Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bosch Compress 6000 4,5-10LVM  (läst 1879 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

D Pålsson

  • Gäst
D Pålsson
Bosch Compress 6000 4,5-10LVM
« skrivet: 14 november 2019, 10:16:02 »
Hej,
Vi installerade bytte till en ny bergvärmepump i juli.
Sommaren var varm, så någon värme behövdes inte då.
I Sep åkte vi till utlandet kom hem i mitten av oktober, hade då 17 gr inomhus.
Installatören hade inte ställt in att det var radiatorer i vårt hus.

Eltillskottet var blockerat, men pumpen klarade inte av att få upp värmen i huset.
Så vi aktiverade eltillskottet. Huset är nu varmt igen. Men min undran är:
Utomhus är det bara minus 2 gr, och eltillskottet går. Ibland står det ”50%” ibland ”20%” på Tillskott. Är det normalt att elpatronen jobbar vid 0-gradig temp ute ?

Och en sak till: när jag kollar värmekurvan, den ser helt ”normal” ut, och ”backar” ut från denna inställning, så kommer det upp ” värmekurva för högt inställd”, men jag har sänkt den i flera omgångar, men får ändå upp att kurvan är för hög.

Hjälp mig!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 6000 4,5-10LVM
« Svar #1 skrivet: 14 november 2019, 10:30:58 »
Hej! Har dålig koll på Bosch värmepumpar men generellt skulle jag säga att den åtminstone borde klara ner till ca -5 celcius ute innan el-patronen ska behöva gå in om den är någorlunda korrekt dimensionerad. Var ungefär i landet står huset? Hur stort är det? När är det byggt? Vad var det för uppvärmningsskälla tidigare och dåvarande årsförbrukning? Vad ger nuvarande inställd värmekurva för framledningstemperatur i värmesystemet vid 0 celcius respektive -20 celcius? Vilken effekt är det på värmepumpen 4,5 LW/M eller 10 LW/M?
« Senast ändrad: 14 november 2019, 10:43:30 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

D Pålsson

  • Gäst
D Pålsson
SV: Bosch Compress 6000 4,5-10LVM
« Svar #2 skrivet: 14 november 2019, 14:52:08 »
Hej! Har dålig koll på Bosch värmepumpar men generellt skulle jag säga att den åtminstone borde klara ner till ca -5 celcius ute innan el-patronen ska behöva gå in om den är någorlunda korrekt dimensionerad. Var ungefär i landet står huset? Hur stort är det? När är det byggt? Vad var det för uppvärmningsskälla tidigare och dåvarande årsförbrukning? Vad ger nuvarande inställd värmekurva för framledningstemperatur i värmesystemet vid 0 celcius respektive -20 celcius? Vilken effekt är det på värmepumpen 4,5 LW/M eller 10 LW/M?

Vi hade en Thermia förut, den var 18 år. Vi tyckte att då den började gå på elpatron redan vid -12C så bytte vi till Bosch. Är dåligt insatt i hur en pump fungerar.
Hej! Har dålig koll på Bosch värmepumpar men generellt skulle jag säga att den åtminstone borde klara ner till ca -5 celcius ute innan el-patronen ska behöva gå in om den är någorlunda korrekt dimensionerad. Var ungefär i landet står huset? Hur stort är det? När är det byggt? Vad var det för uppvärmningsskälla tidigare och dåvarande årsförbrukning? Vad ger nuvarande inställd värmekurva för framledningstemperatur i värmesystemet vid 0 celcius respektive -20 celcius? Vilken effekt är det på värmepumpen 4,5 LW/M eller 10 LW/M?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bosch Compress 6000 4,5-10LVM
« Svar #3 skrivet: 14 november 2019, 14:59:10 »
Vad var det för effekt på den gamla Thermiapumpen? Vad är det för effekt på den nya pumpen? Bosch Compress 6000 4,5-10 LW/M är en serie pumpar med olika effekt. Det finns 4,5, 6, 8 och 10 kW att välja på om jag minns rätt.

Var ligger huset? Att det behövs elpatron vid -12 säger mycket lite om man inte vet var huset ligger.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 599
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!