Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: krÃ¥nglande elomax 250+ecozon VPLV-700  (läst 4276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cooljb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
krånglande elomax 250+ecozon VPLV-700
« skrivet: 19 januari 2014, 10:11:25 »
hej
vill bara passa på och säga hej till alla då jag e ny på forumet!
nu e det så att jag installerade en ecozon VPLV-700 mot en elomax 250 panna för ca 5 år sedan, och har typ haft problem med den sen dess. oftast så stannar pumpen när det blir kallt ute. jag får felmeddelandet låg uteffekt hos värmepumpen. det jag har hittat i manualen är att det felmeddelandet är att man startar innedelen och tills rätt temperatur startar man utedelen detta för att inte få det felmeddelandet. det som händer är att det inte blir nån värme i huset och har fått ställa om till enbart inne delen och sen sätta på innedelen och då har den startat igen. har testat att prova olika inställningar men är ganska grön på ämnet. så nån som har några tips? vad kan man gå efter? ställ frågor så får jag se om jag kan svara på dem. tack på förhand
mvh jerry


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: krånglande elomax 250+ecozon VPLV-700
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2014, 13:07:56 »
Utedelen kräver en viss temperatur på innerdelen för att avfrostningen ska funka.
Om det blir för låg temp på innerdelen så stoppas utedelen av denna anledning.
Du får helt enkelt ha elpatron aktiv på innerdelen för att grejerna ska gå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cooljb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: krånglande elomax 250+ecozon VPLV-700
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2014, 13:19:52 »
Innedelen är inställd att elpatronen ska stötta om behov finns och då inställd på +5 grader.. Nu har jag märkt att shunten inte funkar elektriskt så kör manuellt då utegivaren visar +18 grader nu när de e kallt, så har beställt ny.
Kan det handla om inställningar bara??

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: krånglande elomax 250+ecozon VPLV-700
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2014, 16:01:25 »
Varför +5 grader C på elpatronen? - det är en del av värmesystemet och skall stötta när det är kallt ute och VP:s kapacitet sjunker med kylan och till sist når punkten där husets förbrukningen är högre än vad VP kan leverera i värme och då skall elpatron fylla i mellanskillnaden. - visst det är en extrakostnad när det är riktigt kallt ute men dess bättre bara några dagar per år då att bygga VP med kapacitet även klarar den kallaste dagarna för orten också är kostsamt

Om du har dragit ned tempen för elpatron  för att inte 'riskera' att elpatronen startar av olika orsaker sÃ¥ hamnar du i det här läget att när det är kallt ute och VP:s kapacitet sjunker, temperaturen i beredaren sjunker  och till sist nÃ¥r man nivÃ¥n att när VP:n skall avfrosta sÃ¥ är vattnet som cirkulerar i denna för kallt för att ta nÃ¥gon värme ur denna utan risk för frysning i värmeväxlarna i pumpen och/eller kapaciteten i avfrostningen blir för lÃ¥g och den stannar - och eftersom din elpatron inte startar förrän +5 grader sÃ¥ kommer pumpen inte att starta igen för att temperaturen är för lÃ¥g och det hela har hamnat i en självlÃ¥sning som inte kan ta sig ur läget igen förrän sen vÃ¥rkant ungefär om man inte manuellt höjer temperaturen i beredaren tills VP är nöjd och startar igen.

Tur att du inte är bortrest när det händer och det är minus 18 ute under ett antal dagar dÃ¥ med bara 5 grader pÃ¥ elpatronen sÃ¥ är risken stor att hela ditt värmesystem fryser utom just  elpannan (och VP:n)  och med frysta element och vattenskador att ta hand om sedan när du kommer tillbaka...

(pÃ¥ 80-talet hade vi en granne som just gjorde sÃ¥ i sitt hus och gick och stängde av elementen i rummen som denne inte vistades i för att just 'spara' pÃ¥ värmen - med resultatet att 2/3-del av husets värmeelement frös med vattenskador och annat elände som följd - det var inget billigt att fixa och kosta mer är 10 ggr det denne hade tänkt sig att spara... 

Kort sagt man får inte vara dumsnål då konsekvenserna av detta kan vara mycket mer kostsamma än det man tänkte sig spara genom att tex. sänka tillslagstemperaturerna på elpatron.

Utloggad cooljb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: krånglande elomax 250+ecozon VPLV-700
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2014, 16:45:20 »
Ok jag hajar vad du menar, vad ska man ställa den på då? Var inställd så när den installerades

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: krånglande elomax 250+ecozon VPLV-700
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2014, 18:29:35 »
Jag skulle sätta elpatron på 40 °C.
Jag gissar att du kör med fast kondensering och att pannan även värmer varmvatten?
I så fall behöver du minst 40 °C för du ska få varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cooljb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: krånglande elomax 250+ecozon VPLV-700
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2014, 18:51:10 »
Sry grabbar det står el tillskott vid utetemp +5 kollade nu

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: krånglande elomax 250+ecozon VPLV-700
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2014, 18:59:24 »
OK, och utegivaren visar rätt?
I så fall ska elpatron stötta så att detta inte händer när det är minusgrader ute.
Sitter utegivaren så den påverkas av solen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cooljb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: krånglande elomax 250+ecozon VPLV-700
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2014, 19:37:44 »
Nej givaren visar fel men beställt ny och den har bara pajjat nu i dagarna så jag märkte att shunten stod på noll värme. Ok ja den sitter nog lite dumt till på sydväst

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: krånglande elomax 250+ecozon VPLV-700
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2014, 20:35:52 »
Sätt nått framför så att den skuggas, så borde det räcka.
Alternativet är att flytta den till nordväst/nordöst?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!