Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan effekten bli för hög?  (läst 1410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan effekten bli för hög?
« skrivet: 21 januari 2022, 14:32:01 »
Hej,

Jag skall byta ut min nuvarande 7kW bergvärmepump till en ny inverter och väljer mellan Nibe S1255 3-12kW, Thermia Calibra/Atlas 3-12kW eller Bosch 7001i 3-12kW.

Trots inverter där effekten anpassas mot brinetemperaturen, tror Ni man kan välja en för stor pump eller kommer någon av ovanstående fungera bra?

Huset kräver ca 9kW vid DUT -18 grader. Brine In ligger nu på ca +2.5 grader så det känns som det finns lite att hämta av.








Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan effekten bli för hög?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2022, 17:10:29 »
LÃ¥ter som att alla 3 alternativ kommer funka OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ulen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan effekten bli för hög?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2022, 18:20:48 »
Tror Ni sättet att övervaka brine och justera effekt skiljer sig åt något mellan dessa pumpar? Finns det någon pump som är bättre än andra på detta?

I mitt fall kommer effekten justeras ner ganska mycket och jag vill undvika att problem med brineövervakningen orsakar onormalt högt tillskott tex. 

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan effekten bli för hög?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2022, 18:30:29 »
Är du bekymrad så ställ ner maxeffekten lite.
Men det finns inget magiskt i detta, räcker inte hålet till så drar de ner på kompressorn och ökar på elpatron om du inte väljer att frysa istället genom att spärra elpatron.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad ulen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan effekten bli för hög?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2022, 18:52:17 »
Jag ser i manualen för Nibe S1255 att man kan ställa ner maxeffekten (antar via att spärra ut översta frekvenserna) men om detta är möjligt även på Thermia respektive Bosch vet jag inte. Jag har försökt leta info och jag har även ringt deras support men de har inget tydligt svar. Infon på Bosch resp Thermias hemsida är något knapphändig.

Vad gäller brineövervakningen så kanske det inte är någon rocket science som du säger. Alla kanske gör det på samma sätt? Jag vill bara försäkra mig om att en inverter 3-12 inte använder mer tillskott än min nuvarande 7kW on/off pga brister i brineövervakningen.


Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan effekten bli för hög?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2022, 20:39:37 »
Jag ser i manualen för Nibe S1255 att man kan ställa ner maxeffekten (antar via att spärra ut översta frekvenserna) men om detta är möjligt även på Thermia respektive Bosch vet jag inte. Jag har försökt leta info och jag har även ringt deras support men de har inget tydligt svar. Infon på Bosch resp Thermias hemsida är något knapphändig.

Vad gäller brineövervakningen så kanske det inte är någon rocket science som du säger. Alla kanske gör det på samma sätt? Jag vill bara försäkra mig om att en inverter 3-12 inte använder mer tillskott än min nuvarande 7kW on/off pga brister i brineövervakningen.

Jag har IVT (som är Bosch) och installatören sa till mig att de aktiverar "Tyst läge" för de som köper lite överdimensionerade pumpar. Så gissar att det åstadkommer det du önskar.
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Kan effekten bli för hög?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2022, 20:50:56 »
Det man kallar för köldbärarmonitering fungerar
Jättebra. Din installatör aktiverar funktionen
Och ställer in min utgående temp .
Tex -5 . Din inkommande ligger då på
Ca -2 som kallast .

Har nyttjat den funktionen i massor med installationer
PÃ¥ Fastighetssidan med Thermias VP . Fungerar klockrent.
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ulen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan effekten bli för hög?
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2022, 12:08:55 »
OK bra, det låter då som brineövervakning fungerar som tänkt.

Vad finns det egentligen för andra nackdelar med att installera en överdimensionerad pump (i mitt fall en 3-12 kW, 160m borrhål)?

Jag kan komma på följande:

- högre inköpskostnad
- fler start/stopp vid effektbehov <3kW

Kan Ni se fler nackdelar som gör att pumpen inte skulle fungera bra?


Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan effekten bli för hög?
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2022, 22:38:33 »
Jag tror inte du behöver bekymra dig. Ditt borrhåll belastas inte mer än vad huset förbrukar minus pumpens elförbrukning. Idag saknas lite effekt men hålet håller +2,5 så du kan nog plocka ut det utan att frysa hålet.

Jag skulle köra den nuvarande VP till den rasar och sedan köpa en ny.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!