Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur balansera värmesystemet?  (läst 4146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur balansera värmesystemet?
« skrivet: 23 december 2009, 16:43:53 »
Hej

Är det någon som har tips om hur man lämpligast kan balansera sina värmeslingor? Har idag två parallella grupper. Den första gruppen består av tot 5 slingor på en fördelare och drivs av en sep. cirk.pump. och till denna grupp är det monterat en bypass (samma dim. som både till/från-rör). Den andra gruppen (som jag lade till systemet för 1,5-2 år sen) består av 2 slingor inkopplade via en LK Minishunt M60. Har jättesvårt att få jämn temp i båda grupperna samtidigt. Antingen går all värme ut i ena eller så går det ut i den andra, eller så blir det inte varmt i nå'n av dom. Har labbat med pumphastigheter och strypningar men det känns som jag skjuter ifrån höften hela tiden.

Drog med en gif-bild pÃ¥ hur systemet ser ut för den som orkar sätta sig i det.  :,v(
Ang. by-passen till den första gruppen så känns denna koppling märklig. Vad hindrar att för varmt vatten skickas ut till golvslingorna, ska by-passen sköta det självt? Tveksamt om de funkar....vad händer när tillskottselen går in och dunkar upp tempen i 60 deg? Dessutom så kan jag ju inte med denna konstruktion enkelt justera flödet till denna grupp (i förhållande till den andra gruppen som använder LK minishunten)
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur balansera värmesystemet?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2009, 19:19:33 »
Rent allmänt så ska du aldrig skicka ut 60 ºC vatten i ditt system, du bör begränsa max framledning till 40 ºC. Sen så bör du undvika att styra värmen med termostaterna utan ha dessa fullt öppna och styra värmen inne endast med kurva och finjustering på VP:n.

Sen mÃ¥ste du ha tÃ¥lamod när du justerar in alla slingor, golvvärmen till bostaden justeras pÃ¥ varje slingas returventil sÃ¥ att returerna blir ungefär lika varma. Din LK Minishunt borde ocksÃ¥ ha en justerventil där du kan justera. Men detta kommer ta tid, varje ändring tar ungefär ett dygn innan läget stabilicerats, sÃ¥ nu har du att göra i vinter.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur balansera värmesystemet?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2009, 22:38:01 »
Rent allmänt så ska du aldrig skicka ut 60 ºC vatten i ditt system, du bör begränsa max framledning till 40 ºC. Sen så bör du undvika att styra värmen med termostaterna utan ha dessa fullt öppna och styra värmen inne endast med kurva och finjustering på VP:n.

Sen mÃ¥ste du ha tÃ¥lamod när du justerar in alla slingor, golvvärmen till bostaden justeras pÃ¥ varje slingas returventil sÃ¥ att returerna blir ungefär lika varma. Din LK Minishunt borde ocksÃ¥ ha en justerventil där du kan justera. Men detta kommer ta tid, varje ändring tar ungefär ett dygn innan läget stabilicerats, sÃ¥ nu har du att göra i vinter.  :)

Precis..de va det jag kände var tveksamt. Hur fixar by-passen att ensamt "hålla koll" på att det inte går ut för varmt vatten enbart genom att blanda ut invatten med utvatten...??? Känns som jag saknar en termostatventil el likn. Vad det gäller rumsgivarna så har jag kopplat ur dom sen en tid tillbaka, då dom mest stökade till det hela.

Fråga1: Är det skillnad att justera på varje slingas in-ventil jämfört med returventilen?
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur balansera värmesystemet?
« Svar #3 skrivet: 24 december 2009, 21:15:21 »
Max framledning ställer du in på VP:n.

Du kan justera på in-ventlen på slingorna om det är enklare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur balansera värmesystemet?
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2010, 22:06:50 »
Hej

HÃ¥ller pÃ¥ för fullt med injustering av mina golvslingor....ett jädrans skruvande  ;).. snorsvÃ¥rt att fÃ¥ till samma returtemp pÃ¥ samtliga 5+2 slingor.
Efter "learn-by-doing-metoden" tolkar det som att ju mer jag stryper desto svalare blir returvattnet...dvs desto större temp-diff på IN/UT....men samtidigt verkar det som att ju mer man stryper desto lägre in-temp..??? Verkar som att varmvatten då föredrar att passera genom de slingor som förtillfället är mer "öppna". Om min teori stämmer så motverkar detta en ökad temp-diff, samtidigt som att justering av en slinga direkt påverkar alla de andra slingornas IN/UT temp.

Frågor:
1. Nå'n som har några användbara erfarenheter kring ovanstående resonemang som kan hjälpa mig?
2. Vad ska en lämplig temp-diff vara mellan IN/UT?
3. Vad är det mest optimala driftsätt för en VP, sett ur bÃ¥de ekonomisk och funktionsmässig synvinkel? MÃ¥nga start/stopp som ger enskilt korta driftider eller sÃ¥ fÃ¥ start/stopp som möjligt som ger enskilt lÃ¥nga drifttider? Bästa hade givetvis vart om VP inte gick alls och det ändÃ¥ var varmt i huset  ;D
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!