Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla - kan man fÃ¥ lite hjälp?  (läst 995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frikyla - kan man få lite hjälp?
« skrivet: 28 juni 2020, 09:29:15 »
När sommaren kommer och det blir varmt, återkommer det ständiga projektet frikyla. Det som hittills inte blivit av. Men nu jäklar.

Jag vill gärna få in den samlade klokskapen till detta projekt, tack på förhand!

Förutsättningar:
Jag har en Nibe 1230-10 som gått fint i 15 år men kan haverera när som helst. Alltså vill jag nu bygga ett system för frikyla som är frikopplat från värmepumpen.
VP står i källaren och jag tänker mig kyla på övervåningen, vilket i tvåvåningshuset innebär ca 2 x 2,50 i våningshöjd plus 3 x 30 cm i bjälklagshöjd innan jag kan få upp ledningarna till vinden.
Yta på övervåningen är 75 kvm och jag ska försöka kyla hela den från en centralt placerad fläktkonvektor högt placerad på väggen.

Bottenvåningen har golvvärme och där saknas möjlighet att dra in ett ledningsschakt så rören för KB-kretsen tänkte jag dra i fasaden. Huset är byggt med stående plank som bärande stomme. Därutanför 13 mm tretex, 22 mm gammal panel, 30 mm västkuskskiva-isolering, 28 mm luftspalt med liggande glespanel och sist 21 mm stående panel med locklist. Min tanke är att ta placera rören i en kanal i fasaden där jag tagit bort den gamla panelen och isoleringen och lossat glespanelen och återmonterat den + ny panel. Det blir som en kanal i fasaden. Är det en bra konstruktion om jag lämnar luft runt rören? Eller ska jag försöka att maximera isoleringen runt rören?

Total rörlängd i fasad och på vind blir ca 13 meter och 1 meter i källaren. Det blir 3 st 90-gradersböjar. Blir det ett rimligt tryckfall med 22 mm kopparrör?

Vilka rekommendationer finns på konvektorer som har bra inbyggd pumpstyrning? Jag är okej med att manuellt slå på och av anläggningen inför sommaren och efter, så den behöver bara smart styrning under säsongen.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla - kan man få lite hjälp?
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2020, 10:13:06 »
Du måste kondensisolera alla rör, t.ex. med armaflex.
Att ha luft som cirkulerar runt rören ökar bara eventuella kondensproblem, så det behövs inte.
22 mm rör bör räcka, men det kan du stämma av bättre när du valt konvektor, där kan du se vilket flödesbehov som finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla - kan man få lite hjälp?
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2020, 21:20:23 »
Armaflex-isoleringen var så given att jag glömde skriva..

Frågan är om det är bra eller dåligt med cirkulerande luft runt armaflex, eller om det är bättre med isolering?
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla - kan man få lite hjälp?
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2020, 06:21:07 »
Armaflex-isoleringen var så given att jag glömde skriva..

Frågan är om det är bra eller dåligt med cirkulerande luft runt armaflex, eller om det är bättre med isolering?

Bättre att isolera så mycket det går, då har du mindre "spill" på kylan också. Jag har PAL RiR med 13mm isolering och har dragit upp mina i en låda på utsidan av huset som jag fyllde med lösull.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla - kan man få lite hjälp?
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2020, 07:06:58 »
Armaflex-isoleringen var så given att jag glömde skriva..

Frågan är om det är bra eller dåligt med cirkulerande luft runt armaflex, eller om det är bättre med isolering?

Det är väl i o f s bra med begränsad tillförsel av fuktig luft. Men att isolera i betydelsen värmeisolering leder till kallare yta på utsidan av armaflexen och vid ytterligheter så kall att man riskerar att få kondens på ytan. Så värmeisolering ska huvudsakligen vara innanför fuktspärren - inte utanpå.
« Senast ändrad: 30 juni 2020, 07:10:06 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!