Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CO2 erfarenheter (ny bilaga med aktuella mÃ¥n.temp)  (läst 3532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Frbrukning.xls in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
CO2 erfarenheter (ny bilaga med aktuella mån.temp)
« skrivet: 31 augusti 2006, 22:06:19 »
Hej, är det inte dags att dom olika CO2 ägarna delar med sig av sina erfarenheter?
Här är mina så här långt:
Positivt:        Enkelt att fÃ¥ en bra funktion med hög värmekomfort i alla utrymmen.
                  StÃ¥r ensam för varmvattnet utan behov av spets merparten av Ã¥ret.
                  Liten utedel med lÃ¥g ljudnivÃ¥.

Negativt:      Själva värmepumpen belastar en fas vilket gör att huvudsäkringar min 20A behövs
                   därmed försvinner en stor del av den önskade besparingen.
                   Besparingen ser inte ut att bli särskilt stor enl. mina avläsningar och prognoser som jag
                   skall försöka att bifoga.

Totalförbrukning innan ca: 22300 Kwh (elpanna) samt efter installation ca: 15800 Kwh
Inställningar: huskurva 46 justering 2 (innetempgivare används ej beroende på krav på värmekomfort)
                  Cirk.pump pÃ¥ lägsta hastighet

Övrig info: 1 plan Skåne 130kvm bra isolerat nya 3 glas 2 st. golvvärmeslingor resten radiatorer allt utom största slingan körs med termostater då jag vill bestämma värmen i varje utrymme. Familj består av 2 vuxna samt 2 tonåringar
« Senast ändrad: 07 november 2006, 18:42:45 av jfl »
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: CO2 erfarenheter
« Svar #1 skrivet: 01 september 2006, 08:51:00 »
Här kommer mina:
Positivt: ??? Vi får se hur förbrukningen blir på ett år. Men så stor besparing som utlovats lär det inte bli.

Negativ: Hög ljudnivå. Dåligt med varmvatten när det blir under nollan. Dåligt support ifrån service.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CO2 erfarenheter
« Svar #2 skrivet: 04 september 2006, 10:11:29 »
Hallå,

Negativt:
  • Var lite trixande för att fÃ¥ inställningarna att bli bra med returtemperaturen.
  • Finns väl risk för att varmvattentillgÃ¥ngen blir begränsad dÃ¥ det är kallt ute sÃ¥ att VP inte orkar hÃ¥lla nedre delen tillräckligt varm, men detta gÃ¥r visserligen att hantera genom att minska tiden för elpatroninkoppling.
  • Det hade inte skadat med lite mer effekt än 4,5kW (även om detta givetvis var ett medvetet val dÃ¥ den införskaffades).
  • DÃ¥ buggar eller andra fel upptäcks, sÃ¥ vore det önskvärt att Ahlsell informerar sina kunder, tex via en hemsida. Nu blir det ju de som deltar pÃ¥ detta forum som fÃ¥r reda pÃ¥ att fixarna finns.
Positivt:
    Intressant att vi har så olika uppfattningar, men det är väl som livet i övrigt. Noterar även att PerJ uppenbarligen får rätt då han för rätt länge sen konstaterade att det troligen skulle bli en del problem med injusteringarna av denna typ av pump.
    • Liten och tyst utedel.
    • Bra och jämn innetemp.
    • Juste besparing (Ã¥tminstone ligger jag pÃ¥ plan) - även om den gärna kunde blivit nÃ¥got större.
    • Service kom utan snack och kom pÃ¥ utsatt tid. Inget problem att byta utrustning, dÃ¥ det blev fel.

Utloggad Westergren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: CO2 erfarenheter
« Svar #3 skrivet: 07 september 2006, 15:38:29 »
Hej! Som nybliven ägare av denna anläggning satt jag kanelbullen i halsen när jag började läsa här på forumet, det verkar ju inte helt problemfritt det här...
Nu står min fortfarande i garaget på sin pall, så mina egna erfarenheter kommer väl att byggas på dom närmaste veckorna.
Jag bor i Uppsala, 70m2 +100m2 källare/garage, byggt -49, tidigare olja/el + braskamin.
En stor fråga här verkar vara returvattnet, är det ett så stort problem för alla, räcker det inte att jag bromsar upp returvattnet i källaren, dvs värmer upp den delen med "överbliven" värme innan det går ut till pumpen. Nu är jag helt novis på allt, så alla tips mottages tacksamt...

// Mattias

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CO2 erfarenheter
« Svar #4 skrivet: 08 september 2006, 08:50:39 »
Hallo,

Jag vet inte om man kan definiera temperaturen på returen som ett problem. För att VPn skall fungera bäst, alltså ge störst besparing, så skall VPin temperaturen hållas ned - vilket innebär att returen från elementen måste hållas ned. Det som de flesta av oss gjort är att strypa flödet (sätta cirkulationspumpen på lågfart samt strypa på ventiler - obs ej termostater). Om man utöver detta kan använda returen att värma källaren (via ett element-bara rör lär knappast räcka) så blir det ju givetvis ännu bättre.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CO2 erfarenheter
« Svar #5 skrivet: 08 september 2006, 10:48:01 »
lite lurigt, man höjde maskinen till skyarna i reklamen.
Jag påstår att den är så dyr att sänker man inte sin totala elanvändning till mindre än hälften då finns det bättre fungerande alternativ.

Har man stor tomt kan man få en ytjordanläggning till ungefär samma pris. Den sparar garanterat mera. Dagens elpris är ju inte att leka med, så en dyrare anläggning kan snabbt tjänas igen om den är effektivare!

Det man verkligen måste upplysa om är den låga uteffekten. Det är verkligen en akilleshäl!!
Jag rekommenderar INGEN att köpa på sig anläggning med så låg uteffekt som 4,5 kw!!!
Enfas.. är det sant då är det bedrövligt, jag brukar kallas fundamentalist kring det här med ljämn belastning på faserna!! Så mycket 3fas som möjligt! ALLA elslukande prylar ska va trefas!!

Ser fram emot mera siffror vartefter era pumpar går...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!