Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.  (läst 3199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad munktell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« skrivet: 28 augusti 2018, 12:46:35 »
Bor i ett enplanshus, platta på mark, självdrag (obefintligt), elradiatorer, 4kvm solfångare för tappvarmvatten, 130kvm boyta, byggt 1969, Hudiksvall.

Planen är att installera FTX ventilation (på vinden), borra bergvärme, installera ventilerat golv från Granab samt lägga vattenburen golvvärme.

FTX för att åtgärda den dåliga ventilationen och få återvinning på vent och koppla på det ventilerade golvet.

Granab ventilerat golv för att platta på mark är ju en riskkonstruktion, dock inga ingjutna syllar eller impregnerat material. Dock ligger massa skräp på plattan, isolering direkt på plattan, nuvarande golvet sviktar och knakar en hel del, samt att det luktar lite runt golvlister när det är fuktigt ute.

Bergvärme för att effektivisera uppvärmningen, golvvärme för komfort samt att golven ändå är upprivna i samband med ventilerade golvet. Möjlighet till frikyla är lockande efter en sån här sommar. Golvvärme projekterat för ca100kvm + 24kvm framtida utbyggnad av kök. 30kvm (sovrum, groventre samt WC) får vattenradiatorer då det inte är uppreglat golv där. 20kvm garage även radiator för grundvärme samt att bergvärmepumpen ska hussera här. Värmeförbrukning idag är ca 13000kWh/år, men då har vi haft väldigt kallt i vissa delar av huset samt ingen värme i garaget.

Har fått tre offerter på värmeanläggningen:

1. IVT HE C6 med 3-9kw elpatron, 150m hål inkl 9m rördrivning. LK golvvärme monterat och klart (ej läggning av spårade skivor), 4st vattenradiatorer, styrsystem och 6 trådlösa rumstermostater. 263130:- efter ROT inkl moms.

2. Thermia Diplomat optimum 6, 160m borra, 6m rördrivning, klart fram till senare uppbyggt uppvärmingssystem. 138000:- efter ROT inkl moms.

3a. CTC ECO Heat 408, utomhusgivare, innegivare, 180m borra, 6m foderrör. 151166:- efter ROT inkl moms.

3b. Samma lev som 3a. LK golvvärme samma som i offert 1. 110140:- efter ROT inkl moms.

Har inte skrivit med alla småsaker på offerterna, om ni vill kan jag ju lägga ut offerterna/beräkningarna om det behövs för att ge bättre råd. Tanken med solslingan kopplas till värmepumpen i alla offerter.

Då jag håller på med hemautomation så värdesätter jag externa kontroll och loggfunktioner, där ligger CTC bra med deras BMS (modbus) system. Thermian går nog bort då det företaget inte har direkt bra rykte och de inte kan leverera helhetslösning. Samma pris på alt#1 som 3a+3b, lutar starkt åt CTC’n alltså, längre hål+högre effekt!

  • Är allt detta ett bra tänk? Har vi missat nÃ¥got vitalt med hur systemen (BVP, FTX, ventgolv) kommer lira med varandra?
  • Invändningar mot CTC och argument för att välja IVT’n eller annan lösning?

Behövs mer information om huset eller andra förutsättningar så hojta till så berättar jag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2018, 13:56:00 »
Fördelen med CTC EcoHeat är att den relativt enkelt går att docka ihop med dina befintliga solpaneler då den har en inbyggd tank som går att ansluta direkt mot den soltanken du har via en laddomat.
Väljer du IVT eller Thermia så kan du bara typ förvärma varmvattnet med solen, inte använda den till att värma huset.
Men hur dumpar du ev värmeöverskott från solen?

Men sen är jag lite frågande till Granab, jag har själv platta på mark från 1970 med uppreglat golv.
Jag dränerade om runt huset + att golvet i källaren delvis gjordes om på grund av fuktskada (kom från duschen nere som inte var rätt byggd från början).
Golvet ska inte behöva ventileras om det görs rätt?

Det som man får se upp med för CTC är varmvattenkomforten, har du badkar och badar ofta?
Sen bör man vara intresserad av att trimma in grejerna ordenligt, en del får problem med hög andel elpatron på CTC:s grejer om man inte justerar in den ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad munktell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2018, 15:48:48 »
Hej, tack för svar!

Ja jag har sett att CTC skryter med hur enkelt det är att ansluta andra värmekällor, låter bra att du bekräftar det :)

Värmeöverskottet idag mot den 200l soltanken vi har kan ju inte dumpas någonstans, förutom att manuellt dra på varmvattenkranar då... Under denna extrema sommar har tanken varit upp till 88c och nosat, inkommande solslinga upp mot 110c. Tror inte den tryckt ur sig något från solslingan, dock i högsta laget... Sitter iofs expansionskärl och en säkerhetsventil på solslingan. Om VP installatörerna tänkt något på överskott vet jag inte.

Granab, nej, golvet behöver väl inte ventileras om allt är byggt korrekt. Men betongplatta på mark utan underliggande isolering och möjligtvis ett taskigt kapilärbrytande skikt är väl alltid en riskkonstruktion? Kommer alltid suga mer eller mindre fukt. Och i och med att vi ändå vill riva upp, städa plattan och ny isolering känns ett ventilerat golv inte långt borta. Samt att det luktar lite runt golvsocklar då. Radonmätning är inte heller utförd, ev radon försvinner ju med ventgolv. Hängslen och livrem kanske, men "better safe than sorry".

Inget badkar i dagsläget, men en sambo som är sugen på det så det är väl inte långt bort... Men så ofta blir det nog inte bad.

Vinner man någonting i varmvattenkomfort genom att koppla soltanken till VP?

Sett några trådar om mycket elspets och CTC, lite oroväckande. Men jag är inte helt främmande för intrimning och övervakning av systemet iaf :)

Har jag förstått korrekt att med golvvärme och ett lågtemperaturradiatorsystem så är behovet för spets mindre då värmepumpen är effektivare kontra ett "vanligt" radiatorsystem ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2018, 21:22:24 »
Att tänka på är att dimensionera radiatorerna ordentligt, golvvärmen brukar inte vara några problem.
Risken för eltillskott ökar om värmesystemet är klent dimensionerat, men man måste även få till skiktningen i pannan så att vattnet inte blandas runt i onödan.
Om solen trycker upp pannan i över 65 C så kommer det räcka till för bad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad munktell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2018, 21:37:54 »
Får verkligen hoppas på att han räknat rätt på radiatorerna...
Får erkänna att jag inte lyckats läsa mig på om CTC pumpen och hur slingberedaren funkar och hur det hänger ihop med externa soltanken.
Blir väl bad enbart under sommaren då ;) På vintern blir det inte mycket tillskott från solen på 4kvm, inte vad jag sett hittills iaf.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #5 skrivet: 01 september 2018, 11:44:52 »
Ang solen:  jag tycker kanske inte att du ska välja värmepump baserad pÃ¥ att du har ett litet tillskott av solvärmt varmvatten enbart. 4m2 är ganska lite. Verkar smartast att lÃ¥ta det vara separat-den tillför ganska lite  ekonomiskt jmf med en VP.
Om du bygger ut solen så kan du använda "partiell förångning att hantera kokning med om du får för varm tank . det finns också mkt bra styr för några tusenlappar https://sorel.de/en/controller/tdc-solar-controls/ltdc/
Om du i framtiden dumpar solvärme i borran så blir frikylan ineffektiv.

Sannolik är solel lönsammare

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #6 skrivet: 01 september 2018, 12:39:09 »
Det bästa du troligen kan göra med solen är att låta den värma upp en separat tank som du sedan har en slinga i för att förvärma vatten innan det går in i varmvattenberedaren i värmepumpen. Då kan du köra helt valfri värmepump utan att den behöver ha stöd för solvärme och solvärmen kommer att bli effektiv under en större del av av året då den kan jobba med låga temperaturer och ändå göra nytta.

Jag laddar varmvatten direkt med min solfångare och det ger bara ett vettigt bidrag under kanske fem månader, tre då den ger nästa allt varmvatten. Det kosta mig väl drygt 5000 kr plus jobb att koppla in den befintliga solfångaren jfr att avstå från att använda den. Skulle jag plocka ner den hade jag behövt hyra en kranbil...

I min gamla installation ladda solen botten på ackumulatortanken vilket gav typ dubbla energin jfr dagens mycket enklare installation som dock har en mycket högre WAF än det förra 'maskinrummet' där hon inte frivilligt gick in.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #7 skrivet: 02 september 2018, 19:23:00 »
Har en ecoheat 412 som jag styr via modbus mestadels. Mycket bra! Har flyttat fram värmekurvan så den går på prognosen +12h fram i tiden. Blir av med mycket variationer i golvvärmen på höst och vår. Elpatronen vet jag inte riktigt men allt går ju att styra rätt hårt så det blir ju lite vad man gör det till.

Förbered dig på en jävla massa pill och saker som inte går och saker som går jättebra. Typ som att mata den med ute- och innetemperatur via modbus från resten av systemet. Gick då inte. Fick jävlart sätta upp dubbla ute och innegivare. Fast jag hade ju kunnat göra tvärtom om jag visste detta före. Ta utetemp från ctc till resten av systemet istället. Har 200 fler exempel om du behöver.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #8 skrivet: 03 september 2018, 08:11:56 »
Har en ecoheat 412 som jag styr via modbus mestadels. Mycket bra! Har flyttat fram värmekurvan så den går på prognosen +12h fram i tiden. Blir av med mycket variationer i golvvärmen på höst och vår. Elpatronen vet jag inte riktigt men allt går ju att styra rätt hårt så det blir ju lite vad man gör det till.

Förbered dig på en jävla massa pill och saker som inte går och saker som går jättebra. Typ som att mata den med ute- och innetemperatur via modbus från resten av systemet. Gick då inte. Fick jävlart sätta upp dubbla ute och innegivare. Fast jag hade ju kunnat göra tvärtom om jag visste detta före. Ta utetemp från ctc till resten av systemet istället. Har 200 fler exempel om du behöver.

Intressant, men jag förstår inte riktigt ändå?
Att gå på en prognos på utetemp känns rimligt, men innetemp, hur progostiserar du den 12 h framåt?
Om den reglerar rätt så ska det väl inte skilja i innetemp + 12 h nått alls?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #9 skrivet: 03 september 2018, 19:09:37 »
Intressant, men jag förstår inte riktigt ändå?
Att gå på en prognos på utetemp känns rimligt, men innetemp, hur progostiserar du den 12 h framåt?
Om den reglerar rätt så ska det väl inte skilja i innetemp + 12 h nått alls?

Sorry, lite otydligt där men självklart är det bara ute som styrs på prognos. Eller rättare sagt styr jag parallellförskjutningen mot differensen av temperaturen nu och om 12h. Så om det är 10 grader vid midnatt men 20 vid lunch sänker den parallelförskjutningen 10 grader. Fungerar riktigt bra tror jag. Har inte alls. Som i våras då det var för kallt på natten och 26 grader på eftermiddagen. Men då var det temperaturdiffar på 20 grader varje dag också.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #10 skrivet: 03 september 2018, 20:15:40 »
Sorry, lite otydligt där men självklart är det bara ute som styrs på prognos. Eller rättare sagt styr jag parallellförskjutningen mot differensen av temperaturen nu och om 12h. Så om det är 10 grader vid midnatt men 20 vid lunch sänker den parallelförskjutningen 10 grader. Fungerar riktigt bra tror jag. Har inte alls. Som i våras då det var för kallt på natten och 26 grader på eftermiddagen. Men då var det temperaturdiffar på 20 grader varje dag också.

LÃ¥ter som en smart idé att styra pÃ¥ parallellförskjutningen, tror du har kommit pÃ¥ nÃ¥tt smart.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #11 skrivet: 04 september 2018, 12:42:42 »
LÃ¥ter som en smart idé att styra pÃ¥ parallellförskjutningen, tror du har kommit pÃ¥ nÃ¥tt smart.  tummenupp

Tackar! Plötsligt händer det som man brukar säga!

Utloggad munktell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2019, 20:44:34 »
Tack för alla svar, jag är dålig på att återkoppla...

Men veckan innan jul blev iaf en EcoHeat 408 installerad och kopplad till golvvärmen och 4 raddar. Soltanken sitter nu som "förvärmingstank" på tappvarmvattnet (solslingan dock inte inkopplad ännu).

Inte alls injusterad ännu, temperaturen har bara svängt runt nollan med några grader, inte mycket minus under lång tid, så svårt att göra bra justeringar. Försöker förstå hur allt hänger ihop och styrs.
Tycker det är lite många start/stopp, senaste dygnet har det varit medel 1,5c ungefär ute, och det är 38 starter.

Loggar lite i huset. Passade på att installera en flödesmätare på värmekretsen, samt framledning och returtempgivare, beräknar värmeförbrukningen utifrån detta. Loggar även husets elförbrukning, start/stopp av VP syns tydligt. Syns även tydligt när den börjar göra tappvarmvatten i övre tank. Funderar starkt på CTC BMS modulen så man får lite djupare inblick i styret och möjlighet att styra som DrGreenbaum gör (berätta gärna mer!, projhekttråd?)

Bifogad logg över senaste 12h.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump. FTX, ventgolv, golvvärme.
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2019, 12:05:35 »
Tack för alla svar, jag är dålig på att återkoppla...

Men veckan innan jul blev iaf en EcoHeat 408 installerad och kopplad till golvvärmen och 4 raddar. Soltanken sitter nu som "förvärmingstank" på tappvarmvattnet (solslingan dock inte inkopplad ännu).

Inte alls injusterad ännu, temperaturen har bara svängt runt nollan med några grader, inte mycket minus under lång tid, så svårt att göra bra justeringar. Försöker förstå hur allt hänger ihop och styrs.
Tycker det är lite många start/stopp, senaste dygnet har det varit medel 1,5c ungefär ute, och det är 38 starter.

Loggar lite i huset. Passade på att installera en flödesmätare på värmekretsen, samt framledning och returtempgivare, beräknar värmeförbrukningen utifrån detta. Loggar även husets elförbrukning, start/stopp av VP syns tydligt. Syns även tydligt när den börjar göra tappvarmvatten i övre tank. Funderar starkt på CTC BMS modulen så man får lite djupare inblick i styret och möjlighet att styra som DrGreenbaum gör (berätta gärna mer!, projhekttråd?)

Bifogad logg över senaste 12h.

Intressant! Vad fick du in för flödesmätare? Modbus? Jag har börjat en ny tråd med årets projekt här: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69317.0 . Fråga gärna där så svarar jag på allt jag kan. Finns MYCKET att säga om hur modbus fungerar:) Men när det väl fungerar är det riktigt tummenupp tummenupp tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!