Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1310 extremt nybörjare  (läst 12103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2010, 11:19:16 »
Har fortfarande bara max 3 graders skillnad mellan vb-f och vb-r trots att jag sänkt cirkulationen. fler förslag vänner?
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #16 skrivet: 27 oktober 2010, 11:22:49 »
tackar stig-H
Jag har lokaliserat plattvärmeväxlaren och har kört ren den med citronsyra ett antal ggr i höstas,,det behövdes.
Men vad menar du med det sista ? vart det avkylda vattnet tar vägen

Du pumpar ju upp vatten från ett borrhål(?) till värmeväxlaren. Vart tar det vägen sen? Går det tillbaks till borrhålet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #17 skrivet: 27 oktober 2010, 11:24:36 »
Det vet jag inte Sc:,h
« Senast ändrad: 28 oktober 2010, 17:58:46 av sigvard »
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #18 skrivet: 27 oktober 2010, 13:01:18 »
Jag har också grundvatten sedan många år. Och var med från början vid nyinstallationen. (Learning by doing)

Du har förmodligen inte några problem med ditt grundvattensystem. Men försöker förklara vad som händer om ex brunnspumpen börjar fela. Eller plattväxlaren inte får nog med sötvatten.
Vad som KAN hända, är om Kb-r sjunker pÃ¥ minusgrader sÃ¥ börjar en pÃ¥frysning i lamellerna i sötvattensidan pÃ¥ plattväxlaren. Det börjar med en tunn hinna pÃ¥ första lamellen närmas Kb-r som dÃ¥ sänker uteffekten pÃ¥ växlaren som ytterligare fÃ¥r Kb-f att sjunka. Vp'n tar forfarande sin energi ur inkommande men dÃ¥ har Kb-r blivit ännu kallare och cirkusen är i full gÃ¥ng. Börjar det frysa sÃ¥ gÃ¥r förloppet väldigt fort innan det nÃ¥r dina inställda  (-5) grader. När du nÃ¥r -5 pÃ¥ Kb-r sÃ¥ slÃ¥r vp'n av och signalerar "fryslarm" Och dÃ¥ kräver den en (manuell) nystart.. slÃ¥ av och sedan pÃ¥ igen. DÃ¥ den dÃ¥ startar upp fÃ¥r man kolla vad som felat.

Medan vp'n funderar en stund innan den startar kan man manuellt starta kb pumpen och då ska även Pumpen i brunnen komma igång.... Min brunnspump ligger över trycktanken och ger även tappvatten. Så min startar på tryckfall 2 bar. Då bara Kb pumpen går+brunnspumpen skall tempmätarna på kb visa LIKA. Annars kan man kalibrera dessa i meny 15 (i min manual)

Trycksätter din brunnspump hela husets vattenledningar? Eller går brunnspumpen enbart mot plattväxlaren?

Nibe sÃ¥lde mig 2002 en grundvatten utrustning som var beräknad för dina hemtrakter. Och det funkade inte alls med vÃ¥rt +5 i grundvatten. När vp'n krämade pÃ¥ och golven var kalla sÃ¥ växlade vp'n lÃ¥ngt över de 7kw som den ska klara. 1210-7  (gammal härk nu)
SÃ¥ jag hade mÃ¥nga fryslarm innan nibe kom pÃ¥ att plattväxlaren var felberäknad för en Pitebo. Jag kommer aldrig numera under +2 pÃ¥ returen sÃ¥ jag har mitt fryslarm satt pÃ¥ +-0.....  Som jag skrev tidigare sÃ¥ om min/din vp ens hamnar pÃ¥ +-0 sÃ¥ är det nÃ¥got fel. Och dÃ¥ mÃ¥ste man kolla vad som felat..

Ett extremfall där JAG möjligen skulle kunna behöva sänka fryslarmet tillfälligt, är om plattan varit avstängd hela sommaren och långt in på hösten så att den är extrem utkyld. För då levererar niben en väldigt massa kw och de kw'en tar den från brunnsvattnet via plattisen.. Men detta har aldrig hänt att jag väntat så länge med att få igång värmen.

Om det fryser LITE i plattisen har ingen betydelse, Men med på tok för hög frysvakt, Typ (-12) på min vp så är dessutom frysvakten helt avaktiverad då..(läste just i manualen) Då kan man nog räkna med att få en bucklig plattis. Typ trasig!! kaputt!! Mafisch!! Finito!!

Har man då ingen plattis utan kör grundvattnet direkt in i vp,n så blir det väldigt kostsamt.


Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #19 skrivet: 27 oktober 2010, 18:25:58 »
Tackar för infon och ställer nog om min kb-r  till +-0 jag med  :).
Det borde ju vara att brunnspumpen trycker endast mot vattenledningarna,mén det är en  gissning. Hur ser man det i sÃ¥ fall
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #20 skrivet: 28 oktober 2010, 11:27:13 »
Hoppla hoppla!!! Snabbtittade pÃ¥ nibes sida ( http://www.nibeonline.com/pdf/411985-4.pdf  ) Ock en 1310 (20-25-30 kw) är lite mera att kräma pÃ¥ med än min 1210-7 kw... SÃ¥ du behöver en hel del köldmedium för att det ska fungera. typ 4,5 kubik/tim för en 20 kw vp.
Jag sÃ¥g i manualen att du har EN stor KB pump inuti vp'n. Du har rengjort en plattväxlare och dÃ¥ är frÃ¥gan vad som förser den andra kretsen i plattväxlaren med färskvatten/saltvatten...  Vanliga cirkpumpar klarar inte att suga vatten typ ur en brunn.

Tackar för infon och ställer nog om min kb-r  till +-0 jag med  :).
Det borde ju vara att brunnspumpen trycker endast mot vattenledningarna,mén det är en  gissning. Hur ser man det i sÃ¥ fall


+-0 är vad cetepac ochså rekommenderar för sina plattisar som går MOT icke köldskyddade medium. Men medan jag dribblade (2002) med nibe så sa dom att 2-3 minusgrader inte skulle påverka plattisen. Men som sagt. Hamnar man på minus på KB-r är något fel och måste åtgärdas.

Extremt tryckfall på dusch och kranar då vp'n startar tyder på en pump..... Men just nu så tvivlar jag på att du bara har en pump i brunnen.... Dels är fastigheten gammal och gamla borrbrunnar klarar flera pumpar i samma hål. (Grova borrhål och foderrör)

Den som söker....... Han letar! Eller hur det nu var..????

Om jag var i din sits skulle jag lägga tid på att få anläggningen i övrigt att fungera och sedan följa upp detta med KB... I dagsläget är det inte det viktiga för förmodligen har anläggningen fungerat tidigare.



Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #21 skrivet: 28 oktober 2010, 15:21:18 »
Vad jag har hört av hyresgästerna så stannade systemet när det var som kallast,,flera ggr.
Där är bra tryck i vattnet,,men det tar dock en jäkla tid innan varmvattnet kommer.
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #22 skrivet: 28 oktober 2010, 18:11:17 »
Min första tanke eftersom "frysvakten" var onödigt hög, är att det helt enkelt inte är tillräckligt med vatten i brunnen då vp'n går längre stunder då kylan sätter in. Så man har provar att sänka frånslag av vp'n med frysvakten. Vilket inte fungerar om det är slut på brunnsvatten. Då blir det stopp oavsett inställningar.

Detta med varmvattenberedare i källaren och långa ledningar är ett elände. Bor man i lägenhet är det alltid bra att ha någon morgonpigg granne som stiger upp före en själv som då spolat fram lite varmvatten.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #23 skrivet: 28 oktober 2010, 18:47:10 »
ja då har jag inte mycket nytta av pumpen när det är svinkallt med andra ord
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #24 skrivet: 28 oktober 2010, 21:51:20 »
ja då har jag inte mycket nytta av pumpen när det är svinkallt med andra ord

Inte måla faan på väggen redan. Det kan finnas andra "fel" som orsakar stopp i maskineriet. Men felsöka fel som inte visar sig konstant är svårare att hitta. Speciellt då ingen på forumet egentligen inte vet något om din anläggning.

Gör så här.
1-Läs av värdena då pumpen stått stilla en stund.
2-håll inne vita trekantsknappen så du hamnar i undermenyerna. mata fram med minusknappen så du passerar inställda gradminuter så startar pumpen fortare. Detta påskyndande påverkar inga inställningar utan gäller bara en gång.
3-läs av värden igen efter några minuter. Kolla hur lång tid det tar mellan gradökningar på vb och när vb-returen börjar stiga.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #25 skrivet: 29 oktober 2010, 16:58:51 »
du menar att jag ska slå ifrån helt alltså? mest så jag förstår dej rätt
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #26 skrivet: 29 oktober 2010, 19:46:34 »
du menar att jag ska slå ifrån helt alltså? mest så jag förstår dej rätt
VP'n ska vara på.
Du läser av värdena då kompressorerna står, medan vb cirkpumparna går. VB temp ut ock retur ska då visa samma gradtal.
((( 1 grad fel kan bero pÃ¥ att nibe INTE visar decimaler  fiR: och säg att det cirkulerar 35 grader ut och 34 pÃ¥ returen kan bero pÃ¥ att ena givaren läser 35,0 ut och den andra givaren 34,9pÃ¥ returen... SÃ¥ kan det bli dÃ¥ man grovmäter.ala Nibe)))

Vänta sedan till vp,n startar och läs av då den jobbat en stund. Men som kuriosa så är tiden då returen börjar stiga bra att veta då man ska gissa.. Eller pressa fram en start som jag skrev om tidigare.Knappen kanal, trekant,pil nedåt skall hållas inne några 8 sec så kommer du till undermenyerna.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #27 skrivet: 29 oktober 2010, 19:52:18 »
Det här med gradminuter? vad ska den stå på? tror min står på -9 .
Det är 13 grader varmt ute enligt givaren och värdena är
Vb-f 27 (27)
vb-r 26 (50)

när vp startar så blir det
Vb-f 29(29)
Vb-r 28 (50)
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #28 skrivet: 30 oktober 2010, 15:02:32 »
Kolla i din användarmanual vad installatören skrivit ner för inställningar. Följ upp dessa på din vp och se om det ändrats något i efterhand. Sedan har du en uppsjö av ytterligare inställningar beroende på hur din anläggning ser ut.

Men då kompressorn går, och du ändrar farten på vb pumpen SKALL vb in och ut ändras. Full fart på vb pumpen= låg mellanskillnad
Lägsta fart på vb pumpen en större skillnad för då hinner vp värma mera. Första tanken är givarfel.

Du hade rengjort KB systemet. Beroende på utformning så är det självavluftande. men du har en avluftning på KB inne i pumpen....nr77 på komponentlistan.



Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad sigvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: södra skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1310 extremt nybörjare
« Svar #29 skrivet: 01 november 2010, 09:29:42 »
ja det lutar nog mot givarfel eftersom det är näst intill konstant 2 - 3 grader i tempskillnad oberoende på vilken fart vp har. jag kolade avluftningen och fick bara ut vatten där , ingen luft,,, vad det gällar manualen så är den tom,,inget skrivet i den och står inte vem som har installerat den heller typiskt nog.
4 st lgh en lokal sammanlagt 600 kvm. 40-tals fastighet 2 våningar och liten vind. Stomme i tegel och ca 100 mm vägg isolering. Förmodligen original radiatorer i samtliga utrymmen. Nibe 1310 grundvattenvärme. Borrdjup 50 m.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!