Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med tryckströmbrytare  (läst 6398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
Problem med tryckströmbrytare
« skrivet: 18 januari 2010, 17:47:13 »
Utan kranvatten i helgen. Attan is i rören. Av historiska skäl har jag en ganska lång vattenledning via hydrofortank i ladugården så det blev många element på olika platser. Men inget hjälpte. Till slut tog jag mig ner till ejektorpumpen som sitter väldigt illa till utomhus nersänkt i en murad grop men isolerad. Det visar sig till slut att det är tryckströmbrytaren som kärvar.
Så här ser den ut (kanske inte samma tillverkare dock).
http://www.vvs-boden.se/product_thumb.php?img=images/impel_tbe_3.jpg&w=221&h=229

Kan man motionera / smörja / lea upp den på något vis? Vill helst inte ge mig på att byta den nu när det är så kallt, i fall jag skulle klanta mig på något sätt.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Problem med tryckströmbrytare
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2010, 18:07:20 »
Prova och smörj, men jag har aldrig varit med om att dom börjar fungera när dom en gång pajjat.
Du kan ju alltid trycka ner kontaktstycket och köra upp trycket manuellt så du får lite vatten iallafall...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Problem med tryckströmbrytare
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2010, 21:51:09 »
Prova och smörj, men jag har aldrig varit med om att dom börjar fungera när dom en gång pajjat.
Du kan ju alltid trycka ner kontaktstycket och köra upp trycket manuellt så du får lite vatten iallafall...

Så är det nog, bara at krypa ner i gropen och byta. Jag var nere i "gruvan" och joxade med den. Den lever nu men den både startar och stoppar sent. Trycket växlar mellan "gubbstråle" och vattenkanon. Hoppas rören pallar när trycket är på topp. Skulle bara fattas att något går sönder innan man får bytt.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Dexxas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med tryckströmbrytare
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2010, 10:11:40 »
Om du har kalk eller järnrikt vatten så är sannolikheten hög att den lilla kanalen mellan ingående ledning och membranet är igensatt.
Jag har förstorat ett antal hål utan att uppleva något problem med det....ta en tre- fyra mm borr och rensa upp hålet med efter att du demonterat pressostaten.
De pressostater man kan handla idag liknar skit jämfört med en 20-30 år gammal......

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Problem med tryckströmbrytare
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2010, 14:22:29 »
Tackar. Det skall jag testa... när det blir lite varmare.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!