Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ang Luft/vattenpump  (läst 2298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Flodde

  • Gäst
Flodde
Ang Luft/vattenpump
« skrivet: 10 juni 2014, 23:24:16 »
Hej!

Har en gammal lvp, som värmer upp det slutna vattnet för radiatorerna, i min vattentank går det värmeslingor som värmer upp förbrukningsvattnet. Jag antar att det är så här. Dock är mitt problem att jag har så jävla lite varmvaten, typ en dusch på 1 min? vad kan detta bero på?

Det är ett gammalt hus med gamla ledningar, så dom är på många ställen inte isolerade.

Kan det vara så att min vattentank läcker så mycket värme att jag knappt har något varmvatten eller vad kan problemet vara?Kan tillägga att vattentanken är gammal.

Tacksam för svar/ideer!

mvh Flodde

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ang Luft/vattenpump
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2014, 06:24:12 »
Öka tempen i tanken så får du mer vv men sämre cop på din luft vatten vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ang Luft/vattenpump
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2014, 06:41:58 »
Hur stor är tanken? Har det funkat bättre tidigare?
Om det sitter en blandningsventil där varmvattnet går ut från tanken så kan det vara den som krånglar också. Känn på rören direkt ut från tanken när du tappar varmvatten och se om det är varmt där, men kallt efter ventilen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ang Luft/vattenpump
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2014, 07:14:22 »
Om det är blandningsventilen som felar bör det bli för kallt redan frÃ¥n början men kolla tempen före resp efter ventilen  det är inte helt ovanligt att dom späder nÃ¥gra grader fast det inte behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ang Luft/vattenpump
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2014, 09:26:59 »
Jag hade ungefär samma fenomen med mitt gamla system med acktank och kamflänsslinga för varmvattnet. Det blev varmt vatten så länge man inte spolade för mycket på en gång. Problemet då var att kamflänsslingan var igenbakad med oxider från pannvattnet, så jag tog ut den och spolade av den med högtryckstvätten.
« Senast ändrad: 11 juni 2014, 09:31:45 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad holmfrid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Ang Luft/vattenpump
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2014, 10:15:35 »
Avlagringar på insidan an vv-slingans rör kan också försämra vv-uppvärmningen

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Ang Luft/vattenpump
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2014, 18:44:55 »
Kalkhaltigt vatten sätter igen tanken, känner till exempel där det inte rymdes mycket mer än en kaffekopp vatten.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!