Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥gor, igen...  (läst 6148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #15 skrivet: 23 februari 2012, 20:58:42 »
Var kvar på jobbet länge idag.
Den har bara kört 1 omgÃ¥ng med delta 7, och den blev kass pga VV-körning mitt i.  huvuddunk
Jag lät integralen stå kvar på -120.
Återkommer när jag haft en "ren" körning.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #16 skrivet: 23 februari 2012, 21:09:24 »
cool. i rent test-syfte kan det ju vara en idé att köra på 6. Ja menar så man märker om det ger någon skillnad. Men vi får se!!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #17 skrivet: 23 februari 2012, 21:17:23 »
Gick ner o ändrade till delta 6. ^-^
Integralen hade bara hunnit ner till -17, så det dröjer ett tag till...
(Vbf 31 mot bör 33)
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #18 skrivet: 23 februari 2012, 21:22:05 »
mm det blir nog bättre. Inte nödvändigtvis som långsiktig lösning men för att få något att jämföra med. Tyvärr kan det ta ett par körningar innan man får riktigt bra underlag då förändringar i den här typen av faktorer tar ett tag innan det stabiliserar sig.

Blir intressant om ett dygn eller så och se om du får någon temperaturförändring inomhus
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #19 skrivet: 24 februari 2012, 22:43:49 »
En ren körning efter en ren körning...
38 min till o 64 min frÃ¥n. Motsvarar 14 starter, ungefär hälften av vad vi började med. +2,5 ute. Ingen märkbar tempskillnad inne. Ungefär ett dygns körning med dessa inställningar. Fortfarande ungefär 40% till o 60%frÃ¥n, oavsett inställningar. TÃ¥l att tänkas pÃ¥.  ::)
Tänk om man hade loggat energiförbrukningen.
Hur många starter har ni andra vid den här tempen på ett ungefär?
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #20 skrivet: 26 februari 2012, 01:42:14 »
och sÃ¥ skulle du ju notera topp-tempen pÃ¥ framledningen vid slutet av körningen i förhÃ¥llande till bör-värdet   knUp

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #21 skrivet: 26 februari 2012, 10:33:33 »
 :-[
Topptemp VBf var 41(34)
Ute    +2,5
Kurva   40
Rum     19
Min Cp  40%
Inst. int -120
Det blev ju långa fina körningar (14/24t). Ingen märkbar tempändring inne. Känns som Optimum-funktionen höll koll på allt trots att delta var 6.
Hur är nu med R407C kondensering o så vid delta 6 kontra 8?
Har ställt  delta pÃ¥ 7 nu och kurva 39. Ska jobba borta i veckan sÃ¥ det fÃ¥r stÃ¥ sÃ¥ tills jag är hemma igen, om jag inte hinner pilla pÃ¥ ngt mer innan jag Ã¥ker...  :D
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nybörjarfrågor, igen...
« Svar #22 skrivet: 26 februari 2012, 11:32:20 »
Du för sannolikt inte någon direkt negativ konsekvens av att öka farten på CP med ett delta på 6 i stället för 7 eller 8. Det är liksom inom ramarna för rimliga värden så att säga. Däremot kan man ju tänka sig att ett givet radiatorsystem börjar strejka lite för att det går för fort. Typ att det låter onödigt mycket i rören och så vidare.

Man verkar som sagt få lite längre körningar med lägre delta genom att regleringen sker på framledningen och bygger på gradminuter. Personligen tycker jag att en ändring från delta 8 till delta 6 borde gett lite varmare inne om än lite. Utifrån ett löpande driftekonomiskt perspektiv bör det inte påverka någonting däremot kan det ju vara en fördel om man känner att man har för många starter.

Det intressanta är att utvärdera skillnaderna i att enbart jobba med ökning av gradminuterna för start kontra en kombination av förändring av flödet och startvärdet. När vi ökar farten kyler vi värmepumpen lite bättre och kan få lite intressantare driftförhållande. Men som sagt vi pratar om ytterst marginella effekter.

Det jag tycker är det som är relevant är att man är medveten om att förändringar av antalet starter också får en effekt i hur värmepumpen går. Att den spenderar längre tid ovanför bör där COP är något sämre, främst då genom att kompressorn drar mer el, i scroll-kompressor-fallet.

En annan intressant aspekt är ju att kurvan eller snarare bör-värdet är lite av ett rörligt begrepp. Olika inställnngar kan kräva olika kurva/bör-värde vid en given ute-temperatur även om temperaturen är likvärdig inne. Det innebär inte per automatik att man tjänar eller förlorar pengar i driften. Det är bara ett konstaterande att olika typer av styrning kan behöva "berätta" olika saker för värmepumpen för att uppnå ungefär samma resultat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!