Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkod 51  (läst 1505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KRP

  • Gäst
KRP
Felkod 51
« skrivet: 20 december 2021, 21:42:10 »
Hej!

Jag har läst igenom trådar som finns om felkod 51 till NIBE f1245 men skriver en ny ändå då jag inte har hittat ett tydligt svar. Felkoden 51 dök upp för ca 2 veckor sedan men har de senaste dygnen återkommit med tät intervall, ibland tar 5-10 försök innan det går att få igång det igen.

Det är ingen luft i elementen och jag har rensat filter, tryckkärl 0,8 bar, avluftat där den lilla slangen sitter innanför fronten, prövat att koppla ur pumpen och sätta igång igen och den verkade gå då.

Möjliga fel som jag har förstått är cirkulationspump eller gasläckage.

Det som händer efter att jag har tryckt Ã¥terställ är att den vanligen stÃ¥r tyst en 10 min, sedan kör kompressor igÃ¥ng i 5 min och sedan slÃ¥r den av, dÃ¥ kvarstÃ¥r ett gasliknande, pysande ljud och efter nÃ¥gon minut kommer dÃ¥ felkoden igen. Det är visst stora leveransproblem pÃ¥ pumpar (tidigast i april) sÃ¥ jag hoppas pÃ¥ gasläcka men gÃ¥r det att kolla? Jag hade en kunnig person att titta pÃ¥ det  som inte sa nÃ¥t om det, sÃ¥klart funkade pumpen som den skulle dÃ¥ ocksÃ¥.

Hoppas att någon har något tips!

KRP

  • Gäst
KRP
SV: Felkod 51
« Svar #1 skrivet: 20 december 2021, 22:27:29 »
Jag provade att koppla ur cirkulationspumpen och det gjorde ingen skillnad, felkod 51, klickar återställ larm, 10 min tyst, 10 min kompressor, 5 min pysande ljud (eller ljud från cirkulerande skiva, pump?), sedan felkod 51 igen. Innebär det att det är cirk.pumpen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Felkod 51
« Svar #2 skrivet: 21 december 2021, 09:25:52 »
Felkod 51 då låter det som det kan vara fel på köldbärarpumpen på den kalla sidan alltså.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!