Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med nyinstallerad Nibe S1255  (läst 1411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med nyinstallerad Nibe S1255
« skrivet: 08 september 2021, 18:48:42 »
Jag satte i helgen in min nya bergvärmepump, själv.
En Nibe S1255 12kw cu.

Jag hade tidigare en VVB seriekopplad på gamla pannan så gjorde även så nu med, främst för att ha varmvatten under installationen.
När jag driftade Varmvatten undertiden pumpen var utan el så fick jag efter rejält med luftande och brunt vatten från VVB ett fint flöde. (Spolade säkert 1h)
Fungerade bra i 2dygn utan bergvärmepumpen och sedan ytterligare 2dygn när pumpen var igång.
Nu har dock kranarna börjat spotta en aning, det är alltså luft i varmvattnet. Någon som har en idé om vad som kan fela?

Har även en fundering kring värmen. Jag har äldre radiatorer med termostatventiler med knärör och ternostater, får ett bra sus i systemet. Allt är luftat.
Kör jag pumpen på 100% låter huset som ett flygplan, har nu satt Max hastighet på 55% vilket förbättrar men tar inte bort allt sus. Funderar på skippa termostaterna som första steg men är även inne på om modernare ventiler skulle få behagligare ljud. Någon som har något tips?

Hade ett visst sus i gamla pannan med men upplever det mer nu, vet ej vad pumpen var inställd på då. En Ivt greenline var det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med nyinstallerad Nibe S1255
« Svar #1 skrivet: 08 september 2021, 21:34:23 »
Kan du mäta temperaturen på din el-vvb?
Om den börjar krångla och värma upp vattnet till höga temperaturer så frigörs syre.
Sen sitter där säkert en blandningsventil som styr ner temperaturen ut så du måste mäta före denna.

Är det ett eller tvårörsystem?
Vilken rördimension?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med nyinstallerad Nibe S1255
« Svar #2 skrivet: 08 september 2021, 22:02:50 »
Kan du mäta temperaturen på din el-vvb?
Om den börjar krångla och värma upp vattnet till höga temperaturer så frigörs syre.
Sen sitter där säkert en blandningsventil som styr ner temperaturen ut så du måste mäta före denna.

Är det ett eller tvårörsystem?
Vilken rördimension?

Har också funderat på om vvb värmer mer än pannan och det har med det att göra, men det har ju fungerat tidigare. Ska testa att sänka tempen en aning till att börja med. Och kanske fixa mätutrustning då..

Det är tvårörs.
Gammal dragning från 60 talet, 1tum på tilopp och retur från pannan sen vet jag inte vad som ligger i bjälklaget. Till radiatorerna är sticken mestadels 1/2. Allt är förmodligen blåa rör. Knakar rätt bra pga tighta hålgenomföringar i reglarna, så funderar på att dra om en del..
« Senast ändrad: 08 september 2021, 22:07:49 av Zquar3 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med nyinstallerad Nibe S1255
« Svar #3 skrivet: 09 september 2021, 10:15:16 »
Det är tvårörs.
Gammal dragning från 60 talet, 1tum på tilopp och retur från pannan sen vet jag inte vad som ligger i bjälklaget. Till radiatorerna är sticken mestadels 1/2. Allt är förmodligen blåa rör. Knakar rätt bra pga tighta hålgenomföringar i reglarna, så funderar på att dra om en del..


Hmmmm...
I mitt fritidshus så har jag en liknande installation med grova rör överallt, den cirkpumpen går på ca 10-15 % för att hålla lämplig tempdiff (på autoläget).
Är termostaterna instrypta hårt eller så?
Kolla vilken sort det är och om grundflödet på dom går att justera?
Kolla även om nån har strypt på returventilerna?
LÃ¥ter knepigt att cirkpumpen vill jobba upp till 100% ?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zquar3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med nyinstallerad Nibe S1255
« Svar #4 skrivet: 09 september 2021, 18:45:08 »

Hmmmm...
I mitt fritidshus så har jag en liknande installation med grova rör överallt, den cirkpumpen går på ca 10-15 % för att hålla lämplig tempdiff (på autoläget).
Är termostaterna instrypta hårt eller så?
Kolla vilken sort det är och om grundflödet på dom går att justera?
Kolla även om nån har strypt på returventilerna?
LÃ¥ter knepigt att cirkpumpen vill jobba upp till 100% ?

Har mailat för att få RSK-nummer på injusteringsverktyget. Sitter TA rvt40 ventiler på.
Dom är förmodligen hårt strypta.
Har inga returventiler.

Den jobbade nog endast upp till 75% tror jag, sen sänkte jag direkt. Pumpen var helt nyinstallerad när detta gjordes. Men den går upp på maxvärdet 55% sent på kvällarna.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nyinstallerad Nibe S1255
« Svar #5 skrivet: 09 september 2021, 20:30:05 »
Iallafall tidigare har ju 1x55 maskinerna kört värmebärarpumpen och kompressorn på lite märkligt sätt i början för att lära sig systemet. Sedan har det lugnat ner sig. Låt den hålla på en vecka och se om det blir bättre innan du gör några jobbigare ändringar.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!