Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig reda ut begreppen  (läst 5706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp mig reda ut begreppen
« skrivet: 27 oktober 2008, 00:13:55 »
Hej jag har nyligen installerat min Nibe 1235-6 och den producerar nu värme till hela kåken, underbart!
Jag kör med jordvärme och har bara kört i 3 veckor snart men ändå börjat pilla på lite inställningar och det är riktigt skoj!

Hur som helst så har jag inte rensat silarna än men ska göra det snart men jag funderar ändå hur jag ska tänka när det gäller fram och returledningstempen i huset.
Temperaturen ligger ganska stabil ute så jag passade på att göra följande test.
Just nu har jag en framledningstemp på ca 31grader och retur på 26 grader dvs diff på 5, dock har jag läst att det var bra att ligga på 6-7 graders diff så jag tänkte att jag kan testa att ställa ner hastigheten på värmepumpen, den stod på 3:an.
Tempen inomhus var då innan 21,6 ungefär, men efter att jag ställt ner pumpen till 2:an så sjönk inomhustempen till ca 21.1 vid samma framledningstemp. Dock så skiljer det fortfarande 5 grader på fram och retur vattnet. Någon som kan förklara detta? Är det så att man alltid har en massa skit i silarna från början och att flödet inte påverkas så mycket om jag ställer ner det.
Efetrsom tempen sjönk så känns det ju ineffektivt att köra pumpen på 2:an ifall differensen på tur och retur var densamma eller är det någon annan faktor jag bör ta med i beräkningen?

En annan fråga har jag också och den är att jag inte har förstått det grundläggande begreppet 0/35, betyder det vid 0grader för KB in/eller ut och 35 grader i framledning eller något liknande?
DT begreppet har jag förstått och att pumpen förmodligen får jobba mer ju högre uttemp den behöver köra med och därmmed att COP kanske blir lägre vid en högre framledningstemp, men kan någon vänlig själ förklara begreppet för mig.

Jag återkommer nog mer med någon dum optimeringsfråga senare men bidar min okunighet ett tag till tills jag läst lite mer på forumet.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2008, 07:26:49 »
Hej!
Sätt ner cirkpumpen till läge 1, men sen måste du gå över alla radiatorer och känna på dem så att de är varma upptill och lite ljummare nertill. Du måste vänta ett tag efter ändringen och VP:n måste ha gått en stund på radiatorvärmning.

Det jag misstänker är att du har "kortslutning" på någon radiator och då påverkas inte flödet över VP:n så mycket av cirkpumpens inställning men övriga radiatorer få sämre flöde med lägre fart på cirkpumpen. Den kostslutande radoiatorn måste då strypas in så att flödet styrs om till övriga radiatorer. (En radiator som kortsluter flödet är lika varm nertill som upptill)

0/35 är temp på KB-in/VB-ut.

DT är tempskillnaden mellan radiatorn och luften i rummet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2008, 20:12:25 »
Tack Carl! Det lät väldigt smart.
Jag kanske borde ha nämnt att jag har min pump i Garaget och har en 15meters kulvert in till huset som är ganska bra isolerad tror jag. Inne i huset har jag 10 radiatorer och en golvslinga på ca 45m 17mm. Ute i garaget har jag 5 radiatorer men har stängt av 3 av dessa och har 1 ganska öppen.
Jag inser isåfall att jag kanske borde ha skruvat ner samtliga radiatorer i garaget istället för att lämna ett nästan helt öppet och resten stängda, det kanske kan förklara att det blir kortslutet.
Inne i huset har jag alla öppna max på nedervåningen men strypt lite med termostaten på några på övervåningen.

Ok då ska jag gå och öppna alla igen och ställa ner cirkulationen till 1.

Jag antar att jag då ska gå och känna såsom du sa på alla radiatorer och kolla om det är något som är varmt ända uppifrån och ner och då strypa denna med flödesskruven eller vad det nu kan tänkas heta. Är detta rätt tänkt?
För visst vill man köra med så lågt flöde som möjligt för att få en differens som är 6-7 grader.

Att det blev kallare i huset då skulle kanske kunna förklaras med att det är radiatorerna eller golvvärmen som kortsluter systemet.
Överallt har jag kört med 22mm kopparör till alla knutpunkter och fram till radiatorerna 15mm.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2008, 08:47:00 »
Jepp, rätt tänkt att ha alla radiatorer lite öppna istället för en fullt öppen, VP:n ska dessutom ha så mycket vatten som möjligt att jobba mot.

Har du moderna danfoss-termostater så kan man ställa flödet på radiatorn på metallringen på kopplet. Däremot bör man undvika att reglera med termostaterna eftersom flödet då kommer att variera.

Om någon radiator är kall nertill så har den för lite flöde.

Har golvvärmen någon form av bypass så bör denna stängas, termostaterna ska vara öppna eller bortmonterade och värmen ställs in med shunten samt fast instrypning på varje slinga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2008, 10:20:21 »
Ok, provade igår att köra på lägsta hastighet och upptäckte att ett av radiatorerna ute i garaget var varmt ända uppifrån och ner.
Radiatorerna inne i huset var dock bara varma till hälften ungefär.
Så då ska jag alltså köra med alla öppna och strypa i kopplet tills alla är lika varma om jag förstår det rätt.
Differensen blev efter omställning 7,5 grader på läge 1 och inne tempen steg till ca 22.4 grader.

Är det vanligt att bara halva radiatorn är varm eller, blev lite orolig när du skrev att radiatorerna har för lite flöde om de är kalla nedtill?

Om det är så att Radiatorerna ska vara helt varma så måste jag ju ställa upp pumpen till 3:an igen antar jag men då kommer ju differensen att sjunka igen kanske... fast det är ju förstås inte säkert eftersom jag nog hade felställda radiatorer i garaget.

Så om nu alla ska vara varma så kan jag använda läge 1 på pumpen för att se var "kall nivån" går på radiatorerna och jämföra dessa antar jag och sedan ställa in alla i kopplet. Sen kan jag öka läget på pumpen till två och se om alla blir varma ända uppifrån och ner. är det rätt sätt att gå till väga?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2008, 09:59:21 »
Differensen blev efter omställning 7,5 grader på läge 1 och inne tempen steg till ca 22.4 grader.

 Thumbsup

Citera
Är det vanligt att bara halva radiatorn är varm eller, blev lite orolig när du skrev att radiatorerna har för lite flöde om de är kalla nedtill?

Det där beror på framledningstemp, har alla radiatorer ungefär samma temp nertill och tempdiffen är 7,5 ºC så är det helt perfekt.

Så här års brukar mina radiatorer vara rätt kalla nertill eftersom framledningen ligger runt 25-28 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2008, 22:02:21 »
Så här års brukar mina radiatorer vara rätt kalla nertill eftersom framledningen ligger runt 25-28 ºC.

Är det inte så att radiatorerna blir lite varmare än så när VP går? Det finns väl ingen konstant framledningstemp när man kör flytande kondensering, utan tempen stiger hela tiden tills VP slår av, för att sedan sjunka igen?

Bara när det är riktigt kallt och VP går hela tiden är väl framledningstempen konstant?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2008, 09:07:10 »
Carl menar nog börvärdet.
Men det stämmer ganska bra med vad jag börja få nu, Tack Carl för all hjälp.
Jag for och köpte en Ir temp http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55533336 så nu har jag mätt skillnaderna och ställt ner flödet på några radiatorer.
När man menar att Radiatorerna på nedervåningen ska vara fullt öppna, visst menar man då att man ska ha dem fullt öppna på termostaten? för jag har ju strypt två st väldigt lite men har ändå "vredet" på max.

Är det någon som vet om det är bättre eller sämre att köra på tex kurva 7 med minus 3 jämfört att köra med kurva 6 med noll på parallellförskjutningen.

Jag har en platta i hallen som är ca 15m2 denna har nu tempen 26 grader, om jag mäter tempen på ytan, är det ok eftrsom den då fungerar som ett element?
Skillnad på tur och retur ligger här på bara 3.5 grader och skillnaden på tur och retur för radiatorerna ligger på 7grader.
Jag kör cirkulationspumpen för denna slinga på lägsta hastighet men jag gör kanske strypa slingan något? jag har manuell strypning på denna slinga men pumpen styr shunten till den (nibe 1235-6)
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2008, 09:47:14 »
Jepp, termostaterna ska vara öppna, strypning ställer man med vred eller annan fast instrypning.

Vilken kurva och förskjutning du ska ha får du testa fram, det tar en vinter innan man hittar rätt, framledningstemp ska ju stämma för alla utetemperaturer. Om man ändå har svårt att få jämn temp inne så skaffa en rumsgivare.

Har golvvärmen en egen cirkpump?
I så fall är det helt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2008, 10:10:14 »
Ah, ok, kanske kör på 6:an då nu och ställer upp till 7:an i vinter ifall det blir för kallt.

Jo golvvärmen har en egen cirkpump, det är ett esv21 paket jag köpte till pumpen så att själva VP ska kunna styra shunten och pumpen också.
Golvvärmen kanske jag ska ha fullt öppen då eftersom den har en egen cirkpump.
Det som stör mig lite är dock att pumpen ju styr golvvärmen och att diffen bara är 3.5 grader på tur och retur, shunten tycker jag nästan förjämnan är öppen, lite stängs den ibland så att vattnet cirkulerar runt i bara plattan men oftast så går ju vattnet bara in i plattan och ut på retursystemet och om det oftast är så så fungerar väl plattan som ett stort element som bara släpper igenom vattnet? dvs på samma sätt som om jag skulle ha ett gigantiskt element med en egen cirkpump men vattnet som komemr tillbaka är ju då mycket varmare än från en radiator eftersom diffen är mycket mindre. Tänker jag fel här eller bör jag strypa slingan så att diffen blir samma som för Radiatorerna, dvs 7 grader, eller ska jag köra slingan fullt öppen och ställa ner kurvan för golvvärmen på pumpen så att den blir lägre?

Vet faktiskt inte hur jag ska tänka när det gäller plattan, jag kanske bara ska bry mig om vilken temp den har eftersom den kanske inte funkar likadant som en radiator utan ska ha mycket mindre diff på tur och retur för annars skulle väl delar av plattan kännas kall. Vad ska diffen på tur och retur på en golvslinga vara ungefär. När du Carl sa att allting var bra för golvvslingan menade du då att diffen normalt ska vara 3-4 grader? och att en temp på 3-4 grader över rumstemp också är normalt?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2008, 10:36:24 »
Du vill antagligen ha så jämn temp som möjligt på din platta, stryper du där blir den ojämn.

Det du kan göra är att ställa ner temperaturen på kurva 2, annars kan plattan bli väldans varm när det blir kallt ute.

Fast det verkar inte som att den låga tempdiffen på din platta stör särskillt mycket eftersom tempdiffen över din VP är OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2008, 12:45:10 »
Ok, nu känns det varmt i en nyägare hjärta, börjar få lite grepp om det här nu.

Brukar man köra på autoläget på pumpen för årstiderna tänkte jag, jag kör nu på vår/vinter läget och det läget kör ju helt utan tillsats av el. Är det på något sätt skadligt att köra på detta läge på vintern också? eller blir det bara kallt i huset vissa kalla dagar?

Jag har ju vedspis och kakelugn så jag tänkte att ifall jag kör på det läget så kan jag väl elda de dagar det blir kallt om man förstås inte är bortrest. Ifall det nu inte är skadligt för pumpen att måsta jobba tokmycket när det är kallt. Tänkte att den kanske slår av sig helt ifall det tex blir för kallt i marken eller liknande ifall den får köra för hårt?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2008, 11:41:54 »
Det är många som kör sin VP på vår/höst-läge vintern genom, fast reser man bort några dagar är det klokt att akivera vinterläget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig reda ut begreppen
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2008, 22:24:02 »
Ok, tack för allt Carl. Håller på att trimma för fullt nu :-)
Snön börjar lägga sig nu och tempen ute är under nollstrecket så det här blir intressant!

mvh /Tobias
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!