Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AvstÃ¥nd F2120 och VVM320  (läst 2435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avstånd F2120 och VVM320
« skrivet: 27 mars 2018, 08:10:47 »
Hej!

Har haft ute 3 olika firmor för offert på luft/vatten installation.
Skulle behöva lite råd och erfarenheter från er. Där jag vill sätta utedelen gör att det blir ca 17-18 meter rör till innedelen. 2 av 3 firmor sa att det fungerar den sista sa att det kommer bli problem. Hur långt har ni mellan inne del och ytter del? Har ni med längre avstånd haft några problem pga av avståndet?
Mvh Christian
« Senast ändrad: 27 mars 2018, 08:40:02 av Crall »

HR 440

  • Gäst
HR 440
SV: Avstånd F2120 och VVM320
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2018, 11:02:26 »
Hej , jag rör i rör 25mmm isolerad LK slang 13,5 meter inga problem lite susning när pumpen gÃ¥r pÃ¥ max, men slangen   gÃ¥r mellan 2 källare sÃ¥ det hörs inte bostadsdelen annars mycket nöjd  8700 KWH sen den 19 maj i PiteÃ¥ den kallaste vintern pÃ¥ mycket länge nya radiatorer och en UKV 200 ,6 starter / dag 22 grader inne

Utloggad Crall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avstånd F2120 och VVM320
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2018, 14:14:08 »
Hej , jag rör i rör 25mmm isolerad LK slang 13,5 meter inga problem lite susning när pumpen gÃ¥r pÃ¥ max, men slangen   gÃ¥r mellan 2 källare sÃ¥ det hörs inte bostadsdelen annars mycket nöjd  8700 KWH sen den 19 maj i PiteÃ¥ den kallaste vintern pÃ¥ mycket länge nya radiatorer och en UKV 200 ,6 starter / dag 22 grader inne
Tack för input. Har nu pratat direkt med NIBE och deras rådgivare sa att det egentligen inte finns ett max avstånd, det är upp till installatören att se till att det är rätt tryck i ledningarna mellan innerdel och ytterdel. Så dom sa varken ja eller nej till 17 m. Så jag valde den lite dyrare offerten från ett större företag för att säkra upp att det finns ekonomi ifall det behövs åtgärdas i efterhand.

//Christian

Utloggad LKC10

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstånd F2120 och VVM320
« Svar #3 skrivet: 22 april 2018, 09:16:55 »
Tack för input. Har nu pratat direkt med NIBE och deras rådgivare sa att det egentligen inte finns ett max avstånd, det är upp till installatören att se till att det är rätt tryck i ledningarna mellan innerdel och ytterdel. Så dom sa varken ja eller nej till 17 m. Så jag valde den lite dyrare offerten från ett större företag för att säkra upp att det finns ekonomi ifall det behövs åtgärdas i efterhand.

//Christian

Fick samma svar när jag prata med dom här om veckan. Har samma bekymmer som dig att det blir långt avstånd mellan delarna 15-16m

Jag kommer köra på plusprisol 28mm mellan inne och utedel.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avstånd F2120 och VVM320
« Svar #4 skrivet: 25 april 2018, 21:17:02 »
Hej!

Har haft ute 3 olika firmor för offert på luft/vatten installation.
Skulle behöva lite råd och erfarenheter från er. Där jag vill sätta utedelen gör att det blir ca 17-18 meter rör till innedelen. 2 av 3 firmor sa att det fungerar den sista sa att det kommer bli problem. Hur långt har ni mellan inne del och ytter del? Har ni med längre avstånd haft några problem pga av avståndet?
Mvh Christian

vilken effekt har din 2120 ?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!