Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som kör golvkyla?  (läst 13655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Någon som kör golvkyla?
« skrivet: 06 september 2015, 00:55:48 »
Har funderingar på köra golvkyla. Har golvvärme i bottenplattan och mellanbjälklag.

Tanken är att köra ca 18 grader genom golvvärmen och hoppas på 20 grader på golven och kanske ge någon grads sänkning av taket på bottenvåningen. Jag kände hur det kändes att gå på golvet i ett stängt rum på källarplan som var 20 grader när det var 25 på övre plan, och det kändes inte kallt. Detta skulle ge ca 1kw kyleffekt per grad över 20 inne. Dvs vid 25 grader inne så ger det 5kw kyleffekt, 4kw vid 24 grader, osv. Vi får enkelt 27+ på övre plan om vi inte öppnar fönster. Detta är bara en grundkyla som kommer kompletteras med konvektorer. Fördelen med golvkylan är ju att det är helt tyst och billigt att installera.

Någon som kör liknande?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #1 skrivet: 06 september 2015, 07:51:21 »
Det kan hjälpa till om cp får gå konstant hela sommaren så att vattnet cirkulerar mellan nedre och övre våningen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #2 skrivet: 06 september 2015, 08:33:30 »
Jag förstår inte? Varför skulle det inte cirkulera hela tiden, i alla slingor?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #3 skrivet: 06 september 2015, 14:23:06 »
Jag antog att du har en bvp, där det normalt sett stänger av cp vid en viss utomhustemperatur (brukar väl ligga på +17 standard).
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #4 skrivet: 06 september 2015, 17:01:02 »
DÃ¥ skulle den ju i stort sett aldrig gÃ¥ när det finns kylbehov. Hur tänkte du där?  ;)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #5 skrivet: 06 september 2015, 19:28:04 »
En bvp går aldrig när det finns behov av kyla, den är ju gjord för att göra värme :) (undantag om du har aktiv kyla förståss).
Sen kan du såklart tvinga den att köra cirkpumparna ändå, då kommer det svalare vattnet som finns i de svalare rummen att flyttas till de varmare rummen och kanske kyla golven lite.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #6 skrivet: 06 september 2015, 20:55:16 »
Känns som det spårat ur lite. Värmepumpens cirkpump kommer inte ens vara med i leken när det gäller att leverera kyla. Golvvärmen har en egen cirkpump som jobbar mot en acktank. Däremot kommer värmepumpen värma poolen så den kommer jobba ganska mycket ändå sommartid.
« Senast ändrad: 07 september 2015, 21:40:08 av putte82 »
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #7 skrivet: 08 september 2015, 09:18:21 »
Nibe beskriver precis den metod du funderar på i sina installationsanvisningar för deras kyl-tillsatser till bergvärmepumpar. Så de anser väl att det fungerar då kan man tro.

Men hur kom du fram till kyleffekten - det låter ju väldigt bra? Antog du s a s samma kyla per gradskillnad som du får värme per gradskillnad? Isåfall misstänker jag att det inte är riktigt så symetriskt eftersom värme från golvet stiger och ger egencirkulation medan väl kyla från golvet kommer att ligga kvar som ett skikt?
« Senast ändrad: 08 september 2015, 09:31:35 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #8 skrivet: 09 september 2015, 21:04:07 »
Jag studerade en pdf från en golvvärmetillverkare och med deras siffror på kyleffekt kom jag fram till 7w per m2 och grad.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #9 skrivet: 21 september 2015, 23:10:10 »
7W per kvadratmeter och grad låter ju ganska rimligt. Inom elektronik mätar man ofta kylflänsars effektivitet i grader per W. En fläns på 2 grader per W är inte vansinnigt stor. Så 1/7 grader per W på en hel kvadratmeter golv låter ju i alla fall som något i rätt storleksordning. Hur stort var motsvarande tal för uppvärmning? Hur mycket sämre blir det på grund av utebliven konvektion pga att kall luft inte stiger uppåt som varm luft?

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2015, 10:04:47 »
Hej Putte82

Jag har det ungefär som du vill ha det och det hjälper mig otroligt mycket. Har STORA fönster direkt mot söder..... ja jaa jag vet men exet ville ha det så. Före jag gjorde installationen så cirkulerade jag golvvärmevattnet i alla våningar och försökte använda den svalare källären till att kyla de två övriga våningarna med klent resultat.
Vattnet som cirkulerade i golvet var cirka 27 grader efter några varma solskensdagar, då hjälper det inte mera att vädra när solen går ner......

När jag byggde huset så blev uppvärmingen en vedpanna med ackumulatortank, uppvärmingen fungerade/fungerar perfekt men efter ett antal år så vill jag ha det lite lättare och installerade en NIBE 1245F 12kW parallet med vedpannan så att Niben värmer bara ack.tanken och golvets gamla reglersystem (oumann 800) och cirk.pump fortsätter jobbet att shuntta ut värme i huset. Niben kör jag på flytande kondensering.
När jag installerade värmepumpen så visste jag att jag vill ha golvkyla och visste också HUR jag ville ha allting kopplat... Svårt att finna installatörer som vill göra som kunden vill... ( jag sysslar med rör och kan beräkna flödesmotstånd så jag vet vad jag ville)

Hur kopplades då allt och hur "byter jag om från värme till kyla"?
På KB in lite före pumpen sattes en ventil med en T-koppling på båda sidor. Denna extra slinga är kopplad till "solfångar slingan" i ack.tanken. Då ventilen är fast så tvingas KB att gå denna extra länk och kyler ner nedre delen av ack.tanken. Fast flödet minskar i KB slingan ( solslingan stryper ) så får jag inga alarm på pumpen för för låg KB temp. Dethär funkar hos mig.
På själva ac.tanken gjordes följande modifiering, Före shuntventilen för golvvärmen så sattes det en T-koppling och två ventiler ( en trestegsventil funkar bra också), det nya röret kommer från bottnet av ac.tanken. Köpte en billig ( 12€) elektronisk termostat från ebay som styr Nibes KB pump. Kan ställa in temp och hysteris så som jag vill. Termostaten startar KB pumpen när ac.tankens värme stiger för mycket och stoppar den när förinställd temp i ac.tanken är uppnådd.
I Oumann 800 ställer jag om ( elektronisk ) åt vilket håll shunt ventilen öppnar sig, sedan är det bara att ställa in önskad temp på golv-vattnet (fast temp, ex 18 grader) och allt sköter sig själv tills hösten kommer, då ställer jag om 3 ventiler och ändrar i Oumann 800 och så är systemet klart för värme.

OBS JAG HAR INGA TERMOSTATER PÅ MINA GOLVSLINGOR UTAN TEMPEN ÄR INSTÄLLD MED HJÄLP AV FLÖDET.

Hur fungerar det i praktiken då? Har använt systemet i två sommrar och är mycket nöjd. Tempen inne i huset under soliga dagar stiger men inte lika mycket. MEN största fördelen är att när jag vädrar ut värmen på kvällen så stiger den inte igen för att betongen i golvet är sval nu i jämförelse utan detta system ( cirka 20 istället för 27 grader ).
Daggpunkten kan gå upp till 18-19 grader men det är på sensommaren då dagarna börjar bli kortare och inte är så varma. Det är bra att fundera på daggpunkten men inte behöver man vara rädd för den.

Ett långt svar och sent men hoppas det hjälper dig.


Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #11 skrivet: 24 juli 2018, 21:06:48 »
Väcker liv i en gammal tråd! Har skrivit på Byggahus också men kanske kan få bättre svar här!

Är det någon som kör golvkyla med bvp och i så fall hur fungerar det?

Har redan ett kylbatteri på ftx-aggregatet men det räcker klent. Har beräknat effekten till cirka 1.5-2kW i kyla men enligt beräkningen för huset skulle det krävas cirka 8 kW för att hålla 22 grader inne. Får temperatur på tilluft till cirka 18 grader nu när det är 28 ute och maximal forcering så det skulle gå att hämta lite mer där om man får ner den till 5-10 grader. Cirka 1,5-2 kW till får jag det till.

Jag skulle vilja komplettera detta med golvkyla i huset och gästdelen i garaget som inte har någon kyla i ventilationen.

Effekten för golvkyla är extremt svårt att tyda men det sägs vara cirka 7 grader per grad och m2. Det skulle i mitt fall bli 8 kW i huset och 2,2 i gästdelen i garaget (2 sovrum) vilket har cirka 2 kW i behov. Garaget har ftx så det blir ju en viss kyleffekten för att det går att cirkulera luften mycket. Cirka 0,5-1 kW verkar det som i enervents dimensioneringsprogram. Samma som för huset.

Någon har skrivit i värmepumpsforum att man får ut cirka 5w per grad och meter borrhål så jag tolkar det som att jag kan få ut cirka 9 kW då med 2x130m borrhål. Tror jag har rätt mycket överkapacitet här för brine är ganska konstant 5-6 grader på sommaren och 2-3 påvintern.

Detta verkar ju gå ihop ganska rimligt och jag har försökt forska och få ihop det tekniska men nu till den stora frågan!!!

Har någon här på forumet golvkyla och fungerar det som tänkt? Får ni någon reell effekt?

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #12 skrivet: 24 juli 2018, 21:09:54 »
Den som söker på internet skall då finna (del)svar. Här säger de ju med parkett (14 mm) så kan man få en rumstemperatur på 25 grader om golvet är 22 i yttemperatur. Får man ner ytan till 19 så är rummet 22. Kanske inte går men 20 på golv och 23 i luften borde nog gå. På värmesidan verkar det stämma rätt ok också. Brukar ligga på 26 plus på golvet och 22 i luften på vintern när det är kallt, snäppet värre on det är skitkallt.

Sen hoppas jag att ftx-ventilationen håller ner dessa soffor lite, på vintern gå ju ventilationen på cirka 32% av max men på sommaren kan man ju dra på om det ska kyla lite.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #13 skrivet: 24 juli 2018, 21:15:51 »
Och letar man lite mer så hittarnas till och med lite ännu bättre info här https://www.energyintel.com.cy/images/pdf_documents/rdz/9128200.00_Underfloor_Cooling.pdf.
I digrammet tolkar jag det som att pitch är avstånd mellan rören. I mitt fall i snitt kanske 20 cm. Tolkar jag diagrammen rätt skulle jag då få ut cirka 5 kW kyla i huset + 2 kW från ftx men jag behöver 8 kW. Så antingen förstärka på kylan i ftx med ett till kylbatteri eller skaffa någon form av persienn eller markis men det undviker jag helst. Är så många fönster det rör sig om.

För garaget som är 85 m2 klinker och 45 m2 parkett kan jag få lite drygt 4,5 kW samt 0,5 på ftx:en och där behövs cirka 2 kW. I det huset ser det ju riktigt lovande ut.

I flera andra källor så nämner de att luftombytet i kombination med golvkyla gör att det får klart högre effekt så jag borde ligga lite på plus där.

Sen kan man ju alltid gå ner i temp på framledningen och få upp effekten men då kommer ju kondensproblemen in. Antar att man får prova sig fram lite. Ftx-aggregatet avfuktar ju luften ganska bra. Idag låg den på 43% inne och 27 grader varmt och då blir daggpunkten 13 grader så alltid nåt bra med att bo i norrland!

Mer finns här just nu: https://www.byggahus.se/forum/threads/golvkyla-med-bergvaermepump-och-kylbatteri-i-ftx.321377/page-1.

Hoppas diskussionen kan ta lite fart. Tycker det verkar som en mycket intressant lösning!

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #14 skrivet: 25 juli 2018, 11:46:50 »
Hur blir det med kondens i golvet med mögel på trägolv som följd?
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #15 skrivet: 25 juli 2018, 14:23:35 »
Hur blir det med kondens i golvet med mögel på trägolv som följd?

Ja rätt obefintligt skulle jag tro. Om inte golvet är 10 grader varmt idag. Har 40% i luftfuktighet inne så det är riktigt ett reellt hot. Men i en av broschyrens jag visade bilder från skriver de ju att det i princip är ett system och måste användas ihop med en avfuktare inomhus. På Cypern då alltså tummenuppå

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #16 skrivet: 25 juli 2018, 15:39:36 »
Jag skulle tro att golvkyla fungerar rätt dåligt, den kalla luften ligger ju pga sin tyngd kvar nere på golvet och kyler rumsluften minimalt. Kyla ska sitta högt i rummet och falla ner medans värme ska sitta lågt och stiga annars måste man ha fläktar som "vispar om" luften för att få en behaglig jämn temperatur i rummet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #17 skrivet: 25 juli 2018, 17:56:14 »
Jag skulle tro att golvkyla fungerar rätt dåligt, den kalla luften ligger ju pga sin tyngd kvar nere på golvet och kyler rumsluften minimalt. Kyla ska sitta högt i rummet och falla ner medans värme ska sitta lågt och stiga annars måste man ha fläktar som "vispar om" luften för att få en behaglig jämn temperatur i rummet.

Tro är det mesta folk inklusive mig själv verkar göra på detta ämne. Tittar man dock på bilden i mitt andra inlägg finns ju någon golvtillverkare som säger att med trägolv så får man ungefär 25 grader med 22 grader i yttemperatur på golvet. Svårigheten verkar vara att få ner yttemperaturen till cirka 19-20 utan att ha framledning under 18 då man generellt sett kan få kondens på rör och andra delar i systemet.

Dka man ha lägre framledning än så måste man ha rätt strikt kontroll på daggpunkten men det kan iaf jag ha så det är inte största problemet. Största poblemet är väl bara att veta vad folk som använder det faktiskt tycker!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #18 skrivet: 25 juli 2018, 18:58:51 »
Det kanske handlar lite mer än om bara tro. Det finns vissa fysikaliska lagar som är med och styr vart kyla resp värme tar vägen samt det torde finnas någon orsak till att man sätter kylbafflar (fläktlösa som fläktdrivna) i/under tak och inte i golven. Med man menar jag dom som professionellt arbetar med inomhusklimat.
Och den "information" man får av dom som kränger "grejer" ser jag som inget annat än reklam där man kanske inte i första hand strävar efter "sanningen" utan i första hand vill kränga grejer till folk som inte vill/kan sätta sig in i hur det hela fungerar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon som kör golvkyla?
« Svar #19 skrivet: 26 juli 2018, 07:42:31 »
Ja i slutändan är det väl en prisfråga för de mesta av oss också. I detta fall behöver vi komplettera med en CTC ecocomfort. Då är det ju hur mycket golvkyla vi får för cirka 12k eller hur mycket LLVP-kyla man får för samma peng. Eller kyla med brinekretsen direkt vilket vi redan gör i ftx:en men den effekten är ganska klen när huset är 27 grader.

Att köpa en takkonvektor eller takkassett och koppla på verkar också görbart och effekten av dem verkar ju vara odiskutabelt bra.

Dock så kyler de bara ena huset då det kommer bli dyrare och krångligare installation alla gånger.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!