Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eltillskott  (läst 1036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wlat

  • Gäst
Wlat
Eltillskott
« skrivet: 24 juli 2022, 15:53:11 »
Har en luftvatten värmepump som nu när de är som varmast börjat använda mer och mer eltillskott. Känns som de kör eltillskott när varmvattenberdning startar.

Nån som han en aning vad de kan bero på? Sänk inkoppling temperaturen på varmvattnet till 46 från tidigare 52 och avstängning till 56 från 58.

Sett att pumpen sedan tidigare är inställd på att värmedrift är av över 21 grader. Men det ska väl inte påverka varmvattenberedningen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9619
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eltillskott
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2022, 16:06:09 »
Det är möjligt att även 56° på varmvattnet är för högt för kompressorn om det är en lite äldre modell. Då kanske el-patronen går in för varmvatten varje gång. "Stopp av värmedrift" ska inte påverka varmvattnet men kan ofta stå på runt 17° om man inte vill ha så varmt i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Wlat

  • Gäst
Wlat
SV: Eltillskott
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2022, 18:45:55 »
Tack. Startat termisk desinfektion nu också så kanske ska sänka max till 54 eller nått då.
Vet du även hur det funkar med vv. Som sagt inställd på 46 start och av på 56. Har värmeväxlare på och kör prio på vatten i 45 min och värme 35 min. Men när väl den når 46 och börjar värma känns det som den enbart värmer några få grader. Kollat vad ivt tycker vattentemperaturen är men aldrig varit över 50 grader och då har jag kollat ofta under dygnet och även en stund efter den kört varmvatten. Nu sist körde den vara till 47.9 innan ikonerna för varmvatten beredning försvann

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9619
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eltillskott
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2022, 19:27:27 »
Legionella-körning är bra om den kommer upp i 60° på varmvattnet för att ta kol på bakterierna. Men det behövs ju max en gång var 14:e dag. Mystiskt om den slår av innan uppnådd temperatur är inställd? Om du skriver exakt vilken modell det är kanske någon annan kan svara på exakt vilket Rego styrsystem det är och hur det fungerar?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Alexandrawal

  • Gäst
Alexandrawal
SV: Eltillskott
« Svar #4 skrivet: 24 juli 2022, 20:12:47 »
Ja för tidigare när den var inställd på 52 i inkoppling vilket jag tyckte drog onödigt mycket ström så såg jag aldrig att den var över 53.9 grader. Då var avstängning 58.

Jag har bara alternativ att köra de varje vecka, så precis ställt in att köra varje söndag men kanske kan välja att den bara ska värma till 60 istället för 65 då?

Wlat

  • Gäst
Wlat
SV: Eltillskott
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2022, 20:13:38 »
Ja för tidigare när den var inställd på 52 i inkoppling vilket jag tyckte drog onödigt mycket ström så såg jag aldrig att den var över 53.9 grader. Då var avstängning 58.

Jag har bara alternativ att köra de varje vecka, så precis ställt in att köra varje söndag men kanske kan välja att den bara ska värma till 60 istället för 65 då?

Wlat

  • Gäst
Wlat
SV: Eltillskott
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2022, 20:15:27 »
Glömde skriva att det är en airmodule e15 med en airx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!