån effekt på annat än bakterier.

Tack för tipsen! Jag skulle dock gissa att de flesta autoklaver är för mindre saker än fläkthjul?

Utloggad hussmaskens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den här frågan har varit upp tidigare, och då ifrågasattes om det verkligen är mögel, troligen är det bara damm som fastnat på fläkthjulet, och oavsett vad det är så borde det lösas och och lossna om det för ligga i blöt tillräckligt länge.
Kan jag tycka.
Sen kanske man aldrig får ett gammalt fläkthjul som nytt igen, men det är ju en annan fråga.
Mycket kan nog alltså bero på vilka krav du har på rengöringen.
Om det bara syns när det torkar så kan det kanske vara oxid, om fläkthjulet är av aluminium, eller, om det är av plast, helt enkelt ett tecken på en viss "nedbrytning" av ytan på plasten.
Hjulet är av plast. Det verkar som om "vad det nu är" går att få bort om jag gnuggar länge på ett ställe med papper.

Utloggad hussmaskens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänk på att det kan sitta små balanseringsvikter på dom små vingarna så inte dom ”tvättas” bort

Ja jag har sett dessa, de verkar dock sitta riktigt hårt.

Utloggad hussmaskens

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
JO, vanligt klorin borde kunna fungera bra om man är rädd för mögel.
Är fläkthjulet av aluminium skall du vara försiktig med högrtyckstvätt, det kan mycket väl skada fenorna och skapa obalans.
Jag skulle:
1. Lägga det i blöt i varmt vatten, typ kranvarmt i ett par timmar.
2. Ta upp det och spraya med klorin.
3. Spola av med vanlig dusch.

Jag kommer nog prova en längre blötläggning och sedan klor som du skriver. Plat och metall borde inte må dåligt av att ligga en någon dag i vatten, lär ju vara rostfria metalldelar.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hitachi med flera har en antibakteries beläggning på fläkthjulet som inte skall pillas bort

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag rengjorde mitt fläkthjul för ett år sedan.  En ask med tops och ytdesinfektion. Fläkthjulet satt kvar i innedelen så det tog en stund  😂
Sprayade elementet och sköljde med batterivatten. Allt blev tillslut väldigt rent.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!