Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Corona. Början på något nytt?  (läst 5915 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Corona. Början på något nytt?
« skrivet: 10 mars 2020, 08:42:13 »
Vore intressant att höra om konsekvenserna av denna annalkande pandemi. Det är ju ingen som ännu vet vars det slutar. Men än så länge är det fritt att spekulera.

Nu är ju hela Italien satt i karantän. Vem kunde ana något liknande för ett år sedan.
Tror vi bara sett början på denna farsot. Känner mig inte tryggare när man redan vet hur det står till med svensk sjukvård sedan tidigare. Senfärdighet präglar myndigheters o styrande politikers beslut. Mitt förtroende har inte stärkts de senaste veckorna för staten. Har full förståelse för de som väljer att preppa ut ifall att. Inväntar bara att våran så kallade landsfader skall framträda o säga med glasartad blick ”Vi har varit naiva” Men lugna oss med att en utredning skall tillsättas o vara klar senast 2022......

Men nu till kärnämnet. Hur kan detta slå mot oss vanligt dödliga om det fortsätter...
Jag ser lågkonjunkturen komma snabbt. Några av oss kommer troligtvis mista nära anhöriga i förtid om vi nu inte själva hamnar med näsan i vädret ::)

Fyll gärna på med tankar!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2020, 12:13:55 »
Jag tror det hela blir jämförbart med de stora influensaepidemierna med då nya virus i mitten av 1900-talet - asiaten kring 1957 och hongkonginfluensan 1968. Såväl ur folkhälso- som ur ekonomisk synpunkt.  Tidigare epidemier som ryska snuvan i slutet av 1800-talet och spanska sjukan 1918, tycks ha varit mer aggressiva virus. Spanska sjukan fick dessutom god hjälp på traven av stora truppförflyttningar i första världskrigets slutskede, en utarmad befolkning i Europa och kaos i Ryssland.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2020, 12:28:29 »
Vad kommer ske med rent praktiska ting? Tänker med fasa på bilbesiktningen (syftar då på o få 2 or i protokollet) :) som närmar sig med stormsteg. Hur skall personalen tänka. Som dagligdags hoppar i o ur fordon. Likväl ser jag en sådan person som en potentiell smittspridare. dontknow
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2020, 12:56:33 »
Jag tror precis som torbjorn_forsman att följderna blir ungefär som efter  Asiaten och Hongkongen. Dvs det hade ingen större påverkan på oss om man ser till dom globala efterverkningarna. Men naturligtvis blir det lite annat när man har ett perspektiv på personnivå, då blir det en katastrof om en nära blir sjuk och avlider.
Och som många tidigare tror så är det inte sjukdomen i sig som kommer att vålla dom stora problemen utan folks rädsla.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2020, 15:07:24 »
Skillnaden är att vid t ex Hongkongen så blev det inte panik i hela världen och alla slutade gå till jobbet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2020, 17:06:02 »
Jag lever som vanligt....

...kindpussar har jag aldrig gillat, så det är ingen större skillnad nu.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2020, 19:35:21 »
Jag lever som vanligt....

...kindpussar har jag aldrig gillat, så det är ingen större skillnad nu.

Håller med kindpussar känns lite b*gi*..... Men vad tycker du om en nysning? Eller att du håller upp dörren för någon annan...? Där smitta finns! O du i nästa ögonblick kliar dig i ögat...... ^-^

Men vad vet jag.... Italien stängt idag! Imorgon är en ny dag!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2020, 07:28:11 »
Vad kommer ske med rent praktiska ting? Tänker med fasa på bilbesiktningen (syftar då på o få 2 or i protokollet) :) som närmar sig med stormsteg. Hur skall personalen tänka. Som dagligdags hoppar i o ur fordon. Likväl ser jag en sådan person som en potentiell smittspridare. dontknow

Ta med dig handsprit och tvätta handtag, ratten och växelspaken efteråt, känns väl som en vettig åtgärd kan jag tycka.
Eller i vart fall att man tvättar händerna när man kliver ur bilen.
Man skulle ju annars kunna förvänta sig att personalen spritar händerna mellan varje besök, även de bör ju rimligen vara lite oroliga att bli smittade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2020, 09:15:18 »
Hur är det nu dödar handsprit viruset? NORMALT dödar handsprit inte virus.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2020, 10:26:57 »
Sprit är användbart som ytdesinfektion. På händerna funkar tvål och vatten lika bra.


"Handsprit hjälper mot bakterier och vissa virus, men inte mot alla. Det har begränsad effekt mot virus som ger magsjuka."
https://www.1177.se/Gavleborg/liv--halsa/sunda-vanor/sa-har-tvattar-du-handerna/

Jag gissar att magsjukevirus har ett tåligare ytskikt för att klara miljön i magen medans förkylningsvirusen är optimerade för att ta sig långt in i lungalveolerna?
« Senast ändrad: 11 mars 2020, 10:29:22 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2020, 18:29:48 »
Virkon-s är det du ska ha, Handsprit är ineffektivt.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2020, 06:38:50 »
Virkon-s är det du ska ha, Handsprit är ineffektivt.
Ja varje morgon får telefonen ett bad med virkon s. 😀
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2020, 07:59:28 »
Vad gör du med telefonen på natten om den behöver desinficeras på morgonen?  :-X
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2020, 17:54:52 »
Vad gör du med telefonen på natten om den behöver desinficeras på morgonen?  :-X
Har bara virkon-s på jobbet, för att inte dra in virus och skit dit.  :P
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Corona. Början på något nytt?
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2020, 19:37:18 »
Jag varken bryr mig eller oroar mig överhuvudtaget, tror det är rätt överdrivet, för friska personer i alla fall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!