0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kalkylen är hårdvara+driftkostnad/livslängd. (LCC)Exempel:hårdvara (ytan tank) 90 000 + drift (8 400x17år) 142 800 / 17 år = 13 694 kr/århårdvara (med tank) 100 000 + drift (8 000x23 år) 184 000 / 23 = 12 347 kr/år
Tack! Med exemplets siffror sparar man 1347kr/år. Eftersom volymtanken är gratis för mig (fått en till skänks) så vore det inget att tveka om.. och livslängden har du antagit att tanken är med hela tiden, dvs kalkylen gäller år noll....men nu har jag kört 14 år redan utan tank, så jag kan bara tillgodogöra mig en bråkdel av besparingen, hur ser kalkylen ut nu?
Har du inte kopplat in den än ??https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73002.msg763038#msg763038
Hur lång tid tar det att svalna 200 liter i isolerad tank till c:a 40°?
En vecka.
Volymtank ökar gångtid och stopptid under förutsättning att värmen tas ut till systemet via volymtanken och då ska VP ha en chans att ladda tanken. sitter allt i direkt serie så laddas inte tanken, utan det går rakt igenom bara. Det måste finnas en retur till VP från tank till VP för att tanken ska laddas.
Och om man skickar ut det i värmesystemet? Som t.ex vill ha 35° för att hålla huset vid 20° när det är 0° ute (kurva 5)
Hur får man 90 C i en tank med en VP, så innehållet blir nog lite mindre.
7 timmar och 10 minuter
Teori rött, och verklighet blått: Vad är fel? Verkligheten avviker pga att avgiven effekt är inte 3kW, nätspänningen endast 220V/fas istf 240V
Sannolikt inte så lågt som 220V per fas, men närmare 230V är mer normalt än 240V.En avvikelse från teorin är såklart att värmeförlusten genom isoleringen inte är medtagen i den teoretiska beräkningen som Lexus gjorde.Har sedan inte alla elpatroner en viss nivå av positiv temperatur coefficient (PTC) på resistansen, som gör att effekten sjunker vid ökande temperatur?
He på dig bopakoster. Det med diskmedel gör att ytspänningen försvinner i vattnet, behövs inte mer än några centiliter på din volym. Sen talas det om att koka ur syret, Javisst går det med EL-patronen, du får ställa upp termostaten på max, tror det är ca 90 C som den är som max på. När tempen ökar i botten så blir det självcirk till toppen och det kan bli 95 C i den, nere så kommer det att fortsätta värma tills termostaten känner 90 C , vattnet kokar med små bubblor på elementet och dom kommer att med trycket återgå i vattnet. Du måste ha tanken trycklös så syret kan frigöra sig, med stigande tryck så ökar kokpunkten radikalt. Tänk värmekraftverk , där är vattnet min 110 C och ett tryck närmare 15 bar och vattnet blir inte till ånga förrän det lämnar munstycket mot turbinen. Då är det fart på ångan och farligt att vara i dess närhet. Skoluppgift att läsa här nedan , bara första stycket och inte frågorna längre ner, Som du ser så förångas inte vattnet p.g.a trycket. Sen har jag inte sett eller hårt att det kommer luftbubblor i en vattenkran från en VVB , det kan fräsa i den när tempen kommer upp en bra bit, men inget som kokar ur allt syre, det fordras nog lite mer än 3 KW patron ttps://www.pluggakuten.se/trad/hjalp-med-fragan-3/r
Det blev ett väldigt engagemang för att få så syrefattigt vatten som möjligt Då uppstår ju frågan: Om man ska tappa av sitt system för någon åtgärd, bör man pumpa över det gamla vatten i en tunna eller dunkar och återanvända det eller syresätts det direkt igen, när det kommer i kontakt med luften ?
Jag hittade ett par diagram om syres löslighet i vatten. Av det högra verkar det som att det räcker att värma till 60° för att syret ska försvinna, så varför "sägs det" då att man ska "koka" ur vattnet i värmekretsen?
När jag fyllt på mitt system har jag eldat tills allt vatten varit 80-90 grader så försvinner det mesta av luften men vet inte kanske 60 grader hade räckt.
................ Men trycket hade sjunkit från 1 till 0,8 i gårkväll, jag fyllde på och luftade alla ventiler igen. Ingen luft nånstans................................Jag grunnade länge på hur mycket vatten som måste läcka för att trycket ska sjunka med 0,2atm...men somnade ifrån den mödan.