Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus, nya projekt pÃ¥ gÃ¥ng, luftburen värme till VAD?  (läst 1435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Följer upp min tråd lite nu när lite tid har passerat och vi har bott in oss.

I oktober åkte gamla FTX-aggregaten (en per våning, årsmodell 1989) ut och ersattes en Heru 160, utökad ventilation i 'Kaos' (gym, lekutrymme, sutteräng-delen) samt ihopslaget ovan/undervåning. Summering av det här jämnare temp i huset och vettigt ventilation, det blev bra.

Nu till uppvärmning. Jag HATAR LLVP-skiten, det brummar, låter, blir trist luft. Jag HATAR dom. Den på undervåningen är en Daikin från 2018, den på övervåning en Mitsubishi från 2012 så den ger nog snart upp.

Enda gången jag står ut med LLVP är på sommaren för kylning av övervåning men det återstår att se hur det blir nu när vi har slagit ihop ventilation för båda våningsplanen och fått fart på luften, kanske minskar behovet. Kondensvattnet rinner också på insida vägg när vi kör AC på övervåning så det är så där, bottenplan är sval och fin.

Förbrukning i vintras var:
nov: 2654
dec: 3737
jan: 3811
feb: 2899
mars: 3000

Totalt, inklusive elbilar. Vi har ett stort hörnbadkar, gillar att bada och tar fler än en varm dusch men har idag ingen mätning av VVB men misstänker den står för en del.

Min summering är nog ändå att för mitt allmänna välbefinnande kommer jag börja ta in offerter på att konvertera bottenplan, det är hyfsat lätt och går att dra det mesta utan större problem. Eventuellt går det att leta sig upp till några rum ovanför också för lyfta och glädje. Jag tror nästan vi klarar värmebehovet med väl dimensionerad värme på bottenplan.

Jag tror inte vi har igen det i pengar på min livstid men jag gillar när det är tyst, det här eviga susandet och flåsandet från LLVP, hur står folk ut?
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Följer upp min tråd lite nu när lite tid har passerat och vi har bott in oss.

I oktober åkte gamla FTX-aggregaten (en per våning, årsmodell 1989) ut och ersattes en Heru 160, utökad ventilation i 'Kaos' (gym, lekutrymme, sutteräng-delen) samt ihopslaget ovan/undervåning. Summering av det här jämnare temp i huset och vettigt ventilation, det blev bra.

Nu till uppvärmning. Jag HATAR LLVP-skiten, det brummar, låter, blir trist luft. Jag HATAR dom. Den på undervåningen är en Daikin från 2018, den på övervåning en Mitsubishi från 2012 så den ger nog snart upp.

Enda gången jag står ut med LLVP är på sommaren för kylning av övervåning men det återstår att se hur det blir nu när vi har slagit ihop ventilation för båda våningsplanen och fått fart på luften, kanske minskar behovet. Kondensvattnet rinner också på insida vägg när vi kör AC på övervåning så det är så där, bottenplan är sval och fin.

Förbrukning i vintras var:
nov: 2654
dec: 3737
jan: 3811
feb: 2899
mars: 3000

Totalt, inklusive elbilar. Vi har ett stort hörnbadkar, gillar att bada och tar fler än en varm dusch men har idag ingen mätning av VVB men misstänker den står för en del.

Min summering är nog ändå att för mitt allmänna välbefinnande kommer jag börja ta in offerter på att konvertera bottenplan, det är hyfsat lätt och går att dra det mesta utan större problem. Eventuellt går det att leta sig upp till några rum ovanför också för lyfta och glädje. Jag tror nästan vi klarar värmebehovet med väl dimensionerad värme på bottenplan.

Jag tror inte vi har igen det i pengar på min livstid men jag gillar när det är tyst, det här eviga susandet och flåsandet från LLVP, hur står folk ut?

Mitsubishi frÃ¥n 2012 är som en Volvo 240, bara gÃ¥r och gÃ¥r och gÃ¥r... sÃ¥ du fÃ¥r nog ta dig en funderare kring det där  ;)

Brummar = väggmonterade LLVP.
Brummar inte = markstativade LLVP
Susande och flåsande = E.g Mitsubishi FH25/FH35
Brummar även lite = I-see-sensor-funktionen på Mitsubishi FH-serien.
Tyst = Mitsubishi Hero-serien...

 tummenupp


Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3586
  • Karma +2/-0
Det är rätt stort spann i hur innedelarna till luftvärmepumpar låter tycker jag. Daikin är rätt balanserad i ljudet, men känns lite "to much" i förhållande till hur mycket det blåser. Tänker på den som är ganska framåtlutad i ovankant av innedelen som jag antar du har.

Sen finns det vibrationsljuden från utedelen som kan vara helt gräsligt om det är standard gummifötter, trävägg och väggfäste. Andra lösningar är helt ljudlösa. Så just det området är valfritt. Det jag har mest ont av.

Satte dit en gammal skitpump på mitt garage för att felsöka en kundpump som ville ha utbyte utan felsökning. Tänkte jag kan väl ha den som arbetsvärme i garaget i värsta fall, kanske går något billigare när det är skitkallt genom att avlasta luft/vatten.
Begynnat slitna lager inne och ute, hemsk ljudbild inne inne och ute, får ångest verkligen.
Karaktären på ljudet är otroligt viktig. Kommer byta ut den mot något annat.

---

Men det känns som du ska ha golvvärme eller radiatorer. Luftvärmepump är ett billigt plåster på huset. Det har säkert diskuterats om ventilationen tidigare i tråden, gör det FTX-likt enklast möjligt förutom spara in på ljuddämpare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Det är rätt stort spann i hur innedelarna till luftvärmepumpar låter tycker jag. Daikin är rätt balanserad i ljudet, men känns lite "to much" i förhållande till hur mycket det blåser. Tänker på den som är ganska framåtlutad i ovankant av innedelen som jag antar du har.

Sen finns det vibrationsljuden från utedelen som kan vara helt gräsligt om det är standard gummifötter, trävägg och väggfäste. Andra lösningar är helt ljudlösa. Så just det området är valfritt. Det jag har mest ont av.

Satte dit en gammal skitpump på mitt garage för att felsöka en kundpump som ville ha utbyte utan felsökning. Tänkte jag kan väl ha den som arbetsvärme i garaget i värsta fall, kanske går något billigare när det är skitkallt genom att avlasta luft/vatten.
Begynnat slitna lager inne och ute, hemsk ljudbild inne inne och ute, får ångest verkligen.
Karaktären på ljudet är otroligt viktig. Kommer byta ut den mot något annat.

---

Men det känns som du ska ha golvvärme eller radiatorer. Luftvärmepump är ett billigt plåster på huset. Det har säkert diskuterats om ventilationen tidigare i tråden, gör det FTX-likt enklast möjligt förutom spara in på ljuddämpare.

Minns inte modell rakt av, den lutar lite neråt i överkant. Det som stör mig med Daikin är att den går så mkt upp och ner i varv beroende på om den värmer eller inte och när den värmer (på trean) är det som om någon placerat ett flygplan. Hatar den. :D

Mitsubishin är tystare men har inte heller fläktkapacitet i innerdel att faktiskt putta någon luft.

Utedelarna hörs inte alls, någonstans. Sitter på väggen (Leca) båda två utanför tvättstuga, hörs inte ens inne i tvättstugan.

Ventilationen är knäpptyst överallt förutom i badrum, där är det någon som gjort rätt från början och en tyst Heru blev utmärkt.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Mitsubishi frÃ¥n 2012 är som en Volvo 240, bara gÃ¥r och gÃ¥r och gÃ¥r... sÃ¥ du fÃ¥r nog ta dig en funderare kring det där  ;)

Brummar = väggmonterade LLVP.
Brummar inte = markstativade LLVP
Susande och flåsande = E.g Mitsubishi FH25/FH35
Brummar även lite = I-see-sensor-funktionen på Mitsubishi FH-serien.
Tyst = Mitsubishi Hero-serien...

 tummenupp

Inga som helst problem med brumm från utedelar, det är innedelarna som flåsar, låter, härjar, piper och whatnot. Hatar! :D

Tack för listan, landar vi i nya pumpar kan den vara bra att ha!
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!