Författare Ämne: Bergvärmeinstallation i UmeÃ¥ Daikin EHGSQ10  (läst 6823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holmgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man mÃ¥st ju ha värme.....annars frys man ju
Bergvärmeinstallation i Umeå Daikin EHGSQ10
« skrivet: 07 september 2013, 22:45:04 »
Hej!

Vi bor i en enplansvilla på totalt 185 m2, som idag har en frånluftsvärmepump och luft luft installerad. Idag ligger vi på ca 26 000 kWh/år. Och nu har vi beslutat oss för att installera bergvärme. Vi har tagit in offerter från bla IVT, Nibe och Daikin. Men fastnat för Daikin EHGSQ10, som säljs via en firma som heter EKV i Umeå.
 
Vad tror ni om denna nya värmepump från Daikin? Någon som har installerat en tidigare modell ifrån Daikin?

Är de någon som anlitat EKV tidigare? Eller har erfarenhet ifrån någon annan installatör i Umeå området?

Vad bör vi tänka på innan vi beställer bergvärme?

Tacksamma för all info och tips!



Totalt 185m2 värmdes med nibe fighter 410p frÃ¥nluft och mitsubishi luft/luft värmepump tidigare förbrukning ca 26000kw. Värms nu med Daikin evolution, borrat 200m, flexit uni 2 roterande ftx agg med värmeÃ¥tervinning samt kommabde vattenburen fläktkonvektor i garaget.  2 vuxna 2 smÃ¥ barn boende

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmeinstallation i Umeå Daikin EHGSQ10
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2013, 20:13:49 »
Hejsan,

EVK kommer till mig på Måndag också för att ge förslag för Bergvärme (daikin).

Så är också intresserad utav refferenser hos EVK, samt av pumpen.

Mvh
Rasmus

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Bergvärmeinstallation i Umeå Daikin EHGSQ10
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2013, 22:19:08 »
Verkar vara rätt så nystartat. http://www.solidinfo.se/foretag/energikonsult-i-vasterbotten-ab. Finns inte reggade hos Incert som företag. Jag skulle nog be om referensobjekt.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Bergvärmeinstallation i Umeå Daikin EHGSQ10
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2013, 22:24:18 »
Såg på deras hemsida att dom inte installerar själva utan anlitar andra för det. Finns ju alltid en liten risk att man skylla på någon när man inte gör allt själv.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmeinstallation i Umeå Daikin EHGSQ10
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2013, 22:40:58 »
Det är registrerat 2013-02-15, behöver absolut inte betyda att de är dåliga på nåt sätt men när det gäller en bergvärmeinstallation skulle jag valt ett företag som funnits i branschen ett antal år.

http://www.allabolag.se/5569226474

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmeinstallation i Umeå Daikin EHGSQ10
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2013, 04:58:12 »
I detta forum frågas det ofta om de orimligt höga priserna för installationer.
Fasta priser på olika "byggprojekt" både för husrenoveringar och värmepumpsanläggningar har en förmåga att saltas ordentligt av installatörerna, och det är inte ovanligt att vi i forumet rekommenderar att man istället själv gör upphandlingen av de separata delarna, alltså köper värmepumpen och allt annat "billigt på nätet" och sedan köper tjänsten att installera på löpande räkning.
Tryggheten i en totalentreprenad är att en person/ett företag är den enda motparten om något skulle krångla, nackdelen är det höga priset som det ofta resulterar i.

En Energikonsult skulle rent teoretiskt kunna göra upphandlingen åt dig enligt ovanstående resonemang, samt bli din enda motpart med huvudansvar för ditt köp, detta trots att hans offert blir lika billig eller billigare än om du fick en offert av en installationsfirma med många år på nacken.

Jag har själv ingen erfarenhet av EKV, men som sagt, själva upplägget med att han köper in vissa tjänster ser jag inte som något som behöver vara negativt så länge hans offerter innebär att du får ett bra pris på det du efterfrågar.
Det ni skulle kunna göra är väl att kolla så att det som jag markerat i fetstil också gäller de offerter han lämnar, alltså att ni får en enda motpart om nåt skulle krångla.

De allra flesta installatörer köper in borrning av själva borrhålet, så den typen av problematik som robot74 pekar på kommer man sällan eller aldrig helt ifrån.
Väldigt få installatörer gör dessutom Elinstallationerna, så de allra flesta offerter som ges på en komplett bergvärmeinstallation innebär att det kommer 2, 3 eller fler olika företag och gör delar av jobbet, men du får bara en faktura.
« Senast ändrad: 29 oktober 2013, 05:02:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmeinstallation i Umeå Daikin EHGSQ10
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2013, 12:29:32 »
EKV har en konsult för VVS biten (en person med F-Skatt som endast jobbar åt EKV) om jag fattade det hela rätt.
Sedan anlitar de lokala borrare, i skellefteå är det Guldstadens Borr de anlitar.

Injustering av pump fixar EKV själva om jag fattade honom rätt. EKV är ju återförsäljare av Daikin.

Sen har dom samma pris som de flesta verkar det som, dock svårt och jämnföra på daikin. Då de endast är dom som säljer pumpen norr om Ö-Vik.

Borgson

  • Gäst
Borgson
SV: Bergvärmeinstallation i Umeå Daikin EHGSQ10
« Svar #7 skrivet: 17 december 2013, 20:41:45 »
Bor också i Umeå och är intresserad av att installera bergvärme. Hur blev det, vilken offert valde du? Vore intressant att veta ungefär vilket pris du fick?

Utloggad kah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmeinstallation i Umeå Daikin EHGSQ10
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2014, 10:02:59 »
Vi har anlitat EKV och kan varmt rekommendera dem.
Det har varit lite strul med inställningarna i  pumpen vilket gjorde att den betedde sig lite underligt. DÃ¥ vi meddelade problemen till EKV hade det en tekniker här nästan innan vi lagt pÃ¥ luren. Inga problem jätte trevligt bemötande. Pratade man lite med de som jobbade med bergvärme pumpen förstod man att pumpen skiljer sig väldigt mycket frÃ¥n Nibe och övriga konkurrenter i menyer och system. Antar att detta är orsaken till att det blev fel frÃ¥n början. Det är en ny pump och installatörerna är ovana.
Men som sagt var EKV tar fullt ansvar och ordnar support omgående. De har varit mycket måna om att vi skall vara nöjda även efter vi betalt notan. Kan då tillägga att de var 20-30 000 billigare än konkurrenterna här i Ö-vik var ju inte heller fel.
/Karin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!