Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Löjligt mÃ¥nga starter  (läst 8162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Löjligt många starter
« Svar #15 skrivet: 22 december 2006, 20:54:11 »
2005 var det 38 dygn som hade medeltemp under -3°C och ett dygn under -10 °C. Majoriteten av de 38 låg mellan -3 och -5. I Borås.


Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Löjligt många starter
« Svar #16 skrivet: 22 december 2006, 21:30:56 »
Det verkar det ha gått någon sorts trend på senare tid i att överdim. VP vid offertering/försäljning. Forumet får in fler och fler inlägg som handlar om på tok för många start/stopp och vad som kan göras för att minska dessa till en mer adekvat nivå. Samtidigt har trenden i råden som de mer erfarna medlemmarna ger till personer som står i startgroparna att investera, också varit att hellre ta i en aning för mycket, dvs. öka på en storlek än att rek. en mer lagom pump. Om pumpen redan från början är för kraftig för huset den skall jobba i, måste resultatet bli att den startar och stannar i en allt för hög frekvens och den enda effektiva åtgärd som hjälper blir till att investera i någon form av volymförstorare vilket fördyrar en redan för dyr investering i förhållande till ursprungsbehovet.

När jag investerade i min pump dim. den efter att jag skulle få 90% i täckningsgrad på året, det var i alla fall målet. Resultatet har varit att den har mycket få start/stopp (senaste dygnet har det varit 9 st, +6°C ute) och gångtiderna är förhållandevis långa. Vidare så klarar den av att värma kåken till +20°C när det är -7°C ute utan inblandning av tillskott för att sedan helt stängas av vid överslag till -11°C i utetemp. SnittCOP över året har blivit 2,78 för min anläggning, så med facit i hand verkar jag ha tänkt rätt.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Löjligt många starter
« Svar #17 skrivet: 22 december 2006, 21:56:47 »
Antingen har jag räknat fel eller också har du mycket större vattenvolym än jag. Jag har större hus och samma pump så mina -3 stämmer ganska väl med dina -7, särskilt som jag värmer min kåk till 22-23° i stället för dina 20. Men hur kan du få så få stopp? Har du nattsänkning? I så fall kan det stämma med mina beräkningar.

Jag har tidigare undrat över invertrar i l/v men det kanske inte är så dumt. Nibes kolvkompressorer lär gå i två olika effektssteg, kanske också smart. Fast, med 25 starter per dygn och 200 dygn per år och 20 år så blir det 100000 starter, det kanske man kan dimensionera för??

Dock, för den som vill öka pumpens livslängd markant kan man gå till delta T 10°C.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Löjligt många starter
« Svar #18 skrivet: 22 december 2006, 22:00:21 »
Grolim har mycket rätt ofta får du högre besparing med en 105 än en 107........rätt dimensionerad ger superbesparing.... tomte::

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Löjligt många starter
« Svar #19 skrivet: 22 december 2006, 22:24:23 »
Jag har tidigare undrat över invertrar i l/v men det kanske inte är så dumt.

Nej, det kanske inte är så dumt... ;)

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Löjligt många starter
« Svar #20 skrivet: 22 december 2006, 22:55:06 »
Det skulle dock vara kul att veta vilken driftstid och vilket antal starter en kompressor dimensioneras för.

Nackdelen med inverter är dels en komplex elektronik utomhus, jmf l/l och dels att dysan inte kan vara optimal för alla flöden.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Löjligt många starter
« Svar #21 skrivet: 22 december 2006, 23:08:27 »
Som en kompis sa om min radiatorkrets: Den som designade det borde ha fÃ¥tt sparken! - vad menar du med det, frÃ¥gade jag dÃ¥? -Jo, han designade systemet 1970 dÃ¥ det var vanligast med högtemperatursystem och olja var superbilligt men nu 2006, visar det sig att det är helt optimalt för ett lÃ¥gtempsystem. M.a.o. var systemet feldim. enligt den tidens normer.  *roflmao*

Så visst Harken, antagligen har jag mycket större vattenvolym än vad du har och därför är det troligen än viktigare i ditt fall att du inte överdim. jämfört med mitt. -Så är det bara...

PS. Jag har inte nattsänkning, bara ett mycket väl anpassat system. Kan också nämna att Delta T är 6°C


// Grolim
« Senast ändrad: 22 december 2006, 23:15:17 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Löjligt många starter
« Svar #22 skrivet: 22 december 2006, 23:09:52 »
Men har Du någon uppfattning om livslängden på kompressor? Och särskilt scroll?

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Löjligt många starter
« Svar #23 skrivet: 22 december 2006, 23:10:23 »
God jul på dig förresten!

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Löjligt många starter
« Svar #24 skrivet: 22 december 2006, 23:16:51 »
Nja, inte mer än vad CTC sa till mig när jag frågade, - minst 10 år men troligen 15 år

God Jul själv

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Löjligt många starter
« Svar #25 skrivet: 23 december 2006, 13:49:02 »
Om den håller 10-15 år med 40 starter, vad blir det då med 10? Knappast 40-60 år men kanske 20-25?

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Löjligt många starter
« Svar #26 skrivet: 23 december 2006, 13:57:57 »
Man kan ju alltid hoppas...  studs studs

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Löjligt många starter
« Svar #27 skrivet: 05 januari 2007, 17:02:23 »
Det är inte sÃ¥ att du installerat en ny radiator i pannrummet?  Om inte den är instrypt riktigt sÃ¥ gÃ¥r en stor del av flödet via den och sedan tillbaka till vp, med för hög returtemperatur, alltsÃ¥ pumpen startar och stoppar för mycket.

Sedan är väl det lite mycket start/stopp hysteri just på denna site..... ;)



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!