Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 januari 2007, 21:09:50 »Vad jag menade var att det är lätt att påstå att det är ett svaghetstecken med den där spärren om man inte vet exakt hur värmepumpen fungerar och varför de velat ha spärren.
Om kallare utetemp än -20 grader t.ex. innebär att kompressorn arbetar med undertryck på sugsidan så kan det vara rätt skadligt och menligt påverka livslängden.
På vätska/vatten-värmepumpar sitter alltid lågtryckspressostater, men på luft/luft-värmepumpar är jag osäker på hur det är, kanske är det så att Sanyon (och andra med den) kommer ned på vakuum vid ca -20 grader
För övrigt kan jag uppmana dig att läsa manualen till din och andra luftvärmepumpar, de allra flesta tillverkare anger lägsta driftstemp till -15 till -20°C.
Konstigt vore väl att de anger det om det istället är bättre att fortsätta köra värmepumpen även vid lägre utetemperaturer.
Som sagt, jag vet inte varför Sanyo gjort det val de gjort, eller varför "alla" tillverkare har en "min driftstemp" angiven i sina manualer, men jag misstänker att det finns en anledning.
Om kallare utetemp än -20 grader t.ex. innebär att kompressorn arbetar med undertryck på sugsidan så kan det vara rätt skadligt och menligt påverka livslängden.
På vätska/vatten-värmepumpar sitter alltid lågtryckspressostater, men på luft/luft-värmepumpar är jag osäker på hur det är, kanske är det så att Sanyon (och andra med den) kommer ned på vakuum vid ca -20 grader
För övrigt kan jag uppmana dig att läsa manualen till din och andra luftvärmepumpar, de allra flesta tillverkare anger lägsta driftstemp till -15 till -20°C.
Konstigt vore väl att de anger det om det istället är bättre att fortsätta köra värmepumpen även vid lägre utetemperaturer.
Som sagt, jag vet inte varför Sanyo gjort det val de gjort, eller varför "alla" tillverkare har en "min driftstemp" angiven i sina manualer, men jag misstänker att det finns en anledning.
.png)


.png)







, vilket resulterade i ny utedel. Den här säsongen går den fortfarande
, hoppas på en första säsong utan strul studs.

.png)




gäster: 1074
dolda: 0
användare: 5