Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hysteres pÃ¥ invest lve09  (läst 8543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Hysteres på invest lve09
« Svar #15 skrivet: 13 februari 2015, 22:55:49 »
Du får ursäkta! Såg nu hur otydlig jag var i senaste inlägget!
I MODE kylning så kyler den som den ska.
Och jag har bott här i huset i sex månader :)
Så det är i MODE Värme och Tappvatten som det inte blir någon skillnad på vp:ns gång.

Kan man endast montera motståndet utan relä?
Om man kan leva med att den velar (ja nej ja nej)
Det är inte så stort problem hemma hos mig.
Får jag samma resultat på hysteresen då?
Jo, ok. Den är inte totalt blockerad då. Tror dock fortfarande att du har nåt grundläggande fel på styret. Inre styrkortet på de här maskinerna är i allmänhet inte särskilt dyrt (vet ärligt sagt inte just med Invest, nån som bytt?) och du kan byta det själv utan problem om du går metodiskt tillväga. Promen i sig kostar inte heller många kronor om problemet skulle råka vara där.

Är det du som köpt pumpen? Frågar närmast med tanke på att be säljaren om support. Brukar inte vara nåt större problem att få reservdelar då man beskriver symptomen, i synnerhet om man kan byta dem själv, många gånger är det svårare att få servicekille på plats i särskilt om säljaren ska stå för kostnaderna. Har köpt ett dylikt kort till ES:n, kan titta i eposten vad det kostade. Borde vara mycket långt identiskt med Investen. Eventuellt skiljer softan en del.

Om du vill justera hysteresen behöver du minimi ett relä med bytande spetsar, ett vanligt industrirelä går utmärkt. Om du enbart lägger motståndet i serie med ena ledaren på NTC motståndet så kommer du endast att paralellförskjuta den temperatur styret känner av, i det här fallet mot det kallare. Hysteresen blir dock inte bredare för det. Har som jag tidigare sa inte provat utan tidsrelä men åtminstone i teorin ska det funka utan. Du behöver då ett lämpligt relä och passligt motstånd.

Om jag har tid i nåt skede ska jag rita upp kopplingen. Är mycket lätt kopplat, svårare att beskriva i ord.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!