Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan en kyltekniker felsöka???  (läst 8914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Vad kan en kyltekniker felsöka???
« skrivet: 11 februari 2009, 11:46:31 »
Vilken kompetens kan man räkna med att en servicetekniker i detta fall en kyltekniker har och kan felsöka??

felsöka om kompressor funkar?  JA?/NEJ?
felsöka om förångare funkar?
felsöka om kondensor funkar?
felsöka om det är nödvändig med påfyllnad av köldmedie?
felsöka om filter är tilstoppad?

vilket köldmedie ersätter R22 och vilket tryck har R22?
är det R407c och vilket tryck har det?
är det R134a och vilket tryck har det?
är det R410a och vilket tryck har det?

är relé defekt på värmepumpen kan kyltekniker felsöka det?

Tacksam om någon som har kännedom om detta kan svara.

Mvh Tobbe  huvuddunk

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2009, 15:53:40 »
En seriös kyltekniker borde kunna klara av det mesta i sådan här felsökningsväg.
Men det filter och det relä du pratar om, vad är det för komponenter närmare bestämt? Filter för kylmedium, brine, varmvatten, luft eller...? Vad har relät för funktion i sammanhanget? Gäller det hela någon viss specifik modell/märke av värmepump?

För alla kylmedier gäller att trycket är kraftigt beroende av temperaturen, om vi antar att anläggningen står stilla så att samma tryck råder överallt, och kylmediet existerar i både vätske- och gasfas. Där måste man läsa på en del och studera mollierdiagram för kylmediet i fråga för att avgöra saken bestämt.

Det gamla kylmediet R22 motsvaras närmast av det moderna R407c. Men därmed inte sagt att man utan vidare kan fylla R407c i en gammal anläggning som från början är konstruerad för R22.

R134a ersätter det gamla R12, men samma sak gäller även där.

R410a har kommit till på senare år främst för luftvärmepumpar som ska gå med låg förångningstemperatur, i sådana fall är R407c inte så lämpligt. Rent allmänt brukar det vara frågan om högre tryck för R410a än för de andra kylmedierna, för att undvika olycksfall vid tryckmätning eller påfyllning har man för säkerhets skull använt en annan gänga på serviceventilerna för R410a än för alla andra kylmedier. Det går alltså inte utan vidare att koppla in ett äldre manometerställ till en värmepump som är avsedd för R410a.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad sjur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2009, 09:27:25 »
En seriös kyltekniker borde kunna klara av det mesta i sådan här felsökningsväg.


  Tack sÃ¥ mycket för hurtig feedback Torbjörn!  *vinkar*

Hur fÃ¥r man tag pÃ¥ en seriös kyltekniker?  Sc:,h
Min värmepump ger ingen värme just nu...kompressor var varm men ger ingen värme och cirkulationspumpen funkar...på både värm och kalla sidan.......Hade ett tryckfall på expantionskärlet och en servicemann kom och skulle efterfylla kollektorvätska men han hade glömd handpumpen så han ville komma tillbaka nesta dag. Har inte fått faktura än men ska bli spännande att kolla om jag måste betala för två gånger uppmöte, körning etc.... När han var där första dagen slog han av värmepumpen då den inte gav någon värme. Jag frågade om inte något fryser då det var rätt kalt ute just då om man slår av både vp och cirkulationspumpen för kollektoren? Jag fick till svar Inga problem!
När värmepumpen skulle startes upp igen efter påfyllningen nästa dag så stoppade värmepumpen helt upp dvs all el blev borta just när kompressoren skulle starta tror jag - efter ca 5 min återstartsfördröyning. Då rök proppsäkringarna i säkringsskåpet. Provade att bytta proppar flera gånger men proppsäkringarna rök värje gång. Detta har aldrig hänt förut.
Jag funderar på vad som händer om tex det är for lite vätska i kollektoren dvs mycket luft och cirkulationspumpen avslagen kan det frysa i kollektoren då??? Och när man startar upp igen kan isbitar då sätta sig fast nånstans och orsaka crash/havari eller går inte det??

Jag frågade om vad som var fel, men han kunde inte reda ut det....och jag frågade om det var för lite köldmedium eller om något var fel med kompressor. Han sa att jag måste få tag på en kyltekniker.....efter mycket fram och tillbaka skulle kylteknikern komma. Men nej då han kom inte som avtalat jag satt och väntade och hade tagit fri från jobbet en hel dag för att få vp i ordning. Fick ny tid veckan efter,tok fri från jobbet nu igen och jag skulle vara förste kund den dagen. Firman ringer kl 0700 och kyltekniker har blivit sjuk, men man skulle prova att få tag på en annan tekniker som kunde komma någon gång under dagen och efter 3-4 timmar ringer en som säger han kan komma. Denna servicemann som dom hade skickat hade dom endast skickat iväg för att inte utebli från kunden två gånger i rad tror jag.....jag tror inte han dom skickade var auktoriserad kyltekniker. Han kunde inte säga vad som var fel. Om det var kompressor, kondensor, förångare, för lite kölmedium, läckage eller fel med räle. Han kunde ej heller svara på om man kunna fylla på med r407c på vp som kölmedium.
Konstigt nog så var det nu inga problem med att vp stannade (att all el blev borta) kanske pga att jag hade bytt till nyinköpta tröga säkringar 16A. Men det blev ingen värme från vp och jag tror inte kompressoren startade själv om vp var på och cirk pumpen gick etc.

Verkar som att dom flesta inte vill reparera nÃ¥gonting eller endast kan att fylla pÃ¥ kollektorvätska evt interesserad i nysal. Han frÃ¥gade om jag ville ha en offert pÃ¥ ny vp installerat. Vad skall man säga   fiR:.....man köper ju inte ny bil om endast klossar och skivor mÃ¥ste fixas...... Först vill jag veta vad som är fel ....... vem vet?? är det för mycket att förlanga som konsument vad tycker ni??

Blev mycket info här mer detaljerad info om vpsystemet följer under jfr Torbjörns frågor.

Tacksam för alla svar

Mvh Tobben


Men det filter och det relä du pratar om, vad är det för komponenter närmare bestämt?

Det filter som jag ref till är et "refrigerant filter drier 048s No23u1234   R12 22 502 och är blÃ¥tt pÃ¥ färg max ca 15 cm lÃ¥ngt och diameter som en colabox tror filter kommer frÃ¥n Danfoss om jag kommer ihÃ¥g rätt och sitter före eller efter inspektionsglaset för köldmedium inuti i själva värmepumpskÃ¥pet. Det är vel et filter som rensar köldmediumet/gasen tror jag dÃ¥ det stÃ¥r att det är för R12 R22 etc...?





Filter för kylmedium, brine, varmvatten, luft eller...? Vad har relät för funktion i sammanhanget? Gäller det hela någon viss specifik modell/märke av värmepump?

Vilken funktion själva relät har det vet jag inte men kan man rent fysisk kolla pÃ¥ et relä om det funkar eller inte funkar som pÃ¥ säkringar när proppen gÃ¥r eller mÃ¥ste man mäta med  multimeter etc.......? Det finns mÃ¥nga räle i värmepumpen och ett av dom ljuser. Relät är av ljusbrun gjenomsiktlig plast och har benämningen RH2B~UL i front och pÃ¥ sidan stÃ¥r det 22Z31 rele eller rebe?

Jag har en Combi värmepump typ DST-5 (380v3N50hz 16A) med 2X300 m jordvärmekollektorslynga (PEM 40x2,4) som har en grundfos CH4-20 (220v)som cirkulationspump på den kalla delen. Expansionskärl är från flexcon 18 ltr och vvb är från Combi och på 190L med egen shunt och wilo cirkulationspump för den värma sidan.

Combi Värmepump är från Lodam energi www.lodam.comett danskt företag som nu mera har Nibe som ägare sedan 1998 och som säkert är underleverantör åt Nibe idag på styrning och automatik då värmepumpdelen flyttade till Markaryd 1998 - NIBE. (I 1997 vann Combi värmepumpsystem ett europeisk pris för bästa effektiva vp system för märkvärme/jordvärme)
Det är en "ren" värmepump (med det menar jag extern vvb , expansionskärl, shunt och cirkulationspump kalla och värma sidan) värmepumpen har en bristol kompressor typ H23A623DBE med R22 som kölmedel org kap 2,6 kg. Nom avg effekt 11,5 kw och max effektförbrukn 5,8 kw. Max framl temp 55 *C. Lågtryckspres 1 bar och högtryckspres 26 bar.

Vet att ny bristol kompressor går att få tag på om kompressor är defekt men dom har en hög ljudnivå. Men det fins väl bättre kompressor typ Copeland scroll ZR eller nya rotationskompressor från Tecumseh och få tag på?? har lest nånstans att dom går att nytta för att bygga om från R22 till R407c. Nån som vet om någon bra kompressor?? och någon som är bra på att bygga om från R22 till R407c?

Innanför själva inspektionsglaset till köldmediumet stÃ¥r det DRY uppe och WET nede och en grön prick i mitten. Runt pÃ¥ vänstersidan stÃ¥r det PB35 BAR/80*C  och pÃ¥ höger sidan stÃ¥r det MWP500psig/175 F    Denna info betyder väl att man max kan ha denna spec pÃ¥ köldmedium. Hur är det med R22 versa R407c mht som evt ersättare för R22 om det är för lite köldmedium pÃ¥ vpsystem?

Om Värmepumpen inte ger nog värme och tappvatten så finns det automatik som kopplar inn brännare som en spets. Har även möjlighet att nytta vedpanna och elpatron på en gammal Albin panna... vilket jag gör nu när vp inte funkar...

Hade besök från en rörmokare tidigare och han anbefallde att endast nytta akkumulatortankar vid vedeldning? är det rätt eller bör man nytta dom hela tiden är 2 styck a 500ltr/1000ltr tror jag ... kommer inte ihåg just nu? Jag har endast element ingen golvvärme och dom flesta element 17 st är av gamla klassiska typen och 1 st FM eller Wirsbo handukstorkare.



För alla kylmedier gäller att trycket är kraftigt beroende av temperaturen, om vi antar att anläggningen står stilla så att samma tryck råder överallt, och kylmediet existerar i både vätske- och gasfas. Där måste man läsa på en del och studera mollierdiagram för kylmediet i fråga för att avgöra saken bestämt.
Det gamla kylmediet R22 motsvaras närmast av det moderna R407c. Men därmed inte sagt att man utan vidare kan fylla R407c i en gammal anläggning som från början är konstruerad för R22..


Hur kollar man vilket köldmedium som kan fyllas på en gammal anläggning beräknat för R22???

R134a ersätter det gamla R12, men samma sak gäller även där.

R410a har kommit till på senare år främst för luftvärmepumpar som ska gå med låg förångningstemperatur, i sådana fall är R407c inte så lämpligt. Rent allmänt brukar det vara frågan om högre tryck för R410a än för de andra kylmedierna, för att undvika olycksfall vid tryckmätning eller påfyllning har man för säkerhets skull använt en annan gänga på serviceventilerna för R410a än för alla andra kylmedier. Det går alltså inte utan vidare att koppla in ett äldre manometerställ till en värmepump som är avsedd för R410a.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2009, 10:44:29 »
Hmm. Det är alltså frågan om en relativt gammal markvärmepump.

Filtret för kylmedium brukar man normalt aldrig behöva röra, syftet med det är mest att fånga upp spån och annat skräp som kan ha råkat bli kvar i systemet efter tillverkningen. Efter ett kompressorhaveri brukar man dock byta filter, med tanke på risken att filtret är fullt med partiklar från den rasade kompressorn.

Vad är det som lyser i relät? Är det en lysdiod/kontrollampa eller är det gnistbildning som får det att lysa? Har du någon dokumentation för värmepumpen så att du kan se vilket relä som är till för vilken funktion?

Siffrorna vid inspektionsglaset talar bara om vilket tryck och temperatur just den komponenten klarar, det är inget som man kan säga gäller för hela systemet.

Normalt är det sällan någon nackdel att använda ackumulatortankar om de bara är inkopplade på lämpligt sätt i systemet och om de är väl isolerade. Om värmepumpen har till/från-reglering så innebär ju en stor ackumulatortank att drift- och stopp-perioderna blir längre än annars, hela systemet blir mer trögt, och det är bara en fördel.
Enda gången man inte vill ha ackumulatortank i ett system är om t ex huset är utkylt och man vill få upp värme snabbt med begränsad effekt tillgänglig.

Om det ska bytas kylmedium sÃ¥ är det normalt R407c man ska byta till. Men det är en ganska dyr och omständlig process, se t ex http://www.bbc-consultancy.com/Guide_to_replacing_R22.pdf  . PÃ¥ din värmepump bör det för övrigt finnas en typskylt där det stÃ¥r i klartext vilket kylmedium den är fylld med frÃ¥n början. Med tanke pÃ¥ att maskinen säkert är mer än 10 Ã¥r gammal sÃ¥ kanske det är en bättre affär att byta ut den, om det visar sig att man mÃ¥ste öppna kylmediekretsen och fylla den pÃ¥ nytt för att reparera felet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2009, 11:07:24 »
Nån som vet om någon bra kompressor?? och någon som är bra på att bygga om från R22 till R407c?

det som krävs är att man byter ut oljan från en mineralolja till en ester olja, inget mer.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad kvakke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2009, 11:46:27 »
NÃ¥r det gjelder filter dier, sÃ¥ er det et tørre filter, det sitter pÃ¥ alle kjøle-fryseanlegg eller varmepumper eller Ac anlegg.Det har  som oppgave Ã¥ ta opp fuktighet og eventuell smuss fra anlegget.
Blir anlegget fuktig , skifter fargen på indikatoren i midten seglasset fra grønt(som er tørt) til gult som er fuktig.

hilsen kvakke

Utloggad sjur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2009, 12:14:15 »
Hmm. Det är alltså frågan om en relativt gammal markvärmepump.

ja tack igen för snabbt svar  :) vp är frÃ¥n 1995 och köldmedium är R22 2,6 kg jf tekniske data


Filtret för kylmedium brukar man normalt aldrig behöva röra, syftet med det är mest att fånga upp spån och annat skräp som kan ha råkat bli kvar i systemet efter tillverkningen. Efter ett kompressorhaveri brukar man dock byta filter, med tanke på risken att filtret är fullt med partiklar från den rasade kompressorn.


OK bara det at jag inte vet om det är ett kompressorhaveri eller nåt annat? "Kyltekniker" vet ej knUp


Vad är det som lyser i relät? Är det en lysdiod/kontrollampa eller är det gnistbildning som får det att lysa? Har du någon dokumentation för värmepumpen så att du kan se vilket relä som är till för vilken funktion?

ja tror det är en lysdiod/kontrolllampa ingen gnist men ska kolla på nytt

ja har en manual med teknisk teckning men jag är inte van med dessa teckningar......

Siffrorna vid inspektionsglaset talar bara om vilket tryck och temperatur just den komponenten klarar, det är inget som man kan säga gäller för hela systemet.


     Ok vad med tekniske data mht tryck pÃ¥ R407c värmepumpen har en bristol kompressor typ H23A623DBE med R22 som kölmedel org kap 2,6 kg. Nom avg effekt 11,5 kw och max effektförbrukn 5,8 kw. Max framl temp 55 *C. LÃ¥gtryckspres 1 bar och högtryckspres 26 bar.
Jag att vp tål max 26 bar och inspektionsglasdelen 35 bar....
 

Normalt är det sällan någon nackdel att använda ackumulatortankar om de bara är inkopplade på lämpligt sätt i systemet och om de är väl isolerade. Om värmepumpen har till/från-reglering så innebär ju en stor ackumulatortank att drift- och stopp-perioderna blir längre än annars, hela systemet blir mer trögt, och det är bara en fördel.
Enda gången man inte vill ha ackumulatortank i ett system är om t ex huset är utkylt och man vill få upp värme snabbt med begränsad effekt tillgänglig.

 

ok tror att ackumulatortankarna står på retur från elementkretsen eller på tur från albin pannan och har enskild cirkulationspump og egen krets som man kan stänga av om man inte använder dom vilket jag inte gör idag. Dom är två stora tankar klädd i galv plåt och isolerad med mineralull tror jag. Vad är bäst isolering mineralull eller pulyuretan?




då jag inte vet vad som är fel og ej heller kyltekniker så vet jag inte om kompressor eller kölmedium måste etterfyllas eller bytas .....


Men om jag köper en ny

finns det någon översikt över vilka kompressorer som är i olika modeller?


är det nogån vp som har

egen mätare som visar hur många ltr som finns i kollektorslynga
egen mätare som visar hur mycket köldmedia i kg som finns
egen kwh mätare
egen temp på tur retur


Vilken compressor och vp räknas som bäst? Thermia CTC Nibe IVT Thor etc?

Vad tror du om detta: funderar på vad som händer om tex det är for lite vätska i kollektoren dvs mycket luft och cirkulationspumpen avslagen kan det frysa i kollektoren då??? Och när man startar upp igen kan isbitar då sätta sig fast nånstans och orsaka crash/havari eller går inte det??
 
Mvh Tobbe  b00k

Utloggad sjur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2009, 12:20:06 »
NÃ¥r det gjelder filter dier, sÃ¥ er det et tørre filter, det sitter pÃ¥ alle kjøle-fryseanlegg eller varmepumper eller Ac anlegg.Det har  som oppgave Ã¥ ta opp fuktighet og eventuell smuss fra anlegget.
Blir anlegget fuktig , skifter fargen på indikatoren i midten seglasset fra grønt(som er tørt) til gult som er fuktig.

hilsen kvakke

OK tack! är grönt hos mej vilket är bra ...... hur kollar man om man måste efterfylla köldmedium? kan man kolla i seglasset?

Mvh Tobbe

Utloggad sjur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2009, 12:35:39 »
Nån som vet om någon bra kompressor?? och någon som är bra på att bygga om från R22 till R407c?

det som krävs är att man byter ut oljan från en mineralolja till en ester olja, inget mer.

///AndersA


Ok tack! Om inget är fel på kompressor så kan man byta ut mineraloljan til esterolja och sedan fylla på med köldmedium. Hur mycket tror du en sådan operasjon kostar?? har en bristol kompressor typ H23A623DBE med R22 som kölmedel org kap 2,6 kg.

Om kompressor inte funkar vilken kompressor tycker du är bäst om man evt skall byta?

Har bara ett problem vet inte vad som är fel idag jfr tidigare inlägg och kyltekniker.....

Mvh Tobbe

Utloggad kvakke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2009, 13:00:16 »
Ved for lite kjølevæske vil det bobble i seglasset, hvis det ikke er ising i ytterdelen (fordamperen) eller tett filter  da, sitter seglasset etter filteret vil det ogsÃ¥ bobble i seglasset hvis filteret er tett, er fuktighetsindikatoren grønn og seglasset er beregnet pÃ¥ pÃ¥fylt kjølevæske er det ikke fuktighet pÃ¥ anlegget. Det kan være tett av smuss men det er som regel da etter nymontasje eller  etter store inngrep i anlegget og da har kjølemontøren ikke utvist nødvendig renslighet, renslighet er en dyd nÃ¥r du jobber med kjøleanlegg.

hilsen kvakke
« Senast ändrad: 13 februari 2009, 18:48:49 av kvakke »

Utloggad kvakke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2009, 13:25:06 »
Du har tydeligvis tenkt Ã¥ konvertere fra R22 til R407C, hvis  kompressoren din er iorden sÃ¥ er  det kanskje ikke sÃ¥ lurt, R 22 har nemlig bedre egenskaper enn R407 C som kuldemedium i varmepumper.
Jeg ville da beholdt R22 til kompressor havari eller en annen stor feil oppsto.

Utloggad kvakke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2009, 14:02:51 »
Beklager det oppsto en skrive feil, det heter jo filter drier, ikke filter dier som jeg hadde skrevet.
Hadde også glemt noe i annet innlegg, når det gjelder seglass og fuktighet og bobbling.
Det kan også bobble i seglasset hvis det er for lavt kondensator trykk eller for liten under kjøling.
Fuktighetsindikatoren i seglaaset kan ha forskjellig farge ved fuktighet, ikke bare gul, som regel sÃ¥ er det en farge over selve glasset, tørt og en under glasset, fuktig, det er forøvrig vanlig at indikatoren skifter farge nÃ¥r fuktigheten er 30 til  75 ppm.

hilsen kvakke

Utloggad sjur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2009, 14:55:22 »
Du har tydeligvis tenkt Ã¥ konvertere fra R22 til R407C, hvis  kompressoren din er iorden sÃ¥ er  det kanskje ikke sÃ¥ lurt, R 22 har nemlig bedre egenskaper enn R407 C som kuldemedium i varmepumper.
Jeg ville da beholdt R22 til kompressor havari eller en annen stor feil oppsto.

Ok Takk for hjelpen  :)!

Jeg har bare tenkt å konvertere hvis det er for lite kjølemiddel til vp. I Sverige er det ifølge kjøletekniker ikke lov å etterfylle R22 vet ikke om det stemmer, men er lov i Norge til 2010 eller 2015? vet ikke om det er noe forskjell i eu og utenfor eu? Vet dessverre ikke hva som er feil på vp jfr tidligere innlegg kan være relé, kompressor etc...... når vp er ny kommer den ferdig fylt på med kjølemiddel da?

Hva tror du om eks under er det mulig at sånt kan skje?

Jag funderar på vad som händer om tex det är for lite vätska i kollektoren dvs mycket luft och cirkulationspumpen avslagen kan det frysa i kollektoren då??? Och när man startar upp igen kan isbitar då sätta sig fast nånstans och orsaka crash/havari eller går inte det??

Og fylle på selv er det vanskelig? Har sett at det finnes en del påfyllningskit for R22 etc tilsalgs på nett?

Mvh Tobbe

Utloggad kvakke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan en kyltekniker felsöka???
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2009, 20:16:06 »
Kjenner ikke til alle lover og regler i Sverige, men jeg tror du har rett.
Du sier at kompressoren er varm, den kan være varm pga at det er montert kompressor varme, slik at ikke oljen samler seg i bunnpanna på kompressoren hvis den ikke er i drift, det gir som regel kompressor havari, for dårlig smøring ved oppstart.Kuldemedie har blanda seg med olja.
Da kan jo kompressoren stÃ¥ og enda være varm, hvis du holder hÃ¥nda pÃ¥ kompressoren kjenner du jo om den gÃ¥r, du skrev at den var ikke av de mest lydløse og da burde gÃ¥ an Ã¥ kjenne etter særlig ved oppstart. StÃ¥r kompressoren kan det være releet (kontaktoren) som er defekt eller det kan være styrestrømmen som er borte og da kan det være lavtrykks pressostaten hvis montert,  som har slÃ¥tt ut for eksempel ved væskemangel, eller høytrukkspressostat eller en annen føler, kanskje sirkulasjonsvakt. Da sirkulerer ikke vannet i kollektoren og kompressoren vil stoppe pÃ¥ grunn av lavt sugetrykk. NÃ¥r du hadde besøk av den kylkillen burde jo han ha koblet pÃ¥ manometer for Ã¥ sjekke trykket og da hadde han sett om kompressoren hadde gÃ¥tt. En kjølemontør mÃ¥ kunne feilsøke hele varmepumpen, hvis han har det rette verktøyet og de rette instrumentene, noe han bør  ha med seg.
Han er jo dyr å ha på besøk , så at han har med seg det rette verktøyet må kunden kunne forlange.

hilsen kvakke 
« Senast ändrad: 13 februari 2009, 18:59:01 av kvakke »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!