Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa begagnad pump?  (läst 338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xtracted

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Energon - LÃ¥genergibygg, isolering, prefab och semi-prefab
Köpa begagnad pump?
« skrivet: 30 januari 2024, 14:34:30 »
Det finns en del begagnade frånluftsvärmepumpar ute till försäljning från personer som installerat berg- eller fjärrvärme. Är det någon mening att ens fundera på exempelvis en Nibe F370/F750 som har sex-sju år på nacken? Installationen kan jag sköta själv och de begagnade pumparna verkar ligga i 20-30k klassen prismässigt.

Är det värt risken eller är det bara att glömma och köpa ny direkt?


« Senast ändrad: 30 januari 2024, 17:45:16 av Xtracted »
Nibe F470 som värmer PUR-skumisolerad villa i Jämtland i 1 1/2 plan på 220 kvm. Än så länge ouppvärmt garage på 50 kvm med gästlägenhet på övervåningen på ca 30 kvm som värms och ventileras med en AirStar (skall bytas inom sin tid).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa begagnad pump?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2024, 16:07:37 »
Det var en hel del problem med F750 de första åren men minns jag rätt var det 2016 som även F750 fick elektriska avfrostningselement i förångaren vilket avsevärt förbättrade och säkrade funktionen då det minskade de långa avfrostningarna. Om man klarar hela installationen själv kan man fundera på köp av begagnad för det blir annars svårt att hitta en installatör. En total livslängd på 15 till 20 år är realistisk. NIBE är bra på att tillhandahålla reservdelar länge.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Köpa begagnad pump?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2024, 16:56:12 »
Citera
vilket avsevärt förbättrade
Anledningen till att dom installerades finns fortfarande kvar så detta är plåster på problemet som i grunden inte åtgärdats

Jag skulle känna mig tvivlande, visst om man är riktigt kunnig och kan byta ut ev utjänta delar, eller redan har en och söker reservdelar. Men själv skulle jag faktiskt undvika alla 750/730. Möjligen den nya S735 men då får man nog vänta ytterligare tid innan någon sådan dyker upp som begagnad

Jag vet att min egen pump nog närmar sig slutet på sin fina livslängd men jag skulle ändå inte köpa en begagnad. Läste att värmepumpstillverkarnas lager nu är proppfulla så det går kanske lite bättre att förhandla nu?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!