Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera jordvärme  (läst 1201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bc123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimensionera jordvärme
« skrivet: 12 januari 2022, 21:40:09 »
Hej,

Jag är ny på forumet, vi ska försöker få till bättre värmeekonomi här hemma och funderar på jordvärme. Vi köpte en gård för två år sedan och årsförbrukningen landar runt 40-45000 kWh. Det är för två hushåll. Vi har fått in en offert från en firma och vissa saker är jag lite osäker på.

Vi har två huskroppar:
1) 120 kvm, gammalt timmerhus, invändigt isolerat 70 mm, luft-luftvärmepump, treglasfönster, ftx. tilläggsisolerat i vinden med cellulosa. Vi stödeldar med en kakelugn en två gånger om dagen men skulle gärna slippa det och bara myselda några gånger om veckan.
2) en ladugård som har en lägenhet på 130 kvm med en lvp. Moderna tvåglasfönster men väggarna och vindsbjälklaget är inte tilläggsisolerat. Resten (180 kvm) är delvis tilläggsisolerat i väggarna (cirka hälften) och det är grundvärme som gäller där 10-15 grader har jag tänkt.

Vi har 5 ha. mark som ligger i en sydsluttning, vi bor lite utanför Östersund.

Nu till mina funderingar:

Jag trodde att en 16 kW värmepump skulle räcka till, firman tror pÃ¥ 22 kW, men det verkar de har baserat pÃ¥ att hela ladugÃ¥rden skulle ligga pÃ¥ 17 grader som en gissning. Vad tror ni? Vi har bara 25A huvudsäkring, som bli 17 kW - och det täcker värme och hushÃ¥llsel. AlltsÃ¥ 2 st. lvp, 2 st. direktverkande vvb och en hel del direktel + hushÃ¥llsel.  Känns fel att värmebehovet är sÃ¥ hög som dem räknar.

Vi tänker ha bara en vp och ha en kulvert emellan huskroppen - ca 10m kulvertslang och 10m isolerat rör invändigt i ladugården mellan vp och huset. Firman menar att det är för dyrt att installera något slags tank för att ha varmvatten i huset. Istället tycker dem att man ska ha kvar vår existerade vvb som är direktverkande. Samtidigt menar de att vi ska ha en systemtank med styrning på 500L i ladugården. Det känns dumt att bara ett hushåll dra nytta av vp för tappvatten och samtidigt överdrivit med en så pass stor tank - även om jag förstår att syftet med en så pass stor tank var framförallt att få pumpen att bli väldigt effektiv och inte att kunna tappa upp 500L. Kan man inte ha en vvb i varje hus som värms av en slinga i en mindre tank eller finns det andra lösningar?

VP+tank+kulvert skulle gå på 285 000 kr före avdrag. Och det är med anslutning till en färdig köldbärare och vi har fortfarande inga element/golvvärme. Det känns väldigt mycket, och vi behöver få ner priset om vi sk göra det. Vad har ni för förslag? Känns 285k ens rimligt?

Kollektorslang för jordvärme kan vi göra själva. Vad är erfarenheten av jordvärme i Jämtland? 200k för borrning känns inte aktuellt med tanke på kostnaden för vp och tillbehören. Firman räknade sig fram till ca 1000 m slang. Känns det rimligt?





« Senast ändrad: 12 januari 2022, 21:47:00 av bc123 »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2022, 21:52:50 »

När du skriver årsförbrukning, så undrar jag om det är för värme och varmvatten eller är det inklusive den ved ni eldar?

Ingår hushållsel i summan?


Matade in 50 000 kWh för värme och varmvatten i ett beräkningsprogram, och resultatet blev en 17 kW med 0,5 kW tillskott samt 1100 meter slang i Östersund.

Utloggad bc123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2022, 07:29:12 »
Ja det var lite otydlig..

Elförbrukningen snittar på 40000 kWh och det är hushållsel + tappvatten + värme för två hushåll. Vi håller även 180 kvm i ladugården frostfritt med det. Högsta året har varit 45000 kWh.
2,5 kubik travad björkved till kakelugnen i ett hus

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2022, 09:01:00 »

Då blir det lämpligt med en 14 kW värmepump med 2x500 meter kollektor.

Räknat på 45 000 kWh köpt el + 3 200 kWh björkved (80% pannverkningsgrad) - 8 000 hushållsel.

Utloggad bc123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2022, 12:24:34 »
tack för svaren. intressant att det kan skilja sig så mycket. Jag tänkte kolla på elmätaren över några kalla dagar och försöka höfta vad toppeffekten kan behöva vara. Hur mycket tillskott med elpatron var det med 14 kW?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2022, 14:59:32 »
Eftersom du frågar så blir jag tvungen att läsa ditt första inlägg igen. Ser att du har två luft/luftare också. Har de varit i drift så är det lite mer än de 40 000 kWh. Det blir runt 55 000 kWh.

Du skriver att det är 180 m² som ska ha grundvärme. Ingår någon värme till det utrymmet i den förbrukning du redovisat?

Utloggad bc123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2022, 17:32:52 »
Hej,

Ja 2 st. lvp har varit i gång. Grundvärmen i 180kvm ingår i siffrorna. (ca. 90 kvm hålls runt 10 grader och 90 kvm hålls bara frostfritt i dagsläget).

Tanken är att isolera upp lite bättre och hålla hela 180 kvm runt 10-15 grader.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2022, 18:29:16 »

Jag får det till en 17 kW värmepump med 1 300 meter kollektor.

Har inte räknat med den temperaturökning du nämner, men det borde tilläggsisoleringen fixa med samma mängd tillförd energi. Eller flytta en luft/luftare till ytan som ska ha högre temperatur.

Fundera på om du inte ska installera en värmepump i vardera hus, för kulvert och varmvatten är ingen bra kombination.

Utloggad bc123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2022, 19:43:05 »
Ja det törs att fundera på, vad skulle man ha för storlek på pumparna om man hade två separata? - och då bli det två separata kollektor med olika längder antar jag?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2022, 21:06:06 »
BÃ¥de ja och nej,  dom ska dÃ¥ var i synbios med varandra och starta efter behov. VÃ¥r höst räcker det nog med en. varför köra tvÃ¥ när det räcker med en. Problemet ligger i att den ena VP:en kommer att gÃ¥ mera än den andra, sÃ¥ en form av växling mÃ¥ste till. Inget är omöjligt bara att tänka till lite pÃ¥ styrsidan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2022, 21:44:07 »
Ja det törs att fundera på, vad skulle man ha för storlek på pumparna om man hade två separata? - och då bli det två separata kollektor med olika längder antar jag?

Timmerhuset borde klarar sig med en 7 kW värmepump. och en 520 meters kollektor (2x300 meter).

Ladugården får då en 11 kW värmepump med en 750 meters kollektor (2 x 400 meter), alternativt 14 kW värmepump med 2x500 meter kollektor så kan du skrota luft/luft.

Utloggad bc123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera jordvärme
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2022, 19:03:50 »
Tackar för svaren.

Det lutar åt en värmepump i ladugården, en kulvert och att vi behåller vvb i huset.
Vi kommer förmodligen göra kollektorn själva med hjälp av en granne med stor grävare.

För att komma ner till Ã¥kern där kollektorn ska vara, är det  ca. 70m. Om vi skulle t ex ha 4 slingor som gÃ¥r 145 m ut pÃ¥ Ã¥kern, bli det (4 x 145 x 2) + (70 x 2) = 1300m. Eller hur räknar man pÃ¥ 70m biten?

Slangorna i den 70m biten skulle behova med 4 "varma" och 4 "kalla" i två buntar med 1,5 m emellan. Det är det vi får plats med. Jag är nervös att om inte kollektorn ut på åkern är tillräcklig att vi drar mycket värme på 70m sträckan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!