0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kompressorn höjer temperaturen ca 8-10 grader i mitt system.Det kalla returvattnet går in i VP:an, uppvärms, går så in i ack1 med en temperatur en grad eller två högre än framledningen. Samtidig går massa varmt vatten in i toppen av ack2.
Efter en tid blir vattnet i ack2 varmare. Då stiger temperaturen på vattnet in till VP:an. Temperaturen ut stiger också. Vattnet i ack1 börja bli väldigt varmt. Shunten tar vatten från bottnen av ack1, men här är vattnet inte mycket kallare. Lyckligtvis skall tempen i ack1 upp till bara 5 grader över framledningen. Mitt problem är inte att det blir för kallt i ack1, men att det blir för varmt och att framledningen vill vara 1-2 grader högre än bör-värdet i tiden kring kompressorstoppet.
har du dubbelt flöde från vp än från vb så blandar du ju kallt returvatten från radiator med varmt vatten från ack 2 så att det blir en medeltempdet är väl inte så mycket bättre än det är nu ?
du använder inte shunten längre (förutom att du styr var du ska ta vattnet ifrån)
Flödet i radiatorkretsen är ca halva av flödet kompressorpumpan ger.
Citat från: Avensis skrivet 01 mars 2007, 10:57:18Flödet i radiatorkretsen är ca halva av flödet kompressorpumpan ger.vad är det för fel på bilden ?
alltså får du en blandning av 10 l/min "kallt" vatten från radiatorreturen + 10 l/min varmt vatten från ack 2 = 20l/min ljummet vatten till kompressorn vid drift= samma som idag
Nej. Radiatorreturen er på max 10l/min. Normalt bara 6-8 l/min. Det kalla vattnet lägger sej i bottnen av ack2 utan att störa skiktning/orsaka omrörning. Samma mängd varmvatten går från toppen av ack2 vidare in i ack1.
det finns inget kallt vatten som går till ack 2 (vid drift), se flödespilarnatar det 30 sek nu för att förstöra skiktningen så tar det bara 1 minut i ditt fall innan ack 2 är jämnvarm
En värmepump på 7.5 kW borde arbeta med optimal deltaT vid ca 700-800 liter/timme, d.v.s. ca 12.5 liter/minut.Radiatorsystemets flöde är i de allra flesta fallen högre än så och i och med att returflödet tillförs botten av tanken så borde man i de allra flesta fallen inte få en för varm retur in i varma sidans värmeväxlare, skulle omrörningen i acktanken bli så stor p.g.a. ca 12.5 liter vatten/minut så skulle det vara lite konstigt.
Hej!Jag tar mig friheten att modifiera en av dina ideér.Jag tror på denna lösning men vill ha en ventil som säkerställer att flödet går rätt håll då kompressorn står, den öppnar då kompressorn startar och stänger då kompressorns står.Den extra acktanken blir då en lågtemptank.
kanske givaren ska sitta på din extra ack...