Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärmning och förkylning av luft till ftx-aggregat  (läst 1114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har någon provat detta? Både Enervent och Swegon har färdiga produkter för detta. Swegon verkar köra som mest med CWK-200 men hos enervent kan man köpa paket med CWK-200, CWK-250 eller CWK-400 för olika aggregat. Provkörde en dimensionering hos systemair med samma värden som enervent redovisar och det verkar ju stämma.

Om jag har 175 l/s in och 28 grader varm luft (60% rh) så är effekten vid brine 7/12 som jag haft som mest i sommar 4,5-5 kW. Det skulle ju göra ett betydande tillskott av kyla till ett väldigt överkomligt pris? Cirka 7500kr för CWK-250 paketet. På köpet får man också uppvärmd tilluft på vintern men det är lite sekundärt.

Hur påverkar detta redan det kylbatteri som sitter i aggregatet? Jag tror det sitter ett CWK-160 eller CWK-200 inbyggt och det ger väl en cirka 1.5-2 kW i kyleffekt.

Ganska stor skillnad mellan de båda. Vad hur lyckas jag räkna ut den totala effekten? Det går ju att sätta ett till CWK-250 på tilluften om det är en bättre lösning. Är ju 3000 kr billigare och jag slipper sätta en värmeväxlare på brinen som går där idag så kanske 4000 billigare om man ska vara helt ärlig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!