Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: oseriös installation av certifierad montör.  (läst 3707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
oseriös installation av certifierad montör.
« skrivet: 21 januari 2007, 02:16:58 »
min mor som bor 25 mil från mig kom i höstas och frågade om jag kunde montera nytt värmesystem hos henne.
på grund av tidsbrist ,så avböjde jag och hon skulle välja en lokal installatör.
hon visade efter ett par veckor upp ett par offerter och hon var själv lite mer förtjust i en av dessa som innefattade en NIBE 2010-8 samt vvm240, offerten såg bra ut så hon valde denna installatör.han var SVEP-certifierad samt hade nåt incert-cert han annonserade med. efter ett par veckor så ringde hon upp och sa att installationen var klar, den gick ofta samt placeringen var hon inte riktigt nöjd med.
jag åkte dit veckan efter, och döm om min förvåning när jag fick se installationen.
pumpen var placerad på ALTANEN där mor sitter o fikar, lite fint lutande samt snett i förhållande till resten av altanen.kabeln ser ut som GOLDEN GATE! en klämma i källarväggen där den kommer ut, och nästa ände i arbetsbrytaren/regnmätaren (in i ovankant utan dragavlastning eller tätning) på altanen. kopparrören lyser så fint mellan den sporadiska isoleringen, samt anliggningsgivarna synliga utomhus.i pannrummet ser det lika fint ut, matarkablar uppknutna i bef vattenrör med "hängmatte-stil" , inga dränagerör, inga effektvakter,ingen isolering,inga avstängningskranar, mm mm
inställd att producera 69 ºC vatten med 50 ºC som max framledning.samt cirkpumpar på fullt mm. mm
värst av allt, inte ett enda papper var lämnat.
jag ringer upp installatören även om det var helg och vill ha ett möte för genomgång av installationen,han var inte intresserad av att avtala detta i samband med veckoslut/start då jag kunde befinna mig på orten. jag förklarade att jag tänkte skicka ett protokoll där jag skrev ner det jag ville diskutera, vilket jag även gorde,samt krävde att han skulle återkomma för diskussion.
efter tre veckors tystnad så ringde jag upp för att verifiera att han verkligen fått brevet,och visst hade han det. efter lite meningslöst motstånd förstod han att anl inte skulle klara en opartisk bes.
nya löften, han skulle omedelbart börja fixa med dokumentation samt igångkörning/injustering. samt fortlöpande åtgärda bristerna. pg,a hög belastning kunde han inte ta vissa saker innan mellandagarna, men senast då skulle allt fixas!
nu är det snart februari, och mor har vare sig hört av honom eller några papper. hon har försökt kontakta honom, men han har huvudet djupt ner i sanden. knUp knUp knUp knUp

är det fler som råkat ut för oseriösa lycksökare eller??
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: oseriös installation av certifierad montör.
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2007, 09:39:31 »
Skrämmande, kontakta kommunens konsumentrådgivare och be dem hjälpa dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: oseriös installation av certifierad montör.
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2007, 12:16:12 »
det är bäst att ni ligger på för sånna installatörer brukar inte finnas kvar så länge :(

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: oseriös installation av certifierad montör.
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2007, 14:13:02 »
mor min tog kontakt med konsumentrådgivaren som tog kontakt med installatören.
han bestred inga av de punkter som fanns i protokollet samt lovade åtgärda allt innan sista veckan i januari, anser jag vara idag såvida han inte avsåg ett annat år !!
mor min har inte vare sig hört ett ljud eller sett något av honom ännu.
jag kommer att råda henne att ringa tillbaka till konsumentrådgivaren imorgon !
fortsättning följer tydligen !
mvh ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: oseriös installation av certifierad montör.
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2007, 19:27:32 »
Ja man blir ju mörkrädd.
Jag skulle också ringa och höra med SVEP om han är certifierad.

Nästa steg är väl att du  a:gl och nÃ¥gra vänner  knUp knUp knUp Ã¥ker dit och hälsar pÃ¥  :D
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad muddy_waters

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västmanland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: oseriös installation av certifierad montör.
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2007, 07:14:38 »
sÃ¥nt blir man sÃ¥ jävla förbannad pÃ¥!! han räknade säkert med att hon inte skulle klaga  fiR: man fÃ¥r verkligen hoppas att ryktet sprider sig pÃ¥ orten sÃ¥ inte fler blir lurade
~220 kvm byggt 79, Installerat Nibe 2020-8, vvm300 2007-01-24, handöl 10 T braskamin, FTX, förbrukning (före vp, med nibe evc från 1979 och sanyo inverter lvp) 26000 kwh

aktuell förbrukning = ? än så länge :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: oseriös installation av certifierad montör.
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2007, 08:22:01 »
Tyvärr verkar det vara så att äldre kvinnor ofta råkar ut för att bli lurade i samband med affärer. Det verkar som om motparten kallt räknar med att de inte kan bedöma vad som är rimligt pris. Har hört talas om två nyblivna änkor som sålt hus till underpris. I ena fallet var köparen fräck nog att efter köpet kräva och få reparation av saker som var normal förslitning och som det skulle ha varit köparens sak att åtgärda.

Rätt åt sådana personer när det dyker upp någon anhörig med skinn på näsan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JTX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KW-hunter som dom flesta pÃ¥ Forumet.
SV: oseriös installation av certifierad montör.
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2007, 23:43:10 »
Firman som installerade hemma hos mig,sa att om jag skulle ha några problem med anläggningen så var det nu bara att ringa till nibe direkt. Sc:,h
Vart lite förundrad över detta uttalande.

Men har inte ångrat detta en sekund när det har var något fel,för att nibes kundsupport har skött allt helt ok Thumbsup.
Dom har lyssnat förklarat och har det varit ett fel så har dom skickat folk för att laga. :)

För att det verkar precis som att nu var allt klart och installerat,så skulle det bli problem så var det inte deras beskymmer längre.
Det känndes ju sådär :-[
Nibe 2010-8 dockad till vvm 240.
Installerade maj-05.
Installerat Energi-glas (Nedre våning) jun-04
(Övre våning) jan-06
1,5 plan 170 kvm golvyta.
2 mil söder om stockholm.

Årsförbrukning 2004 med elpanna ca: 29,000 kw.
Hushålls el ca:5,000 kw = 24,000 kw uppvärmning.

Årsförbrukning 2005 med tidigare elpanna ca: 25,000 kw (första 6 mån med trasig elpanna,som brassa på för fullt) 6 mån med LVP.
Hushålls el ca:5,000 kw = 20,000 kw uppvärmning.

Årsförbrukning 2006 ca:16,500 kw (beräknad från installation).
Siktar lägre,med optimal inställning.
Hushålls el ca:5,000 kw = 11,500 kw uppvärmning.

Årsförbrukning 2007 ca:13,500 kw.
Hushålls el ca:5,000 kw = 8,500 kw uppvärmning.

Årsförbrukning 2008 ca:15,000 kw.
Tillökning i hushållet med 2 mindre
Hushålls el ca:6,500 kw = 8,500 kw uppvärmning.

Årsförbrukning 2009 ca:16,100 kw.
Hushålls el ca:6,500 kw = 9,600 kw uppvärmning.

Årsförbrukning 2010 ca:20,800 kw.
Kall vinter!
Hushålls el ca:6,500 kw = 14,300 kw uppvärmning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!