Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: handhavande fel??  (läst 1967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tisa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
handhavande fel??
« skrivet: 26 november 2010, 16:19:20 »
hejsan

Har en Qheat 630 monterad i en plansvilla på 103 kvadrat, har en öppen planlösning,pumpen sitter monterad i hallen,nu till min fråga,har pumpen inställd på 23 grader fläkt på auto och jag hadde en inne temp på ca 18 grader nu när jag kom hem från jobbet och det va ca -10 ute,in min lilla värld så tycker jag att det borde va varmare än 18 grader när man kommer hem,och jag har gjort rent alla fillter nyligen,och tätningen genom väggen verkar okej,pumpen är bara ett år gamal,hadde inge minne av att den höll på så här i fjol,har även provat att ha fläkten på läget 3 av 4 men har fortfarande 18 grader inne,men när jag håller handen framför så blåser det varmt, kanske pumpen är underdim? eller jag som gör nå fel? eller ska man hjälpa till med några element.
tacksam för svar mathias

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: handhavande fel??
« Svar #1 skrivet: 26 november 2010, 17:59:24 »
Din värmepump klarar nog helt enkelt inte att värma hela huset på egen hand när det är -10 och blåser ute, starta ett eller ett par radiatorer i de kallaste rummen så värmepumpen får lite avlastning.
Glöm inte stänga av dem när det blir varmare ute igen.

Om ingen är hemma på dagarna kan du låta värmepumpen på med max fläkthastighet dagtid, då ger den lite högre uteffekt och får bättre COP, när du är hemma kanske du inte vill att den skall blåsa riktigt så mycket, och då kan du dra ned fläkthastigheten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: handhavande fel??
« Svar #2 skrivet: 26 november 2010, 18:26:21 »
Enig med Rickard Thumbsup
Kjør full viftehastighet når du ikke er hjemme... Autofunksjonen er IKKE alltid best under alle forhold!
Jeg bruker å si til kundene at de får stille opp hastigheten på viften til det er et akseptabelt støynivå...

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad dowax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: handhavande fel??
« Svar #3 skrivet: 26 november 2010, 19:11:50 »
kan bara hÃ¥lla med. Har dock en pump som ej klarar av husets dimision men vi ställer upp tempen pÃ¥  tex 26 grader och sen full fläkt. Men dÃ¥ ingen rör sig i huset sÃ¥ blir det sämre värmeförflyttning tycker jag. Blir nog en ny pump till sommaren och den gamla pÃ¥ garaget. Har själv en fa25vah pÃ¥ 130kvm. kör nu element i vissa utrymmen tec badrum sovrum till barnen.

Mvh Daniel
Bor i Vindeln, enplans 127kvadrat. Luftvärmepum Fa25vah och några elradiatorer för att få behaglig komfort.

Utloggad Apeltorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: handhavande fel??
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 09:49:48 »
Varför inte pröva att öka värmen på pumpen, och sen se till att du får ett bra luftflöde med hjälp av en takfläkt? vet en kille med suteränghus som värmde hela villan på såvis. han hade visseligen en Panasonic 9, men han vara väldigt nöjd med den ökade värmespridningen mad hjälp av takfläkten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!