Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Midea M Thermal monoblock  (läst 5237 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Midea M Thermal monoblock
« skrivet: 20 juni 2022, 18:05:09 »
Midea M-Thermal

Skulle vilja veta lite mer om den här maskinen.
Finns en del återförsäljare i England men i övriga Europa verkar det tunt.

Polarpumpen säljer den som sin egen "Polario".

Går kanske att köpa den som "Midea" i Sverige?

Utloggad jorthu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2022, 14:42:40 »
Jag har köpt en polario monoblock 12kw från polarpumpen och kopplat den emot en 500l akumulatortank från polarheat. Har kört 1år och är väldigt nöjd. Supporten från polarpumpen är kass men du kan läsa allt om denna pump(Midea) på denna Youtube kanal.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2022, 05:47:57 »
Hej Jorthu,

Stort tack för ditt svar!
Vilken bra YouTube-kanal!

Hur kör du styrningen? Bra? Har du anslutit WiFi?

Hur har den levererat vid kallare väder?
Upplever du att angiven COP stämmer?


Om någon vill jämföra COP finns en ganska fin tabell som börjar på sidan 8 i bifogat dokument. Sök efter
 "MHC-V12W/D2N8-B" i dokumentet för att hitta modellen som Jorthu har.


Utloggad jorthu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2022, 08:49:04 »
Jag kör med 43 grader i stora delen av tanken(350l). Vi en utetemp under 0 så ökar tempen vilket jag antar kallas för flytande kondensering. I övre delen av tanken(150l)kör jag 56 grader som används till tappvarmvatten. Det finns en 45m lång slingberedare i tanken. Jag har dubbla växelventiler för den styrningen. Vi bor i ett äldre hus på västkusten på 180 kvadrat med både radiatorer och golvvärme. Jag använder appen MSmartHome och har kopplat den till mitt 2,4GHz wifi. Jag är som sagt väldigt nöjd och upplever att det är en kvalitetspump som levererar enligt spec. Det har inte varit mer än ca10 minus denna vinter och pumpen har inte behövt använda elspets.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2022, 22:38:38 »
I England lämnar dom 10 års garanti.

Finns i kostym av Kaisai också, verkar dock ha inbyggd elspets vilket har valts bort i Polario.

https://kaisai.com/kaisai-heat-pumps-monoblock-r32-arctic-khc

Kaisai verkar ha ett ganska brett ÅF-nät (genom Klima-Therm)

Tycker Midea själva tyvärr är väldigt dåligt representerade i Sverige.

Utloggad jorthu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2022, 07:36:28 »
Jag förstår inte varför man krånglar och byter namn på pumpen. Polarpumpen hade garanterat sålt mer av den om den hetat Midea, idag är det ju så enkelt att genomskåda att man bara har märkt om den. Tänk om man skulle försöka sälja en Mercedes som den nya svenska "Polarbilen"...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2022, 07:52:40 »
COP 2.01 vid -7 grader är väl inget direkt strålande betyg (sidan 10).
Billigt, ja, bra, nja.
Men kanske i skåne eller andra platser där det sällan blir under 0 grader.
I den manual det länkats till står att lägsta rekommenderade utetemp är -10 grader.
Vad som stämmer är som vanligt oklart på dessa billiga kinamaskiner, tyvärr.

Vill man ens veta COP vid -15 grader?
Ni som sitter i norra Sverige och drömmer om denna pump, tänk på det.

En Nibe 2120 12 kW har COP 2.01 vid -20 grader (sidan 14) https://www.vvsbutiken.nu/dokument/NIBE%20F2120%20Produktblad%20639673-1.pdf
Men det är ju dubbla priset också.

@Jorthu, du kör inte med flytande kondensering - det förutsätter att värmepumpen i alla lägen inte gör varmare vatten än vad som krävs, i ditt fall kan man väl jämföra det med gamla tiderns "handshuntning" eftersom du höjer lite på temperaturen när det blir kallare ute.
Man brukar säga att man förlorar ca 3% i besparing för varje grad varmare vatten man gör "i onödan", så när du bara behöver 35 grader varm framledning, men värmer till 45 grader så har du ca 30% lägre COP än vad du hade haft med flytande kondensering.

Den typ av anläggning du har får enligt min erfarenhet troligen inte bättre årsmedel-COP än mellan 2.0 och 2.5.
Det är för dåligt om man vill förbereda sig för riktigt höga elpriser.

Nu skall jag väl inte försöka vara Svarte Petter, men detta är vad jag kan utläsa från de siffror jag ser, och den kunskap jag besitter rörande vikten av flytande kondensering för maximal COP.

De som har en annan uppfattning får mer än gärna kommentera.
« Senast ändrad: 11 augusti 2022, 08:03:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2022, 08:03:42 »
Ja, jag såg också -10 men längre ner står det " Colder climate (Design temperature = –22°C) " ?


COP 3.00 vid -7⁰ / 35⁰
COP 2.05 vid -7⁰ / 55°

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #8 skrivet: 11 augusti 2022, 08:12:21 »
Sidan 14 i din länkade Nibe-broschyr finns ett diagram där jag utläser cirka:

COP 3.3 vid -7⁰ / 35⁰
COP 2.3 vid -7⁰ / 55°

Har jag tolkat värdena fel?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #9 skrivet: 11 augusti 2022, 08:19:04 »
Jag gick efter 45 graders linjen.
Var hittar du uppgifterna i Mideas manual, på vilken sida?

Data för Midea "cold climate" säger 10.3 kW max effekt, typiskt för de som säljer dessa billiga maskiner att blanda äpplen och päron, man tar uteffekten och COP från varm climate, och arbetsområdet från cold climate...
Och så plussar man på lite.

Det gäller verkligen att lusläsa databladen för att bilda sig en uppfattning om denna typ av pumpar.
Inte ens de allra bästa luft/vattenvärmepumparna kommer som regel upp i mer än ca 3.0 i årsmedel-COP bland de som loggar anläggningarna, så alla tillverkares siffror får självklart tas med en nypa salt, det är labbvärden med alla förutsättningar optimerade för testerna.
Men de större tillverkarna i väst uppger i alla fall korrekta värden, de blandar inte äpplen och päron.

Hittills har dessutom livslängden varit avsevärt mycket kortare på de kinesiska värmepumparna, inte sällan är det elektroniken som inte håller måttet, med dåliga komponenter som åldras fort, de flesta företag som "satsat stort" på denna typ av maskiner har gått i konkurs, eller gått under jorden när problemen börjat hopa sig redan under garantitiden
Jag blev t.ex. blåst på rätt mycket annonsintäkter från en av de större aktörerna som satsade på Kinapumpar - många andra leverantörer har nog upplevt samma sak.
Kolla t.ex. på Outl1 som säljer billiga kinamaskiner, och deras recensioner på diverse sajter - ingen vacker läsning.

En vacker dag kommer Kineserna att börja leverera kvalitetsmaskiner, men jag har inte sett några bevis för att så är fallet idag.
« Senast ändrad: 11 augusti 2022, 08:27:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #10 skrivet: 11 augusti 2022, 08:28:30 »
Sidan 23 och 26.
Sök i dokumentet efter " MHC-V12W/D2N8-B "

Min personliga uppfattning är att Midea (och kanske Gree?) är i en annan klass än Lyfco.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #11 skrivet: 11 augusti 2022, 08:34:22 »
Så kan det vara, men det finns många som börjat sälja Midea som senare slutat.
Jag har varit insatt i branschen sedan år 2002 och har sett det mesta som hänt med avseende på lågprismakiner och olika företag som byggt sitt koncept på dessa.

Jag tror inte att det skiljer nämnvärt mellan de olika tillverkarna i kina, men skalan sträcker sig kanske från usel till under medel, och i väst startar man på medel och går till bäst.
Som ett exempel kan jag nämna vår tillverkning av loggrar i Kina, vissa av komponenterna måste vi själva skicka till fabriken för att de inte har den kvalitet vi kräver, eller att de blir hutlöst dyra om de skall skaffa dem själva.
Det gäller att vara extremt noga med att de verkligen monterar de komponenter som man specificerat, och kolla priset på varje enskild komponent för att själv kunna leverera de komponenter som de inte kan få tag på till rätt pris.
Man får utgå från att kvalitén på komponenter påverkar livslängden, och noggrannheten på funktionen.
När priset styr så tas det genvägar som de stora tillverkarna från västvärlden inte vågar chansa på.
« Senast ändrad: 11 augusti 2022, 08:37:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jorthu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #12 skrivet: 11 augusti 2022, 08:43:53 »
Rikard jag behöver minst 43 grader i tanken året runt för min slingberedare, det räcker inte med 56 grader i övre delen när vi är 6st som ska duscha. Men vi klarar oss med det och behöver inte extra spetsberedare, eller har du någon bättre idé?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #13 skrivet: 11 augusti 2022, 08:47:26 »
Har ingen bättre ide, bara pekar på att hemsnickrade lösningar som regel blir rätt mycket sämre sett ur en COP-synvinkel - än om man jämför med de stora tillverkarnas optimerade systemlösningar.
Vad som blir en bättre affär över tid är osäkert, som regel får man ju betala dyrt för de bästa produkterna.
Påstår inte att du gjort en dålig affär, bra att COP inte blir i nivå med de riktigt bra systemlösningarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jorthu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #14 skrivet: 11 augusti 2022, 08:55:45 »
Ok, jag kan bara jämföra med den pumpen jag hade innan från energicentra som också var en "kina pump" och den jag har nu fungerar väldigt mycket bättre. Tycker inte heller man kan likställa den med Lyfco men framtiden får väl utvisa om Midea numer är en kvalitetspump att räkna med.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!