Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Acetec pd250 avfuktar dåligt  (läst 4300 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Acetec pd250 avfuktar dåligt
« skrivet: 21 september 2018, 13:35:36 »
Jag har 90kvm källare med kondensavfuktare som går hela tiden plus 3 frånluftsdon flvp och håller 47% konstant i sommar och 50 kvm krypgrund krypgrundsisolerat med acetec 250. Jag har satt acetec på 45 rel fuktighet så den går hela tiden eftersom jag håller ca 65% över augusti och velat prova hur lågt jag kan komma. Det är stängt mellan utrymmena men finns en dörr emellan. Om jag öppnar den går rel fuktighett i krypgrund ned till ca 59% i augusti och tom. 49% i juni när det var så torrt. Mäter jag torrluften i torrluftslangen på pd250 med probe så är den samma rel ungefär som det är i krypgrunden. Stänger jag av pd250 och har dörren öppen går fuktigheten inte upp så många % men tempen går ned 3 grader så då borde rel ökat mer.

Funkar min PD 250?

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acetec pd250 avfuktar dåligt
« Svar #1 skrivet: 26 september 2018, 22:30:31 »
Jag har 90kvm källare med kondensavfuktare som går hela tiden plus 3 frånluftsdon flvp och håller 47% konstant i sommar och 50 kvm krypgrund krypgrundsisolerat med acetec 250. Jag har satt acetec på 45 rel fuktighet så den går hela tiden eftersom jag håller ca 65% över augusti och velat prova hur lågt jag kan komma. Det är stängt mellan utrymmena men finns en dörr emellan. Om jag öppnar den går rel fuktighett i krypgrund ned till ca 59% i augusti och tom. 49% i juni när det var så torrt. Mäter jag torrluften i torrluftslangen på pd250 med probe så är den samma rel ungefär som det är i krypgrunden. Stänger jag av pd250 och har dörren öppen går fuktigheten inte upp så många % men tempen går ned 3 grader så då borde rel ökat mer.

Funkar min PD 250?

Du ska kunna mäta med en termometer i utblåset, och då se att tempen stiger rejält efter några minuter när den avfuktar och sedan återgår till en lägre temp igen.

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acetec pd250 avfuktar dåligt
« Svar #2 skrivet: 27 september 2018, 20:18:33 »
Mätte nu precis och efter avfuktning går den upp i temp till 32grader med 29% rel fuktighet. Efter cirka en minut var det 26 grader med 42% och så fortsätter det att dala tills nästa cykel. Mätt 30 cm in i slutet på 7m torrluftsslang. På acetec display står det 22 grader 56%. Min fuktmätare säger 22.5 grader med 54% 1 meter brevid acetec. Omräknat i samma temperatur är torrluften fuktigare?

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acetec pd250 avfuktar dåligt
« Svar #3 skrivet: 10 november 2018, 18:48:17 »
Stängt av acetec helt idag och köpt en billig kondensavfuktare för 1400 på clas ohlsson den drar 270 watt enligt separat mätare och efter 8 timmar gått från 58 till 52 rel fuktighet. Plus att det regnar ute.

Någon mer som kan mäta sin acetec hur mycket den faktiskt avfuktar?


Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acetec pd250 avfuktar dåligt
« Svar #4 skrivet: 10 april 2019, 08:05:43 »
Ämnet kanske är passé men ändå.

Jag har haft några problem med min pd250 under dom 13år som den varit i bruk vilket resulterade i dålig avfuktning.

Värmeelementen hade gått sönder en gång så den inte kunde torka ur sorotionsblocket som den skulle.
Dom nya elementen gav a någon anledning inte samma mängd värme som dom gamla. Kontaktade tillverkaren och fick till svar att det kunde vara så ibland och man kunde ”trimma” dom genom att öka luftflödet igenom för att få dom att avge mer effekt.
I anslutningen till utblåset satt det en strypning som kunde tas bort för att få mer flöde. Denna tog jag bort och effekten ökade.

Sedan har växelmotorn gått sönder en gång vilket också gjorde att den inte fungerade som den skulle.

Även själva spjället som sitter på växelmotorn har också gått sönder en gång varpå jag gjorde ett nytt i aluminium istället för det i plast.

Har inte kollat hur mycket den faktiskt avfuktar men den är inställd på 60% och just nu visar givarna jag har ca55%.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acetec pd250 avfuktar dåligt
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2020, 09:59:37 »
Trimma avfuktare låter intressant. Min pd250 har jag satt en stos på för att suga processluft ur en oåtkomlig del av krypgrunden med mycket fukt. Kanske det finns lite effekt/ekonomi i att förstärka det flödet med en fläkt?

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acetec pd250 avfuktar dåligt
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2020, 11:22:12 »
Har snarlika problem med min pd250. Har mätt under en period med en Tellus-sensor och upptäckte av en slump följande:



Normalt värmer avfuktaren luften från ca 18 i krypgrunden till 28-30, det verkar vars för lite. Under en kort period gick den dock för fullt och gav 43.

Är det ett värmeelement som glappar?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Acetec pd250 avfuktar dåligt
« Svar #7 skrivet: 17 september 2020, 16:28:48 »
Varför kontaktar ni inte leverantören? Har själv en 250 sedan 4 år, helnöjd.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acetec pd250 avfuktar dåligt
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2020, 22:51:52 »
Trimma avfuktare låter intressant. Min pd250 har jag satt en stos på för att suga processluft ur en oåtkomlig del av krypgrunden med mycket fukt. Kanske det finns lite effekt/ekonomi i att förstärka det flödet med en fläkt?

Någon extra fläkt ska inte behövas. Jag har luftlkanaler till varje utrymme i krypgrunden.

Den strypningen som man kan ta bort hittar man när man lossar den lilla slangen från enheten så ser man den direkt. Ser ut som en bit rörisolering som är limmad i hålet.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Acetec pd250 avfuktar dåligt
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2021, 13:28:14 »
När avfuktaren fungerar dåligt då är det oftast fel med PTC värme element i avfukatren. Det är lätt att byta. Det tar 30 min bara. Jag har skrivit om detta tidigare. Min ACETEC har fungerat bra efter element byte för några år sedan.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!