Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Startar ej efter strömavbrott?  (läst 1078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jfjs48s4d3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Startar ej efter strömavbrott?
« skrivet: 13 mars 2023, 10:46:53 »
Strömmen gick idag i ca 5 minuter. När den kom tillbaka så löstes först jordfelsbrytare ut. Sen slog jag på den och displayen på innedelen startade. Men när den väl laddat 100% så förblev den avstängd tills man tryckte på den stora on knappen.

Kan man ställa in någonstans att den ska starta direkt när strömmen kommer tillbaka? Lite jobbigt om man är på semester på vintern tänker jag.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Startar ej efter strömavbrott?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2023, 12:10:33 »
Vet inte vad som orsakade ditt avbrott. Men ibland så kommer inte alla faserna tillbaka samtidigt, om elpatronen går igång på sin fas, och cirkpumpen på en annan fas inte startar samtidigt kan man få problem.

Apparater är vanligtvis designade så att de skall återstarta på samma läge som innan avbrottet.

Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Startar ej efter strömavbrott?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2023, 12:54:56 »
Cirkpumens startström behöver ni inte ta med i "kalkylen" den handlar om kanske 1 A vilket är "småpotatis" i sammanhanget. Betydligt "tyngre" är ev diodlampor som har mycket höga men kortvarig startström.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jfjs48s4d3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Startar ej efter strömavbrott?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2023, 13:40:53 »
Vet inte vad som orsakade ditt avbrott. Men ibland så kommer inte alla faserna tillbaka samtidigt, om elpatronen går igång på sin fas, och cirkpumpen på en annan fas inte startar samtidigt kan man få problem.

Apparater är vanligtvis designade så att de skall återstarta på samma läge som innan avbrottet.


Nej det stod i eon appen att det var ett avbrott så det var nog inte bara i vårt hus. Jag fattar ju att den inte startar om jordfelsbrytare är utlöst men när jag slog på den behövde jag ju manuellt trycka på start knappen på pumpen. Att trycka on off i mel cloud appen gick inte heller.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Startar ej efter strömavbrott?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2023, 14:45:05 »
Ett utlöst motorskydd som måste återställas?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Startar ej efter strömavbrott?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2023, 19:23:46 »
Vet inte hur länge du väntade innan du tryckte manuellt på knappen men det tar väl ca 15 minuter innan den återstartar själv.

Testa bryt strömmen några minuter igen och kolla om det efter ca 15 minuter med strömmen påslagen hoppar igång av sig själv.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jfjs48s4d3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Startar ej efter strömavbrott?
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2023, 08:19:03 »
Vet inte hur länge du väntade innan du tryckte manuellt på knappen men det tar väl ca 15 minuter innan den återstartar själv.

Testa bryt strömmen några minuter igen och kolla om det efter ca 15 minuter med strömmen påslagen hoppar igång av sig själv.

Aha, jag väntade bara 1-2 minuter. Ska testa ikväll!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!