Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta ok?  (läst 4847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är detta ok?
« skrivet: 22 januari 2013, 19:20:18 »
Hej,
  Installerade en värmepump i höstas med 800 meter slang i marken. Pumpen är en Nibe 1245-8 som jag tycker gÃ¥r hela tiden och tyckte även elräkningen för december var i högsta laget, ca 3000kwh (inkl hushÃ¥llsel). När jag idag tittade pÃ¥ info pÃ¥ pannan ser jag att intemperaturen pÃ¥ köldmedel är 0,3 grader och ut är -2,3 grader, idag är det -6 garder utomhus. Är detta normalt?

Det är ca 20 grader i huset.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Är detta ok?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2013, 19:53:19 »
Hej,

Jag bor på andra sidan viken på samma breddgrad som dig och hade 1400kwh under december, men då fungerade inte systemet normalt. (denna månad ser jag ut att hamna på 1100kwh:) Ser nästan ut som om elstaven har gått mycket för dig om du skall komma upp i 3000kwh. Så något lurt är det nog. Hur har du kopplat varmvattenberederen till vp:n? Om du kunde sätta upp en logg från ett dygns körning vore det till hjälp.
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta ok?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2013, 19:55:41 »
2500 var det för december, sorry för det.

Hur gör jag för att skapa en dygnslog?
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Är detta ok?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2013, 20:03:08 »
Under skärmen på vp:n finns en lucka där det för dig står f1245, pilla loss den så hittar du en USB ingång. sätt in en USB sticka, då kommer det upp en USB-meny som du går in på. markera "aktivera loggning" och sätt intervallen på 1 min. Sen är det bara att vänta ett dygn. När du avslutar loggningen så går du in på samma meny och avmarkerar aktivera loggning, och väntar tills den tillåter dig ta ut stickan. kopiera innehållet i .log dokumentet till en excel-fil och ladda upp här på sidan.
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta ok?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2013, 20:28:22 »
Hej,
  USB inkopplat. Imorgon har jag alltsÃ¥ en logg.

Jag har valt värmekurva 6. Som sagt temperaturen i huset är helt ok. Huset är inte bra issolerat men det är heller ingen katastrof som jag märkt under de år med pellets. 3-glas fönster överallt förutom 3 små fönster i källaren.

Men som jag känner så går ju pumpen dygnet runt. Kan det vara något bör värde som är felsatt? Installerades ju i oktober och rörmockaren var duktig på rör men inte speciellt kunnig på själva pumpen. Så den går troligen på standardinställningar.

/Fredrik
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är detta ok?
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2013, 20:35:51 »
Lägg in en logg så får vi se det syns rätt bra i den hur vp går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är detta ok?
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2013, 20:43:05 »
Min 1245a drar ca 2 kw när kompressorn går vilket ger 2*24*30=1440kwh antingen har du rätt hög hushåls el eller så används elpatron en hel del men det syns i loggen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Är detta ok?
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2013, 08:58:59 »
En 8kw med 800m slang till 150kwm borde ju klara sig ganska långt utan spets.Källare?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta ok?
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2013, 22:25:55 »
Fick problem att få ut en logg. Fick prova med en annan usb-sticka. Men nu har jag en på ett antal timmar i alla fall. Ska fixa en ny logg inatt. Vad kan man se i loggen?

Skickar även med mina inställningar.

Jag har en källare med 3 element, där har jag dock bara runt 15-17 grader.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta ok?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2013, 23:28:54 »
Har ju även två givare, en ute och en inne(pannrummet). Tanken var i alla fall att innehavaren inte ska vara med i styrningen.
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta ok?
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2013, 18:21:25 »
Någon som kan utläsa något fel i denna logg?

Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är detta ok?
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2013, 18:34:11 »
Du har för liten skillnad mellan in ut ur vp så sänk farten på cirkulationspumpen tills skillnaden är ca 7 grader när kompressorn går. Det är läge värme du ska ändra läge ekonomi kan du ställa lite lägre eller lika som värme läge annars ser det ok ut. Pumpen går inte hela tiden när det är -12 grader så den klarar kallare utan elpatron. Tänker du ha innegivaren i pannrummet eller är det tillfälligt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta ok?
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2013, 19:17:25 »
Hej,
  Vilka parametrar är det du tittar pÃ¥ i loggen?

Antar det står i någon instruktion hur man säker hastigheten.

Vad menar du med läge värme och läge ekonomi? (sorry för alla dumma frågor)
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är detta ok?
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2013, 19:23:42 »
Bt2 är framledningen och Bt3 är returen och det bör skilja mellan 5-10 grader. Om du håller inne bakåt knappen i ca 10 sekunder kommer du till installatörs menyn och där kan man ändra farten på cp men kommer inte ihåg under vilken meny men det är lätt att hitta. Det finns 4 lägen på cp vv läge=farten när vp gör vv, värme läge =farten på cp när kompressorn går för värme och den man ställer diffen till ca 7 grader med, ekonomi läge =fortfarande värme när inte kompressorn går den kan man ställa lite lägre om man vill bara inte det blir för lågt så radiatorerna längst bort blir kalla, pool läge =hastigheten om man har pool.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FreddeUme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är detta ok?
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2013, 20:36:51 »
Ok, hittade en ny meny om jag höll in bakÃ¥tknappen (den menyn finns dock inte i de manualer som finns att ladda hem frÃ¥n Nibe).  >:(

Antar att det är "Värmebärarpumpshastighet" som jag ska ändra. Mina värden är idag:

mina värden:  VV 45 %
                    Värme 70%
                    Pool 70%
                    Ekonomi 70%

Ska jag minska Värme till 60% för att sen se om det blir skillnad på Bt2 och Bt3?
Hus utanför Umeå. 150 kvm. Två plan med källare. Golvärme på nedreplan och vanliga vattenradiatorer uppe. 800 meter markslinga och Nibe 1245-8 pump. Har en separat varmvattenberedare som är kopplad till pumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!