Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Döda en myt  (läst 2290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Döda en myt
« skrivet: 16 september 2017, 23:50:44 »
Hej!

Skulle på sätt och vis vilja döda en myt även om det inte gäller alla förhållanden. Att kyleffekten i tilluften är för liten för att kyla ett rum. Jag har sedan tidigare ett stort kylaggregat som kyler hela huset och det har varit förbluffande effektivt. Men har varit lite svårt att få svalt i ett sovrum. Dels då tilluften motverkar det kylda luften att komma in i rummet. Dels då det har ingång och angränsar till ett badrum där vi har varmare än övriga huset. Dels då tilluften värms av solfångare. Så nu har jag kopplat så jag kyler tilluften till det sovrummet separat. Och från att tidigare alltid varit 2-3 grader varmare än övriga huset så är det nu 2 grader kallare nattetid. Då kyls det med 15-12 grader tilluft nattetid. Äntligen börjar jag få önskade temperaturer i alla rum :) Det krävs dock att värme och kylning går samtidigt :\

Skulle vilja passa på att döda myten om att man alltid måste ha en viss isolering på köldbärarrör. Jag har 20 meter gamla riktigt gamla plusprisolrör till ett aggregat och det blir ingen kondens vare sig i eller utanpå isoleringen, in
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Döda en myt
« Svar #1 skrivet: 16 september 2017, 23:51:36 »
te ens vid en skarv med eltejp :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Döda en myt
« Svar #2 skrivet: 17 september 2017, 08:07:52 »
Det där med om det blir kondens på kylmedierören eller inte beror ju på aktuell luftfuktighet och därmed daggpunkt hos luften. När rörens (eller rörisoleringens) yta är kallare än aktuell daggpunkt, fälls kondens ut.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Döda en myt
« Svar #3 skrivet: 17 september 2017, 09:23:44 »
Kyla via tilluft är väl rätt vanligt på större fastigheter kontorslandskap och dylikt. Jag har återvinnings agg som återvinner frånluften till brine och en del av året blir det ingen fukt utfällning på kylbatteriet på grund av för torr luft och för varm brine men en del av året blir det kondens och då lär det behövas isolering på rören.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Döda en myt
« Svar #4 skrivet: 21 september 2017, 10:26:13 »
Dessa plusprisolrör har vart mellan 0-20 grader invändigt och 16 och 30 grader utvändigt och ingen kondens. Så svårt att se ett förhållande när isoleringen inte skulle räcka till.

Jag har även oisolerade kopparrör i pannrummet och dom slutar som regel att kondensera när det är minusgrader ute. Hade jag inte värmt poolen så hade det varit ytterst lite tid på året då det bildas kondens.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Döda en myt
« Svar #5 skrivet: 21 september 2017, 16:08:35 »
När jag installerade vp körde jag i gång den med oisolerade koppar rör och det droppade ganska rejält av dom i alla fall. Kommer inte ihåg exakt men det var på hösten så inte nån riktig kyla i alla fall och säkert ganska varm borra. Byte filter i återvinnings agget förra veckan och då var det kondens där vilket det inte brukar vara men det är troligtvis rätt fuktigt nu så det varierar en hel del under året och bara för att det funkar en tid på året betyder inte att man kan vara utan kondens isolering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Döda en myt
« Svar #6 skrivet: 22 september 2017, 16:36:25 »
Man kan vara utan isolering, men inte utan att det blir kondens vid vissa situationer. Det jag vill säga är att det inte behöver vara armaflex så fort det pratas kyla för att förhindra kondens. Plusprisolrör fungerar med största sannolikhet utmärkt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Döda en myt
« Svar #7 skrivet: 22 september 2017, 16:47:00 »
Gör isolering som inte är tät nån nytta ? Just vid frikyla är det nog dumt att chansa med isoleringen fukt skadar är ingen höjdare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!