Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vaillant Flexotherm VWF 5x/4-191/4 värme pÃ¥ sommaren i källare  (läst 888 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uebjosn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Visst borde det vara möjligt att tvinga värme även på sommaren för att värma upp i källaren?
Är det någon som vet hur man ska ställa om i styrningen för att uppnå det och om det är något övrigt men behöver tänka på?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Är det en varvtalsstyrd kompressor (inverter) eller on/off-styrning?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uebjosn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, det har jag dålig koll på om jag ska vara ärlig.
Var ser man det?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det är svÃ¥rt att bara se rakt upp och ner pÃ¥ aggregatet. Vid denna Ã¥rstid gÃ¥r även varvtalsstyrda modeller som on/off eftersom effektbehovet är sÃ¥ lÃ¥gt. Vid andra tillfällen kan man ha hört att kompressorn varvar olika mycket vid olika tillfällen.  Man behöver produktbladet eller andra produktspecifikationer för att läsa mer om modellen. Vill man bara ha varmt i källaren kan det hända att volymen värmevatten som är aktiv i systemet blir för lÃ¥gt och ger mycket start/stopp pÃ¥ värmepumpen. Man bör ha minst 20 liter aktivt värmevatten per kW värmepump. DÃ¥ kan man sätta in en extra volymtank i systemet om det behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!